Full version: Stockros!
nettan69
Jag antar att jag har gjort bort mig! Jag sådde frön av Stockros, och alla kom upp som de skulle, och fort gick det. Det var bara det att de började att vika sig, så jag bestämde mig för att omskola dem.
Nu efteråt så har jag läst att man skall omskola dem när de riktiga bladen har kommit, inte bara de första hjärtbladen.
Har jag gjort bort mig, så att de inte kommer att överleva??
Någon som vet??
MVH Nettan
MariaS
Det är nog ingen fara, däremot gillar de inte om det blir för varmt, när de är små. +18 - +20 räcker.
nettan69
OK! Det var ju skönt att veta! De står nu med extra belysning i 17-20 grader.
Tack för hjälpen.
Polly66
Jag sådde mina stockros fröer direkt i rabatten i fjol i slutet av augusti...
Gjorde jag helt fel, eller finns det en chans att de kommer i år?!
Eva 33c
De kan säkert gro nu i vår. Denna sommar bildar de då bara en bladrosett som sedan övervintrar och blommar nästa år. Eller hade dina fröer redan börjat gro i höstas? Om de hann få lite storlek före vintern så kan de kanske blomma denna sommar. Det gäller bara att komma ihåg var man har dem, det är lätt gjort att man renar bort små groddar av misstag....
blomkronan
Jag har oxå satt stockroser, den 2/2 sådde jag dom och flera titta upp redan den 5/2.
Nu står dom omskolade i förrådet 15 grader, dom ser ut att må bra och växer sakta... men det vill jag ju att dom ska göra så dom blir kraftiga smile.gif
Om man sår tidigt kan dom hinna blomma till hösten, om dom inte hinner blomma ut, ska man klippa bort blomknopparna så kan den blomma nästa år istället.

Vill man att dom ska vara två åriga sår man i juni-juli, dom bör komma upp en bit innan frosten kommer, då täcker man dom med lite löv så klarar dom vintern och blommar på andra året smile.gif

Du får ju nya frön varje höst... spar dom och sätt dom juni-juli så har du varje år biggrin.gif
nettan69
Hej Blomkronan! Hade dina fått sina "riktiga" blad, när du omskolade dina? Idag så har jag satt en ny omgång med Solrosor, skall testa med att omskola dem efter att de fått sina "riktiga" blad! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon