Full version: Pelargonsticklingar
Cindie
Hejsan! Jag är ny på forumet. Hoppas nån här kan hjälpa mig.

Hur bär man sig åt för att få pelargonsticklingarna att grena sig och bli lite mer buskiga? Dom växer ju bara rakt upp och blir smala,rangliga.

Tacksam för svar

Mvh Carina
estet
Bryt av dem ovanför ett blad. Själv brukar jag bryta av dem långt ned för att slippa "pinnkänslan".

Välkommen till forumet! smile.gif
Cindie
Okey! Tusen tack. Gör man så med skotten som kommer på dom övervintrade också?
estet
Jepp! smile.gif
Cindie
Kanon. Tusen tack smiley_small_hug.gif Då kan jag sluta slänga mina övervintrare som bara blir fula och tråkiga så jag måste köpa nya varje år
Storåtjejen
Låt de gärna stå under extrabelysning om du har möjlighet under den mörka årstiden. Vanliga lysrör eller nån annan lampa med lågenergilampor i.

Har man dessutom möjlighet att ställa "övervintrarna" svalt (ca 5-10 plusgrader) så blir det ännu bättre.
Bassam
Tack för frågan

Du bör inte glömma att de behöver värme underifrån och att lägga en påse av nylon över dom,men du ska ta bort påse mist 20 minuter varje dag,
obs bästa jord kan man använda ( KO på påse ).

H: Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 07-03-2009, 16:18) *
Tack för frågan
Du bör inte glömma att de behöver värme underifrån och att lägga en påse av nylon över dom,men du ska ta bort påse mist 20 minuter varje dag,
obs bästa jord kan man använda ( KO på påse ).

H: Bassam

Du ska absolut INTE ha pelargoner i ko på påse, om du inte vill ha rothalsröta! Absolut bästa jorden är naturligtvis pelargonjorden, näst bäst är U-jord annars är det riktigt bra planteringsjord som gäller.

Rotade sticklingar ska inte stå med undervärme om man inte vill ha rotröta!

Sätt inte nylonpåse??? (gissar att det ska vara plastpåse) över rotad stickling. Då möglar sticklingen.

Ska du rota sticklingar, görs detta enklast i planteringsjord, som är väl genomfuktad. Använd små krukor och sätt sticklingen i krukkanten. Trä en plastpåse över som du klippt av ena örat på (1 cm) och ställ sen med undervärme, tills du ser att det börjar visa sig rötter under krukan.

Alla sticklingar tar sig inte. Det är likadant för alla.
Meriona
Bäst tycker jag det är att vänta med att klippa av toppen till dess att den är lagom stor att bli en ny stickling. Men jag måste säga att jag tycker att torvbricketter är oslagbara att sätta pellis-sticklingar i. Oerhört bekvämt. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon