hjert
Hej jag har en rabatt på ca 4 x2 meter där jag tänkte ha lila lavendel. Är det någon som kan tipsa om något som passar ihop med lavendel både utseende mässigt o i hur dom vill ha det? Gärna någon annan krydda/ört eller gammeldags växt.

Sen har jag även en annan rabatt som är lite större där jag tänkte ha stockrosor, något tips om vad som ser bra ihop ut med dessa.

Svåra frågor kanske:/
Mvh Jessica
Eva i Höga
Lavendel och rosor är klassiskt och underbart. Kanske liljor också.
Till stockrosor - kanske något lägre och skirt som brudslöja el likn.
MariaS
Rosor trivs bra ihop med lavendel och drabbas inte då av så mycket löss.
hjert
Bra ide med rosor, men busk rosor då eller? Blir inte dom väldigt stora o tar plats isåfall, fast man kanske formar dom. För det finns bara busk o kläng rosor va?
MariaS
Det finns rosor som inte blir större än 40cm och de som kan bli upp mot 5 meter.
Rosorna delas in i flera grupper, där man kan hitta olika kända rosor.

Polyantharosor ex: Queen Elisabeth (80-100cm)
Storblommiga rosor ex: Peace (70-80cm)
Marktäckande ex: Fairy Dance (30-50cm)
Buskros ex: Romanze (150-200cm)
Klängros ex: Flammentanz (300-400cm)
Parkros ex: Hansa (120-150)
Sen finns det gammaldags rosor och vildrosor också, men de blir som sagt var stora.

Det finns hundratals rosor i de ovan nämnda grupperna i olika höjder, färger, doft eller inte. Det är bara att välja det som passar ens egen odlingszon och odlingsvillkor bäst.
skogstroll
rosor eller strandveronika vore fint tror jag
hjert
Ok Tack för svaren, ska kolla upp strandveronika också. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan ju tänka sig en av de rosor man använder till sånt som rosengelé, kryddning och liknande, för de kan ju passa i ett kryddland.

Det är främst rosor med stark doft man använder och jag föreslår buskrosen Rose de Rescht härdig till zon 5-6, remonterar och blir runt 1m den kan klippas en hel del ifall man vill forma till den men som så många andra äldre buskrosor brukar den inte behöva klippas mer än att man tar bort dött och skadat på våren.
kasam
Rosor är ju jättefint.
Jag har en lavendelrundel och där jag jag också planterat några penstemoner. De blommar inte så länge, men det gör inget, för när den är klar så finns ju ändå lavendeln där... Ofta samsas ju lavendel med rosa, tycker också att bleka gula toner är vackert till.

Penstemon Lavendel Daggkåpa Pion Hjärtpenstemon (Penstemon ovatus) Lavendel Jättedaggkåpa Pion (doft)<br />Foto: sommaren 08

Penstemon Lavendel Daggkåpa Tre favoriter!<br />Hjärtpenstemon (Penstemon Ovatus), Lavendel, Jättedaggkåpa<br />Foto: sommaren 08

Vill du ha högre höjd, men ändå lavendelfärg, så finns ju några exempel nedan...

Örtagården Blodtopp - Sanguisorba officinalis, Himmelspira (rysk salvia) - Perovskia atriplicifolia och Anisisop - Agastache foeniculum<br />Foto: Sommaren 08<br />

Vet ju inte vilken zon din trädgård ligger i, men såg i södra Frankrike samplanteringar med lavendel och Afrikas blå lilja, rosmarin och timjan. (Bilder finns i mitt album "Inspiration".)

Ja, och som sagt.... rosor!!!

hjert
Återigen tack så jätte mkt för tipsen, ska kolla upp rosen du rekommenderade, härliga bilder du visar kasam, längtar sååå till våren nu.
Eva i Höga
kasam, så underbart vackert. Har skrivit upp ditt svar i inlägget för att kunna hitta det sedan, fick inspiration i massor.
cia73
Jag har 2 apoteksrosor(rosa officinalis) och 1 polkagris(rosa mundi) ros i min örtagård och runt dem så växer lavendel. Jag köpte 3 Apoteksrosor men en visade sej vara en polkagrisros. laugh.gif
annaco
Jag har marktäckande rosen Swany ihop med lila lavendel det är jätte vacker tillsammans.

Om du går in på min hemsida
www.annastradgard.com
fortsätt till växtkatalogen
välj S
och sedan Swany
så hittar du en bild på rosen med lila lavendel bredvid.

Tyvärr är bilden lite mörk och koncentrerad på rosen men du ser ändå hur de ser ut tillsammans.
hjert
ok tack för tipset
corey
Vit rölleka gillar samma jord som lavendel och bildar vackra vita flak som svävar över lavendeln. Finns inte att köpa (där jag letat) men jag grävde upp från vägkanten. Den blir hög när den trivs och de dilliga bladen är vackert gröna mot lavendelns silvriga blad. Lätt att dra bort om de breder ut sig. Gammal och traditionel läkeväxt. Problemfri och vacker. smile.gif

PÅ bilden till höger. I bakgrunden daggsalvia i silver och blått, malört och min lilla blompojke.
[attachment=33222:harliga_...041small.jpg]
Krolliljan
Tänker själv ptova lilljor vid lavendel.
Hade malvor innan. smile.gif
Pappa sådde sömntutor. 000.gif
kasam
Corey - underbar bild!!!

Krolliljan - vore kul att se foton så småningom...

corey
Tack kasam! wub.gif
Ingrid Zon3
Vill man ta upp det provencalska temat kan man ha solrosor i bakgrunden. Eller uppstammad lager eller olivträd i krukor för att få lite höjd. Eller klängväxter i torn, vinranka (förstås!), klematis (inte riktigt Provence, men snyggt) eller ros...

Timjan, även backtimjan i förgrunden.

Är man dramatiskt lag så kan rödbladiga växter bli ursnyggt mot lavendelns gråa toner. Alunrot, silverax, och så finns det ettåringar jag inte minns namn på, om man vill testa färgschemat först.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon