Eva i Skåne
Det har irriterat mig att lågpriskedjor som Netto, Lidl m fl börjat med Arlas mejeriprodukter. Detta har lett till att jag inte handlat i dessa butiker. Inte för att jag tror det är nån skillnad i smak eller kvalitet på Arlas och Skånemejeriers mjölk, men varför ska vi köpa mjölk från mellansverige?
Nu har jag läst i tidningen och sett på lokalnyheterna att även Coop slutar med den skånska mjölken. thumbdown.gif

Hej Ica - här har ni en ny kund!

cool.gif
kasam
Aj då, detta visste jag inte.
Bor nära en ICA-butik o därav blir det ju mest handlat där.
Men försöker (pga miljöskäl) gynna "närproducerat", ja, så jag fortsätter att handla där jag brukar....

Huggorm
Har inte arla någon skånsk avdelning? Här har vi både vanlig arlamjölk och speciell arlamjölk som bara är från gårdar på västkusten
Ciczi
Ja då ska man bojkotta Bergendahlsgruppen (citygross, AG's m.fl) också eftersom de också valt bort Skånemejerier.

Men jag bojkottar redan Coop av en annan anledning så det lär inte bli ett problem...

/Ciczi
Eva i Skåne
Javisst Ciczi, Citygross glömde jag nämna, men jag handlar inte så gärna där heller just p g a mjölken. Synd, för annars tycker jag det är en bra kedja.

Huggorm. Jag ska hålla utkik om det kommer nån speciell skånsk mjölk från Arla.
Anki på Öland
Var det inte Skånemejerierna som inte fick mjölk så det räckte när folk började köpa mera och fick "importera" mjölk från Norrland för att det skulle räcka - inte riktigt den närproducerade mjölken man trodde man köpte då!! Stod en hel del om det i tidningarna då, tror det var Skånemejerierna.
Anki

Kollade - det var Skånemejeriernas ekologiska mjölk som fick fraktas från Norrland........
Piccante
CITAT (Eva i Skåne @ 25-02-2009, 19:56) *
Det har irriterat mig att lågpriskedjor som Netto, Lidl m fl börjat med Arlas mejeriprodukter. Detta har lett till att jag inte handlat i dessa butiker. Inte för att jag tror det är nån skillnad i smak eller kvalitet på Arlas och Skånemejeriers mjölk, men varför ska vi köpa mjölk från mellansverige?
Nu har jag läst i tidningen och sett på lokalnyheterna att även Coop slutar med den skånska mjölken. thumbdown.gif

Hej Ica - här har ni en ny kund!

cool.gif

Jag klagade på Netto när de slutade sälja Skåne mejerierna och Falköpings mejeri. Jag köpte alltid Falköpings mjölk och deras goda hallonfil dessutom är den mer lokalproducerad än Arla som i princip kan vara fån hela mellansverige. Men de på Netto sa att det var pga kundernas önskemål för på vissa orter kände de inte igen produkterna från Skåne och Falköping utan önskade Arla!
Som tur är så har Willys Falköpings mejeri tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 25-02-2009, 21:26) *
Jag klagade på Netto när de slutade sälja Skåne mejerierna och Falköpings mejeri. Jag köpte alltid Falköpings mjölk och deras goda hallonfil dessutom är den mer lokalproducerad än Arla som i princip kan vara fån hela mellansverige. Men de på Netto sa att det var pga kundernas önskemål för på vissa orter kände de inte igen produkterna från Skåne och Falköping utan önskade Arla!
Som tur är så har Willys Falköpings mejeri tummenupp.gif

Falköpings kan man köpa i vissa affärer här med, men jag brukar undvika deras mjölk och köpa arlas närproducerade i stället. Men egentligen är det dumt, för arlas mejeri ligger i Götene - alltså nästan exakt lika långt bort. Alltså körs mjölken härifrån och till Götene, och sedan tillbaka igen. Falköpings mjölk kommer antagligen från gårdar runt Falköping innan den körs hit. Den har alltså körts kortare bit sammanlagt. Men köper jag från arla så är det bönder på västkusten som gynnas och kan fortsätta med mjölken i stället för att plantera igen betesmarkerna med gran. Svårt att veta vad som är rätt val...
Piccante
CITAT (Huggorm @ 25-02-2009, 21:35) *
Falköpings kan man köpa i vissa affärer här med, men jag brukar undvika deras mjölk och köpa arlas närproducerade i stället. Men egentligen är det dumt, för arlas mejeri ligger i Götene - alltså nästan exakt lika långt bort. Alltså körs mjölken härifrån och till Götene, och sedan tillbaka igen. Falköpings mjölk kommer antagligen från gårdar runt Falköping innan den körs hit. Den har alltså körts kortare bit sammanlagt. Men köper jag från arla så är det bönder på västkusten som gynnas och kan fortsätta med mjölken i stället för att plantera igen betesmarkerna med gran. Svårt att veta vad som är rätt val...

Absolut är det ett svårt val. Jag vet bönder i mina trakter som vill gå över till Falköpings mejeri men inte kan för att mejeriet anser att de bor för långt ifrån för att vara ekonomiskt. Men Falköping hämtar mjölk runt Ulricehamn och Herrljunga iaf. En arlaprodukt kan idag lika gärna komma från Danmark eftersom arla bara är till hälften medlemsägt och hälften danskt.
Myosotis
Varför ska de sluta sälja? thumbdown.gif Inte yoghurten också väl?! fear.gif
Köper alltid Åsens mjölk, den är väl i alla fall närproducerad hoppas jag.
Anki på Öland
CITAT (Markus_H @ 25-02-2009, 22:20) *
...................... En arlaprodukt kan idag lika gärna komma från Danmark eftersom arla bara är till hälften medlemsägt och hälften danskt.

Det kan man läsa på förpackningen om det kommer från Sverige eller Danmark!
Anki
Pia mitt i Skåne
Åsens mjölk tillverkades från början i Kågeröd och mjölken hämtades från små och stora gårdar i närheten, som det stod på förpackningen "kor vid Söderåsens sluttning". Senare sålde delägarna (mjölkbönderna själv) mejeriet till Skånemejerier och en del la ner sin produktion.
I nuläget tror jag inte att mer än en eller ett par gårdar driver mjölkproduktion i området längre.
Åsens mjölk skulle jag tro är vilken mjölk som helst som levereras till Skånemejerier. Den är inte homogeniserad, det är nog enda skillnaden mot annan mjölk.

Jag handlar inte på City Gross just av mjölkanledningen, som före detta mjölkbonde och stolt över kvaliteten på mjölken som producerades på gården känner jag mig fortfarande lojal mot Skånemejerier: Jag köper alltid den mjölken, det är ju mina före detta arbetskamrater som har producerat den.
Det får bli Ica då, annars får man väl skaffa sig en liten kossa själv och öva upp handmjölkningsmusklerna igen =))
Genberg
Hej på er!

Jag har skapat en facebook grupp om detta.
Blev klart förbannad när jag såg nyheterna igår.

Gruppen heter "Coop suger fett! Sälj Skånsk mjölk i Skåne!"

Gå med och visa vad ni tycker. Vi har blivit 60 medlemmar på 12 timmar!
Coop Suger Fett

Hälsningar

/Mats Genberg
ingrids
Coop bojkottar inte alla lokala leverantörer kan de vara värt att påpeka - här i Umeå har de massor från Norrmejerier på mjölksidan.
KURT
CITAT (ingrids @ 26-02-2009, 14:29) *
Coop bojkottar inte alla lokala leverantörer kan de vara värt att påpeka - här i Umeå har de massor från Norrmejerier på mjölksidan.

Det verkar bara vara Värmland, Norr- och Västerbotten, som inte berörs.

http://www.op.se/parser.php?level1=2&l...&id=1000761

karlsdal
Kan väl bidra med samma problem fast tvärtom. Jag handlar helst inte på Willys här (i Söderköping) eftersom de inte har Arla utan istället tar mjölk ända nerifrån skåne... tongue.gif

OM jag nu skulle få för mig att göra det så blir det i såfall Åsens i plast-dunk, den är mest lik Arla´s vad det gäller smaken.
Vad det gäller Falköpings mjölk så dricker jag hellre saft till frukost. Den är hemsk när man är uppfödd på Arla-mjölk. Åsens är snäppet bättre, men inte heller den är lika god. Milko som finns lite längre uppåt till har jag för mig smakar likadant som Arla. Det var dock länge sedan jag drack den.
Huggorm
Går det verkligen att känna skillnad på smak på mjölk av motsvarande sort från olika mejerier? confused.gif
emmas matte
Skånemjölk transporterar ekologisk mjölk från Hjo till SKÅNE... är det närproducerat? Köper den mjölk de har där jag handlar...ibland Skånemjölk och ibland Falköping eller arla...
karlsdal
CITAT (Huggorm @ 26-02-2009, 15:08) *
Går det verkligen att känna skillnad på smak på mjölk av motsvarande sort från olika mejerier? confused.gif

Jaa! Stooor skillnad!

Falköping vs Arla är som standard mjölk (röd) vs mini-mjölk (diskvattnet i gul förpackning) Eller ungefär som den där klöver-mjölken, arla´s billiga skräp som smakar plast.
KURT
CITAT (karlsdal @ 26-02-2009, 16:22) *
Jaa! Stooor skillnad!

Falköping vs Arla är som standard mjölk (röd) vs mini-mjölk (diskvattnet i gul förpackning) Eller ungefär som den där klöver-mjölken, arla´s billiga skräp som smakar plast.

Klöver är pastöriserad något längre, för att få längre hållbarhet. Den extra värmen kan påverka smaken. Om sedan mjölken inte är homogeniserad (t ex Åsens), så hamnar ju fettet på ytan, och därmed kommer det mera fett till gommen och det smakar helt annorlunda.
Myosotis
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 25-02-2009, 23:26) *
Åsens mjölk tillverkades från början i Kågeröd och mjölken hämtades från små och stora gårdar i närheten, som det stod på förpackningen "kor vid Söderåsens sluttning". Senare sålde delägarna (mjölkbönderna själv) mejeriet till Skånemejerier och en del la ner sin produktion.
I nuläget tror jag inte att mer än en eller ett par gårdar driver mjölkproduktion i området längre.
Åsens mjölk skulle jag tro är vilken mjölk som helst som levereras till Skånemejerier. Den är inte homogeniserad, det är nog enda skillnaden mot annan mjölk...

Tack för info. Jag köper den framför allt för att den inte är homogeniserad, jag tål den mycket bättre. Hörde någonstans att barn som dricker icke homogeniserad mjölk utvecklar mindre mjölkallergier.
Chamomille

Ja, det gör det. Köpte gammeldags mjölk på Lidl en gång i plastförpackning. Minns tyvärr inte märket. Men phuuu sick.gif Smakade just plast. Arlas är god, fast tyvärr finns den inte överallt.
Huggorm
CITAT (Chamomille @ 27-02-2009, 05:23) *
Ja, det gör det. Köpte gammeldags mjölk på Lidl en gång i plastförpackning. Minns tyvärr inte märket. Men phuuu sick.gif Smakade just plast. Arlas är god, fast tyvärr finns den inte överallt.

Men det kanske var den där högpastöristerade som det talades så mycket om när Lidl var nytt? Den testade jag en gång och den smakade inge bra alls

För övrigt verkar det vara standard med sådan mjölk nere i europa. Jag jobbade med ett gäng tyskar i Oslo för ett par år sedan. Vid en shoppingresa till Sverige köpte dom en enorm massa mjölk eftersom den var billigare där än i Norge. Att den bara hade en veckas hållbarhet tänkte dom inte på slap.gif
embees

Som jag förstår det så är det inte smakskillnaden det handlar om, utan att mjölken ska transporteras över hela landet fast att det finns lokal tillverkning. Hur bra är det för miljön?

CITAT (Myosotis @ 27-02-2009, 00:41) *
Tack för info. Jag köper den framför allt för att den inte är homogeniserad, jag tål den mycket bättre. Hörde någonstans att barn som dricker icke homogeniserad mjölk utvecklar mindre mjölkallergier.

Den största fördelen med icke homogeniserad mjölk är att fettmolekylerna inte kan passera tarmbarriären och gå rätt ut i blodkärlen så som fettet från vanlig homogeniserad mjölk gör.
Jan Lindgren
Hej!
Fettmolekyler går inte genom tarmslemhinnan.
MVH
Jan Lindgren
embees
CITAT (Jan Lindgren @ 27-02-2009, 12:00) *
Hej!
Fettmolekyler går inte genom tarmslemhinnan.
MVH
Jan Lindgren

Sönderslagna/homogeniserade fettmolekyler i vanlig mjölk gör. De lär vara så små att de kan tränga igenom.
Tyvärr kan jag inte plocka fram varifrån jag har hört/läst det för det är ett bra tag sedan.

Har du Jan annan info på pränt så får du gärna hänvisa till det. Jag är inte sämre människa än att jag kan ändra mig vid överbevisning.
Myosotis
CITAT (embees @ 27-02-2009, 23:27) *
Sönderslagna/homogeniserade fettmolekyler i vanlig mjölk gör. De lär vara så små att de kan tränga igenom...

Jag har hört något liknande men minns inte om det var exakt så. Men problemet var i alla fall att de slagits sönder i väldigt små partiklar.
Jan Lindgren
Hej Majsan!
Jag har experthjälp med sådana här frågor hemma. Min hustru är bla kemist/mikrobiolog och kompisen som bor hos oss är biolog/läkare.
Jag har plockat fram en bok som tom jag begriper. Life, The Science of Biologi av Purves, Orians, Heller

1 Dietary fats are emulsified into tiny droplets called micelles trough the action of bile in the intestinal lumen.

2 Pancreatic lipase works on fats in the micelles to produce free fatty acids and monoglycerides which are absorbed by the mucosal cells; bile is recycled.

3 Fatty acids are lipidsoluble and therefore readily dissolve and enter cell.

4 In mucosal cell, fatty acids and monoglycerides are resynthesized into triglycerides, and triglycerides are incorporated into chylomicrons.

5 Chylomicrons are passed to the circulatory system through lymphatic vessels.

Att fett går direkt in i kroppen är en gammal skröna. Troligen har den uppkommit genom att man gett försöksdjuret fett och snabbt därefter hittat fett i blodet. Att kroppen snabbt plockar isär fett och sedan sätter ihop det kände man inte till då.
MVH
Jan Lindgren
HelenJ
CITAT (ingrids @ 26-02-2009, 13:29) *

COOP är den största butiken här på orten - jag bor i N Skåne. Det sitter stora skyltar i och utanför butiken att de har valt att behålla Skånemejerier. Tydligen kan de lokala handlarna bestämma själva?
Gita
OK, lyncha mig, jag köper Lidls tyska H-mjölk. Nu använder jag bara lite mjölk till matlagning och till kaffet , eftersom jag tycker att all mjölk är vedervärdig som dryck så kan jag inte uttala mig om smaken. Jag köper ett flak åt gången och det räcker ett par månader. Betr. miljöhänsyn så tror jag att det faktum att h-mjölken inte behöver kylförvaras under transport och i butik samt att butiken inte behöver ta in leveranser flera gånger i veckan mer än väl väger upp en något längre transportväg.
Gita
Farbror Blå
Det har varit ett väldigt ståhej i dalarna angående Coops beslut att bara ha Arla som mejeriföretag.

Lokalradion gjorde en undersökning om vad folk tyckte, och etfer två dagars mangling i radion, kunde konstateras att de undratal som ringt in var eniga:

COOP skulle inte få deras pengar mer.

Det var uppfriskande att höra dessa förbannade konsumenter ösa kritik över COOP.

Och vad hände?

JOO COOP i Dalarna var tvungen att ge med sej!!!
protestera, manifestera och bara tillräckligt högt, så måste dom ge sej.

Min åsikt är att EU skulle se till att fördela medlemspengarna så att närproducerad mat fick en rimlig chans.
Vi måste få mer insyn i vad vi stoppar i oss + mindre transporter Europa runt!
Pirum
Att man vill ha lokal mjölk kan jag förstå, här i Göteborgstrakten är ju inte Falköpings så långt borta,men vi har en hel del butiker som säljer från Skånemejerier och dessa produkter undviker jag-fast främst för att Skånemejerier inte är välrepresenterat bland de ekologiska varorna. En av våra större Icabutiker har förresten mejeriprodukter från Arla,Skånemejerier och Falköpings - men bara lite från alla vilket betyder många 'dubletter' och ett sämre utbud av 'smalare' produkter som de ekologiska exempelvis. Coop har väl möjlighet att köpa förbi sina centrala inköpskanaler hoppas jag,så lycka till med protesterna.
Egentligen vore det kanske bäst att föreslå det på ett medlemsmöte (fast konsum har för få sådana)
Myosotis
Undrar en sak som egentligen inte har med själva mjölken att göra. Fick ett spam-e-mail idag från någon som kallar sig „Snygg man“. Rubriken är „Ja till Skånemjölk och nej till 08-mjölk“ (tänker inte öppna det). Jag brukar mycket sällan få spam, och jag har inte varit inne på någon sida som har med det här att göra eller skrivit om det någon annanstans än här i tråden, så frågan är om någon av dem som har skrivit här (typ Genberg?) kan vara avsändaren. Det känns lite obehagligt. Ska man inte kunna skriva vad man tycker utan att riskera sånt här?! Är det någon mer som har fått?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon