Full version: Acasia
Joninna
Köpte ett acasiaskott i somras i Krim. Försäljaren tog sig för pannan och försökte förklara på ryska att det skulle bli ett träd, inte en krukväxt.
Men den har stått på min altan och mått jättebra. Efter jul började den må mindre bra, och nu har sista lövet fallit. För fuktig jord? Har lagt foliepapper under krukan, och den står hyggligt svalt i ett söderfönster. Är det någon som vet vad man bör göra? Tacksam för råd.
Alexander-VG-zon3
det är svårt att ge exakta råd om man inte vet art. då det skiljer sig inom arterna vad dom kräver.

men dom flesta trivs av att komma ut på våren och vara ute under sommaren-hösten sedan komma in innan frosten. ta ut dom när det är ca +10c ute (ta in vid frost!). ute vill dom va i ett soligt och varmt läge.

under vintern kan dom antingen övervintra ca +15c +20c och extraljus och då vattnar man dom så att dom alltid är fuktiga nere i rötterna men att ytan får torka ut. då är dom delvis lövfällande.

eller

så övervintrar man dom mörkt(eller ljust) i en temp på +5c +10c. då vattnar man efter vad tempen är typ är det 10grader vattnar man 10gånger. då fäller den oftast bladen naturligt och nya kommer till våren.

jorden dom vill ha ska vara luftig,lucker och vara uppblandad med grus eller leca. ge normal dos med näring från maj till juli. under tillväxten så vill dom torka ut på ytan sedan vattnar man igen.

varför har du foliepappaer under krukan?

det som felet är att den tappar bladen är att det antingen är för varmt (eller att den vilar och tappat naturligt) eller att det är för torrluft eller för torrt i jorden. en annan orsak kan vara ohyra.

tror du att du vattnat för mycket så kan den ha ruttnat och då tappa bladen.

men lever stammen på den kommer det garanterat nya blad till våren.
MariaS
Vet du vilken art av acacia det är du har? En del är lövfällande. En del är tropiska en del subtropiska. Acacia greggi är dessutom härdig till zon 1(2) och vill ha vintervila med kyla.

Oj dubbelt upp giggle.gif
Joninna
Nej, det vet jag förstås inte, men jag gissar att det var skott från ortens acacior, efttersom det var en vanlig marknad. Jag får pröv att ställa ut den så fort det går, och be en liten bön.
Huggorm
CITAT (Joninna @ 26-02-2009, 19:19) *
Nej, det vet jag förstås inte, men jag gissar att det var skott från ortens acacior, efttersom det var en vanlig marknad. Jag får pröv att ställa ut den så fort det går, och be en liten bön.

Finns det verkligen någon sorts acacia som överlever på Krim? Visserligen är vintrarna där mildare än i övriga ukraina, men det är träd som vill ha mycket värme. Kanske det var en falsk acacia, en Robinia? Dom är mycket vanliga i östeuropa, och i såna fall är det normalt att den tappar bladen på vintern
Joninna
Folien är därför att jag tror att den får mer ljus på sig då.
Blomflugor har det varit i krukan, men de har försvunnit.
och jorden jag köpte den i var hårt packad lerjord.
Om man kör uteslutningsmetoden då...
Den borde väl ha fällt bladen tidigare om den hade varit lövfällande? Eller så är den delvis lövfällande bara.
Den har fått stå ljust i 20 c. Utrymmet har varit fuktigt.

Jag har förmodligen vattnat för mycket.
Jag får sluta med det, be en bön att den håller ut tills jag kan sätta ut den på altanen igen. Tack för tipsen, visste inte heller att acaciorna var en så stor familj.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Joninna @ 26-02-2009, 19:35) *
Folien är därför att jag tror att den får mer ljus på sig då.
Blomflugor har det varit i krukan, men de har försvunnit.
och jorden jag köpte den i var hårt packad lerjord.
Om man kör uteslutningsmetoden då...
Den borde väl ha fällt bladen tidigare om den hade varit lövfällande? Eller så är den delvis lövfällande bara.
Den har fått stå ljust i 20 c. Utrymmet har varit fuktigt.

Jag har förmodligen vattnat för mycket.
Jag får sluta med det, be en bön att den håller ut tills jag kan sätta ut den på altanen igen. Tack för tipsen, visste inte heller att acaciorna var en så stor familj.

du kan nog ta veck folien för den kommer inte ge någon större nytta. har du bild på den?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 26-02-2009, 19:30) *
Finns det verkligen någon sorts acacia som överlever på Krim? Visserligen är vintrarna där mildare än i övriga ukraina, men det är träd som vill ha mycket värme. Kanske det var en falsk acacia, en Robinia? Dom är mycket vanliga i östeuropa, och i såna fall är det normalt att den tappar bladen på vintern

jag vet inte om acasia överlever vintern där(vet inte vad dom har som lägst) men jag vet att somrarna där är mycket varma och nederbörden är låg så om det inte blir allt före kallt så kan dom kanske överleva med tanke på att sommarana är varma och mycket längre än exempel Sverige.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 26-02-2009, 19:47) *
jag vet inte om acasia överlever vintern där(vet inte vad dom har som lägst) men jag vet att somrarna där är mycket varma och nederbörden är låg så om det inte blir allt före kallt så kan dom kanske överleva med tanke på att sommarana är varma och mycket längre än exempel Sverige.

Enligt wikipedia är det i de sydligaste delarna av Krim subtropiskt klimat och sällan speciellt långt under fryspunkten, så där kanske någon av de härdigaste acaciorna kan klara sig. Större delen av Krim kan dock bli ganska kallt
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 26-02-2009, 19:48) *
Enligt wikipedia är det i de sydligaste delarna av Krim subtropiskt klimat och sällan speciellt långt under fryspunkten, så där kanske någon av de härdigaste acaciorna kan klara sig. Större delen av Krim kan dock bli ganska kallt

som jag skrev jag vet inte alls vad det blir på vintern, vet bara att resten av året oftast är varmt.

så kanske kanske någon kan klara sig. dock kollade jag på SMHI och sydligaste krim hade samma som exempel skåne i temp ev lite kallare. kolalde snabbt så jag komemr inte ihåg exakt.
Joninna
Ja, det är då dessvärre inte mer än en pinne av en linjals längd och tjock som ett plockepinn som finns kvar. " Stammen, det är förmodligen förmätet att kalla den så, men men, den är grön med små vita prickar på. Bladen, när de fanns kvar stack direkt ut från stammen. Bladen var sådana där som fäller ihop sig när det blir mörkt.
Är det en ledtråd?
Alexander-VG-zon3
den ska vika bladen normalt på natten ''den sover''.

Joninna
Ja, jag hoppas att den inte sover för gott.
Min svåger tog med en skott från en acacia på påskön för många år sedan. Han trodde att det var ett särskilt påsköträd och vårdade det omsorgsfullt. Men det lever fortfarande och har bladen kvar på vintern, men det är extremt känsligt.
Jag tar bort folien och minskar vattningen.
MariaS
CITAT (Joninna @ 26-02-2009, 22:34) *
Ja, jag hoppas att den inte sover för gott.
Min svåger tog med en skott från en acacia på påskön för många år sedan. Han trodde att det var ett särskilt påsköträd och vårdade det omsorgsfullt. Men det lever fortfarande och har bladen kvar på vintern, men det är extremt känsligt.
Jag tar bort folien och minskar vattningen.

Som jag skrev tidigare finns det även lövfällande acacior. Jag tror ändå att den fått för mycket vatten och för torr luft. Ett svalare utrymme brukar jämna ut luftfuktigheten bättre. Men utrymmet bör inte vara svalare än +6 grader.
Så länge stammen är grön, tror jag inte att det är någon större fara. Den kommer nog tillbaka. Eftersom den inte har några löv kvar, ska du inte vattna alls, då är risken stor att rötterna och även stammen börjar ruttna istället. Håll bara jorden mycket lätt fuktig.
När ljuset återvänder, kommer nog bladen tillbaka ska du se.
Alexander-VG-zon3
jag hade inte satt den svalt nu, utan jag hade hellre låtit den vara kvar där den är och sedan ta ut den när det är ca +10c +15c och frostfritt. jag skulle tro att den lever om stammen är grön.

plantera om den till våren i lucker och väldränerad jord.
Joninna

Om solen snart börjar komma kan jag ställa ut den på den inglasade altanen igen dagstid. Den har faktiskt stått i tvättrummet där det är fuktigt och soligt, men förstås i 18- 20 c. Jag slutar genast att vattna.
Det skulle förarga mig oerhört om den dog eftersom min svåger är så mallig beträffande sitt ex, trots att han nu, efter 20 år fått reda på att hans märkvärdiga påsköträd är en acacia.
Vill ni som bistått med råd ha en rapport senare i vår?
Då skriver jag bara: Acacian dog eller: Acacian överlevde? Då lägger jag in en bild för den var bra tjusig när den mådde bra.
Tack för jättebra råd
MariaS
Bilder ser vi alltid fram emot biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon