Full version: Inga vinbär
Ylva-Li
På min odlingslott i zon 1 växer en vinbärsbuske. Jag vet inte hur gammal den är för jag tog över lotten förra våren och då stod den där redan. Den ser väletablerad ut. Vinbärsbusken fick under sommaren ganska glest med blad och inte ett enda bär. Vad göra?

Den står i väldränerad sandjord, kanske med lite lera. Jag vet inte när den är klippt sist. Jag gödslade inte alls i våras.

Tacksam för svar av någon som har lite mer trädgårdserfarenhet än jag smile.gif

Svarta vinbär är det, är jag ganska säker på.
KURT
Frosten kan ju ta en stor del av blommorna enstaka år, men sällan allt. Jag skulle inte satsa resurser på vinbärsbuskar som ger dåligt med bär. Det finns så många nya sorter som både ger got om bär, och har bättre sjukdomsresistens. Om du känner någon som har bra vinbärsbuskar så går de ju också lätt att föröka med både sticklingar och avläggare.
MariaS
Satsa du på en ny vinbärsbuske. Men plantera den inte då på samma ställe. Orsaken kan vara att den redan stått där så länge att jorden är trött och det är svårt att bara gödsla upp, det kräver jordbyte.
KURT
I koloniträdgårdar finns det tyvärr ofta svartvinbärsgallkvalster, finner man det nu på våren, den kan i sin tur sprida sjukdomar som slår ut skörden:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=27826
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=0&p=426904
Jan af Lisö
Jag har för mig (men kan minnas fel) att svartvinbärsbuskar producerar bär på 2 årsskott och sedan blir skörden sämre och sämre, så att dessa måste förnyas kontinuerligt. Det står beskrivet i nya beskäringsboken (som jag inte har tillgång till nu).

På mitt land tröttnade jag på gamla vinbärsbuskar och tog bort alla i våras. De producerade noll och dessutom drabbades de av mjöldagg.
Ylva-Li
Aha, tack för era svar! Detta hade jag ingen aning om, jag trodde det var jorförbättring och beskärning som behövdes. Får väl satsa på plantskolans rea till hösten då.
Åsa, mälardalen zon 2
Svarta vinbär vill också ha det ganska fuktigt om man jmför med röda och vita.

Kolla på knopparna på din svarta vinbär om de är uppsvällda och runda som ärtor så är det vinbärsgallkvalster. Tyvärr bör man ta bort alla drabbade vinbärsbuskar och sedan låta det gå mins en vinter innan man planterar en ny buske. I ett koloniområde kan det vara svårt att bli av med dem ifall man inte tar ett gemensamt beslut att röja bort sjuka buskar.
Bassam
Tack för frågan

Jag föreslår att du tar hand om beskärning och tillsats av en lämplig tidpunkt för organiska gödselmedel utöver att bekämpa sjukdomar och insekter.

H:Bassam
Cilla
Håller med - vinbärsbuskar som inte ger bär och om man vill ha dem för bären är lika bra att ersätta. Vinbärsgallkvalster är vanligt förekommande och mot dem finns inga medel. Man tar bort buskarna och sätter nya på ett nytt ställe, eller gör ett jordbyte. Att mixtra med medel på vinbärsbuskar mot ohyra och andra angrepp är ingen idé.

Däremot håller jag inte med om beskrivningen av att svarta vinbär skulle få sämre skörd direkt efter år 2. Det är riktigt att svarta vinbär får bär på unga grenar till skillnad från röda och vita vinbär vars grenar måste få högre ålder innan de sätter blom som kan bli bär. Men visst finns det svarta vinbärsbuskar som står i god jord och soligt med grenar på nära 10 år som fortfarande bär en massa bär! Å andra sidan, om buskarna har god tillväxt med en massa fina raka, ljusa nya skott, så kan man ta bort ett par av de äldsta varje eller vartannat år - för nyproduktionen ger ju bär också efter ett par år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon