Full version: Asiatisk vitlök
Unn
jag antar att är det frösådd som gäller, den har ju inga klyftor att dela på?
Var får man tag på frön i sådana fall?

Undrar Unn
Ingrid på Västkusten
Njae är det Solo Du tänker på?
Den är inte så kulk att sätta då den ofta är felaktigt lagrad. Vill Du ha asiatisk vitlök som f ö har klyftor precis som den vanliga vitlöken så kan Du t ex kontakta Åke Truedsson www.tomatklubben.se
och fråga om han har någe utsäde kvar.
Jag har ev några lökar öve rsjäölv, inte av utsädesstorlek, men väl ätstorlek av namnade sorter.

Solo är alltså en enhetsklyfta :-) sådana kan man tillverka själv man skördar vitlöken tidigt på försomamren innan den ahr bildat klyftor eller så sätter man smålökar - året innan den bildar fullstor vitlök så ser den ut så här.
Just nu testar jag nya asiatiska sorter, först vart jag besviken över storleken på lökarna vid årets skörd, sedan insåg jag att de hade FÅ men STORA klyftor, så det är mkt praktiskt.

Hälsningar ifrån Ingrid
Unn
Ja visst var det solo jag menade. Har sett det namnet i butikerna, men kockarna i bekantskapskretsen kallar den asiatisk. Åhå, det finns alltså både och! Vad man lär sig!
Trodde att solo var någon speciell sort o skum mutation, men då försöker jag tillverka sådana nästa år!
rolleyes.gif
inkan
Hej
Läste just att det är topplökarna man ska sätta för att få "Solo" eller "Uno"-vitlök...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon