Ylva-Li
26-02-2009, 10:39
Hej!
I fjor tog jag över en gammal odlingslott i zon 1, mestadels torr sandjord med lite lera tror jag. Jag gjorde inga jordförbättringar alls och fick ingen skörd förutom små små morötter och rödbetor. Vad bör jag göra i år?
Jag siktar på att odla potatis, lök, morötter, rödbetor, persilja, dill, gurka och squash.
Hur ska jag gödsla? Behöver jag särskilda ställningar för att binda upp gurka och squash? Jag har ingen bil och begränsad ekonomi så det där med att hyra släp och köpa massor av jord är ingen möjlighet. Finns det enklare knep och småförändringar jag kan göra, som att vända och gödsla och odla rätt saker bredvid varandra och så vidare?
Tacksam för svar av er odlingserfarna!
Du behöver helt klart jordförbättra, med torv, ko på påse och kompost. Vissa handelsträdgårdar kan serva med utkörning om du har svårt med transport. Tyvärr finns det nog inga enkla genvägar här när jorden är så mager.
Ylva-Li
26-02-2009, 11:05
Maria S: Tack för ditt snabba svar! Suck, jag anade att det var så. Jag har möjlighet att ta mig till Hornbach och tex släpa hem en massa jordsäcka /gödsel med taxi. Det kanske är lösningen.
Mitt trädgårdsland är ca 20 kvadratmeter. Hur stora mängder av olika typer av jordförbättring tror ni jag behöver?
Blandar jag allt jämnt över hela trädgårdslandet eller vill olika grödor ha olika jord?
Blandar jag ner jordförbättringen i befintlig jord eller måste jag gräva bort en del? Hur djupt måste jag jordförbättra? Jag har spade och hacka, inte grävskopa

Hur långt i förväg kan jag göra detta om jag har tänkt börja så i slutet av april/början av maj? Jag vill ju inte att jordförbättrandet ska regna bort.
Man gör jordförbättringen i samband med att det är dags att så. Då får man ut mesta möjliga av näringstillförseln.
Man lägger på ca 5cm med jordförbättringen och vänder ner det i befintliga jorden, vattnar och sår.
Under säsongen sparar du allt ogräsrens och växtrester i en kompost, som du sprider över landet nästa år.
År tre förbättrar du med samma som år ett och fortsätter med komposteringen. Tänk sen på att försöka växelbruka. Ha alltså inte morötter på samma ställe som året innan o.s.v.
Ärtväxter är bra för att använda sen som jordförbättrare. De binder kvävet i luften och tillför jorden det som kompost året efter. (och även lite under växtperioden)
Åsa, mälardalen zon 2
26-02-2009, 17:37
Om du har tillgång till gräsklipp kan du även täcka den öppna jorden runt grönsakerna med detta, det både gödslar och hindrar avdunstning.
Om du inte har gräsklipp som gödslar så måste du gödsla flera gånger under odlingssäsongen det räcker inte med en giva gödning speciellt inte i sandjord då kan man behöva dela upp givorna och ge flera doser under säsongen (större plantor kräver mera gödning än små).
Du behöver inte binda upp squashen: Sommarsquash (=zucchini) växer som små buskar, vintersquashen slingrar iväg på marken (obs rankorna blir runt 5-15 meter åt olika håll beroende på sort). Squash är en mycket näringskrävande grönsak.
Gurka: Om det är slangurka du ska odla kan det vara en fördel att binda up den mo ex. en varm vägg el. liknande men den kan även slingra på marken. Druvgurka (=inläggningsgurka) brukar man odla på friland och då slingrar den på marken.
Tack för frågan
om vi hänger gurkor och squash, tills skydda dem från sjukdom och ohyra som kommer från jorden.
H: Bassam
Preussen
26-02-2009, 20:11
jag hade odlat bondbönor som växer på bra på de flesta jordar. dessutom sätter de kväve till jorden och är fantastiskt goda att äta färska.
Tulipanaros
27-02-2009, 13:17
OK, och till ett 5-centimeters lager över hela landet om 20 kvadratmeter (säg att landet är 4x5 meter stort) går det åt 0,5 x 40 x 50 = 1000 liter jordförbättring/gödsel. 1000 liter, det är 20 stycken 50-literssäckar. Du får beställa en stor taxi! Ett annat tips kan vara att försöka höra med ridskolor eller stall i närheten, men då är det ett problem med transporten förstås (taxichaffisen kanske inte vill lasta in hästskit i bakluckan?). Men om det är en odlingslott du har så brukar föreningen ofta gå ihop och beställa ett jättelass gödsel som medlemmarna får ta ett par skottkärror var av. Kolla upp det med styrelsen, tycker jag!
Svante, zon 1
03-03-2009, 10:37
Du måste gödsla din magra jord på något sätt!
Om du inte har bil och vil hålla nere kostnaderna får du försöka samla organiskt material i närheten av odlingslotten. På våren och sommaren kan du använda gräsklipp, som du lägger ovanpå landet. Du kan även använda din egen urin (späd med vatten 5-10 ggr och vattna med den).
På hösten kan du räfsa ihop nedfallna löv och täcka landet med. På våren vänder du ned dem när du gör i ordning landet med en grep.
Dessutom kan du komplettera med konstgödsel (typ blåkorn) som är billigt och lätt att forsla på cykel eller buss.
Olika grödor vill ha olika mycket gödsel. Lite info kan du hitta här på odla.nu:
http://www.odla.nu/vegt/Ett tips är dock att du går till biblioteket och lånar några böcker om grönsaksodling. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.