hjert
Hittade att man kunde köpa växter på postorder, är det något ni testat. Är det billigare än blomsterbutikerna?
Själv kände jag att det kunde vara skönt att få hem allt på en gång för dom verkade ha större lager, men sen är det klart att det hade varit skönt att se växterna innan man handlar confused.gif

Tänkte handla kryddväxter, rosor, ev några träd o buskar.
Jan Lindgren
Hej!
Ska du köpa plantor på postorder så bör du veta vilka företag som är trovärdiga. Jag handlar det mesta på postorder eftersom de plantor jag vill ha sällan finns i vanliga plantskolor. Jag har aldrig provat någon svensk postorderfirma men många utländska och de har varit mycket bra.
MVH
Jan Lindgren

therese.kvist
Easyplant/rosenlust har väl inte fått toppbetyg av det jag läst här på odla
vanjalarsa
Hej

Jag vill rekomendera en internetplantskola som heter "blomkrukan ". Jag har skickat efter en del därifrån och alltid varit jättenöjd. Kolla hemsidan!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
hjert
tack för era svar, ok jag ska kolla den du rekommenderade, jag hittade en i borås, rangedala plantskola. Ingen som vet nått om den?
Lady Hamilton
Rångedala köpte jag en del från tidigare. Men de slutade på postorder för ett antal år sedan
Red Top
Vill gärna varna för Bakker oxå! yes.gif Häftiga bilder i katalogen, men det man får är oftast under all kritik!
Ewert
Kan rekomendera Önskebrunnen.
Dom säljer över internet.
Man kan även beställa ovanliga växter om man pratar med dom.
Dom tar hem växter från Europa, kina, Finland, norge mm

Har handlat av dom under 2 års tid nu.

Åsa, mälardalen zon 2
Hortogreen brukar funka bra de med, de har dock mest ganska vanliga trädgårdsväxter.

Jag tror inte det blir så mycket billigare att handla på nätet men har man långt till närmsta trädgårdsbutik kan ju det vara aktuellt att även handla lite vanligare växter med. Nätet ger ju även möjlighet att få tag på lite mer udda växter som kanske inte den lokala trädgårdsbutiken är villig att ta hem. +Hortogreens växter levereras hem till dörren så har man ingen bil så kan ju det kännas enkelt jämfört med att släpa växterna på bussar, peneltåg och liknande.

Trädgårdsforum är det bra att ställa frågor på om olika firmor innan man beställer då får man ofta reda på om de brukar funka bra att handla hos, så fråga på om firmor du funderar på att skicka efter ifrån.
Nanashi
Jag gillar Hortogreen eftersom det är så skönt att få växterna levererade till dörren!
vanjalarsa
Har också gillat Hortogreen. Blev besviken förra ¨året då jag fick väldigt klena plantor.
Kanske var det en tillfällighet men iår avstår jag.

hjert
Ok tack för era svar, ska kolla runt lite. Det är klart att det finns både för o nackdelar o att det är säkrare att handla i butik. Mvh Jessica
Monica WJ
Jag har köpt sticklingar här på Odla och de har varit väldigt fina å växt upp bra. De var ochså bra förpackade.
hjert
Jaha det visste jag inte ens att det hade, men det kommer fram åt vårkanten då kanske. Det får jag givetvis kika på, tack för tipset. .
Tosan
Jag som bor i västerbottens inland med en enda trädgårdshandel handlar mycket postorder. Hortogreen kan jag varmt rekommendera, har handlat därifrån ett flertal ggr och är jättenöjd. Finns massa annat åxå som är bra, men fråga här innan du beställer så får du veta om det är nåt vettigt. Håll dig ifrån allt som heter Bakker eller rosenlust/easyplant/krögarhuset/Garden Ready (de fyra sista är samma företag fast olika namn)
Thomas Wahlqvist
Rosenposten är min favorit-kraftiga plantor och mycket billig frakt.
Solstorm
Glöm bara inte bort att även handla hos de olika lokala plantskolor som är bra. Om man hittar någon som har bra sortiment, kunnig personal och tar hand om sina växter på ett bra sätt så är det ju viktigt att vi handlar av dem annars har vi snart inga kvar. Bojkotta hellre växtstormarknader som saknar kunskap.
vanjalarsa
ja solstorm det är sant som du säger. Man ska gynna de som är bra.

*Ulrica*
Jag köpte rosor från Flora Linnéa på postorder förra året. Jag blev nöjd. Deras service var också bra, de hjälpte mej välja sorter.
hjert
jo det är klart att jag gärna kollar om de finns i handeln först, tack för alla tips smile.gif
Överbölingen
Och det är utmärkt att ventilera det här på olika trädgårdsforum. Alla "nätföretag" läser dessa forum. Gjorde en beställning härom året över telefon och när jag gav adressen så frågade säljaren om jag var "Överbölingen".
Och de seriösa tar intryck medan de andra funderar mer på hur mycket "dålig image" verkligen kostar och tror att de kan lura några till känns det som.
kasam
Postorder: Jag använder det inte mycket, men har goda erfarenheter från Flora Linnea (rosor) och Odla (sticklingar).

Det där med att handla växter kan ju kosta en del... Jag har alltmer börjat idka trädgårdsliv enligt nedan, vilket har skänkt mig idel vinster av allehanda slag!

Vänner, grannar m fl Idag kan jag skaka på huvudet åt att jag i början la en del pengar på att inhandla växter som jag med lätthet kunde ha fått av vänner, grannar mfl, som gärna skänker/idkar byteshandling genom delning, frösådder etc. Detta gör vi jättemycket idag och det har ett mervärde för när vi besöker varandra så är det ju "Lenas akleja", "Kattas daggkåpor" osv osv.

Forumister Här finns ju också forumister i detta och andra forum som en tillgång, kan vara en gåva, ett byte eller ett köp till en billig peng. (Fick jättefina pelargonsticklingar på detta vis, ingen stor kostnad och mycket fint förpackade. Nu har jag tagit sticklingar och gett bort till en kompis... ja, det bara fortsätter...)

Växtloppisar!!! (Nu bor jag i Skåne o här är det rätt mycket sådant.) Här kan man göra fynd, andra vinster är ju att träffa trädgårdsfolk, som alltid är trevliga och mycket kunniga kring de växter de har på bordet, i bakluckan osv.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon