Full version: Orkidee-nybörjare!
Juni81
Köpte en brudorkide i förrgår och skulle nu behöva lite hjälp. Jag var försiktig när jag tog hem den eftersom jag läst att den är väldigt känslig för kyla men nu när den står i mitt fönster så har några av de rosa blombladen börjat sloka. Det ser ungefär ut som att blomman har stängt sig. Är det något som är fel eller är det naturligt? Att den håller på att vissna eller något? Jag har ingen aning om hur blommningsförloppet ser ut då jag aldrig haft en orkidee förut så jag är mycket tacksam för alla tips på vad jag kan göra!

Några av rötterna sticker upp ur krukan, är det ok?

confused.gif
Sussie F-Flower
Hej Juni!

Vad trevligt att du äntligen tog "mod" till dig och köpte en liten vacker brud! wub.gif

Hur ser blomstängeln ut i övrigt? Är alla blomknoppar utslagna?

OM alla knoppar är utslagna... så kan det vara så att de nedersta blommorna redan har blommat färdigt. Då kanske dom redan har stått i 2-4 månader. (Även om dom var fina i butiken... )
Skulle det vara så, att de nedersa blommorna "gjort sitt" så kan det räcka med en kort temperaturförändring för att dom ska vissna helt och hållet, och vika/snurra ihop sig och torka bort.

DÄREMOT om du fortfarande har knoppar kvar, längst upp på blomstängeln, så borde inte de nedersta blommorna dö bort.

Vilken butik har du köpt orkidén på? Anledningen till varför jag undrar är att det är så många som säljer blommor... och som har bristfällig utbildning. Det slarvas allt för ofta med vattning.
Jag köper själv ibland blommor på andra butiker än renodlade "blomsterbutiker". Och vad jag har märkt så är det mer ofta än sällan som blommorna mår halvtaskigt. (får man säga så...?)

CITAT (Sussie F-Flower @ 26-02-2009, 21:25) *
Hej Juni!

Vad trevligt att du äntligen tog "mod" till dig och köpte en liten vacker brud! wub.gif

Hur ser blomstängeln ut i övrigt? Är alla blomknoppar utslagna?

OM alla knoppar är utslagna... så kan det vara så att de nedersta blommorna redan har blommat färdigt. Då kanske dom redan har stått i 2-4 månader. (Även om dom var fina i butiken... )
Skulle det vara så, att de nedersa blommorna "gjort sitt" så kan det räcka med en kort temperaturförändring för att dom ska vissna helt och hållet, och vika/snurra ihop sig och torka bort.

DÄREMOT om du fortfarande har knoppar kvar, längst upp på blomstängeln, så borde inte de nedersta blommorna dö bort.

Vilken butik har du köpt orkidén på? Anledningen till varför jag undrar är att det är så många som säljer blommor... och som har bristfällig utbildning. Det slarvas allt för ofta med vattning.
Jag köper själv ibland blommor på andra butiker än renodlade "blomsterbutiker". Och vad jag har märkt så är det mer ofta än sällan som blommorna mår halvtaskigt. (får man säga så...?)

edit: alltså jag menar inte EXAKT vilken butik, bara vilken "kedja"... shy.gif
Juni81
å tack för det snabba svaret! smile.gif Jag har kikat efter nu och det ser ut som att det finns en väldigt väldigt liten knopp längst uppe. Eller det ser mer ut som en liten stjälk som är på väg att börja växa för att kanske bilda en knopp. Ja nåt i den stilen...! Förutom en av de nedersta blommorna som har börjat stänga sig så finns det 4 st helt utslagna blommor som så här långt ser ut att må fint.

Jag köpte blomman på Prisextra rolleyes.gif Kankse inte bästa stället att införskaffa blommor på jag vet, men med en students ekonomi så kände jag att jag inte riktigt vågade köpa en orkidee från en riktig blomaffär då de ofta kostar så otroligt mkt mer. Och eftersom det är min första så vet jag ju heller inte hur länge jag kommer lyckas hålla liv i den. Lite ironiskt om min strävan efter att spara pengar med mitt orkideförsök leder till att den kommer dö på en gång istället för att betala lite mer och ha en som faktiskt har rätt förutsättnignar för att leva.... slap.gif
Blomstertanten
CITAT (Juni81 @ 26-02-2009, 20:56) *
Köpte en brudorkide i förrgår och skulle nu behöva lite hjälp. Jag var försiktig när jag tog hem den eftersom jag läst att den är väldigt känslig för kyla men nu när den står i mitt fönster så har några av de rosa blombladen börjat sloka. Det ser ungefär ut som att blomman har stängt sig. Är det något som är fel eller är det naturligt? Att den håller på att vissna eller något? Jag har ingen aning om hur blommningsförloppet ser ut då jag aldrig haft en orkidee förut så jag är mycket tacksam för alla tips på vad jag kan göra!

Några av rötterna sticker upp ur krukan, är det ok?

confused.gif

Om orkidéns gröna blad ser spänstiga och friska ut är det nog troligast att blomman har blommat över.
Brudorkidén har luftrötter, det är dom som sticker upp ur krukan. Så det är precis som det ska vara ! Om plantar sitter i en genomskinnlig kruka kan du lätt se när den behöver vatten. När rötterna börjar se lite vita ut sänker du ner krukan i vatten en liten stund , då blir rötterna gröna. Brudorkidéer behöver inte vatten så ofta , kanske bara var 14:e dag lite beroende på hur varmt och soligt den står. Det är nog fler som vattnats ihjäl än som dött av torka. Helst ska man inte ha den placerad i direkt sol.

Juni81
De gröna bladen ser jättefina ut, så det kanske bara är så att den blommans tid är kommen. Ska man klippa av dem då eller bara låta dem trilla av av sig själv? Och ska jag göra något särskilt för att den ska blomma igen?

När man vattnar den, hur länge ungefär ska man låta den stå i badet? Och en sista fråga...! Vad händer om den står i sol? Dör den då?

Tack för svaret förresten!

Sussie F-Flower
CITAT (Juni81 @ 26-02-2009, 21:44) *
Jag köpte blomman på Prisextra rolleyes.gif Kankse inte bästa stället att införskaffa blommor på jag vet, men med en students ekonomi så kände jag att jag inte riktigt vågade köpa en orkidee från en riktig blomaffär då de ofta kostar så otroligt mkt mer. Och eftersom det är min första så vet jag ju heller inte hur länge jag kommer lyckas hålla liv i den. Lite ironiskt om min strävan efter att spara pengar med mitt orkideförsök leder till att den kommer dö på en gång istället för att betala lite mer och ha en som faktiskt har rätt förutsättnignar för att leva.... slap.gif

Jag menade absolut INTE att det skulle vara negativt att köpa en blomma/växt på Prisextra!
Tolka det inte så, (please..) för det var absolut inte min mening, kära du. kompiskram.gif
För mig har det blivit lite av en sport att köpa halvdöda orkidéer hos olika handlare, bara för att jag vill se om jag klarar av att få dessa i gott skick igen... yes.gif Det tycker jag är kul.
Det jag innerst inne menade, var att personerna som SKA sköta om blommorna på en "icke-blomsterhandel" har inte fått tillräckligt med utbildning för att förstå blommornas signaler...
(nu blev det lite krångligt... hoppas att du förstår UNGEFÄR vad jag menar...) och kan sköta dom därefter...

Jag ser så väldigt ofta halvdöda brudorkidéer i livsmedelsbutikerna tex. m fl.
Alla andra växter har fått vatten men inte "brudarna"....
Dom hänger och dom slokar... Dom SER så ledsna ut så att jag själv har köpt, för att jag har tyckt synd om dom... -cry-.gif

Det är väl klart att DU klarar av den där och att du kommer att hålla liv i den! flirting.gif wub.gif

Lägg gärna ut EN bild på HELA orkidén och en närblid, så kanske det är lättare att bilda sig en uppfattning om vad den verkligen behöver...
Juni81
Sussie F-Flower--- haha ingen fara, jag förstår vad du menar! smile.gif Jag ska ta en bild imorgon och lägga upp den så det hela blir lite tydligare. Återkommer då, nu är det dags att sova!
Sussie F-Flower
Haha, Nä det är bra det!

Jag tycker att det känns som att det inte finns någon "riktig" regel, för innerst inne så handlar det om vad vi bor i för slags hus och vilket ljus vi har och vilken luftfuktighet vi kan ge orkidén sat temperatur då förståss.

Jag själv tex. har en väldigt varierande temp efs jag eldar med ved i mitt kök. (Ibland 17-18... ibland 26 plussgrader...) Mina orkidéer står både i köket(söderfönster med altan-tak) samt i vardagsrummet (söderfönster med öppen persienn)..... ...som gränsar mot köket.

Det gäller bara att "hitta" det som är "bra" för ens egna orkidéer... -och tips inför detta, det har du möjlighet att få referenser ifrån här, på odla.
MariaS
CITAT (Juni81 @ 26-02-2009, 21:49) *
De gröna bladen ser jättefina ut, så det kanske bara är så att den blommans tid är kommen. Ska man klippa av dem då eller bara låta dem trilla av av sig själv? Och ska jag göra något särskilt för att den ska blomma igen?

När man vattnar den, hur länge ungefär ska man låta den stå i badet? Och en sista fråga...! Vad händer om den står i sol? Dör den då?

Tack för svaret förresten!

Klipp aldrig i en brudorkide om det inte är definitivt intorkat och brunt. Vissna blommor trillar själva. Om du "missköter" den på rätt sätt giggle.gif kommer den att svara dig med att skjuta nya blomstänglar och keikis (bebisar) där blommor tidigare suttit, så nu har du mycke spännande att se fram emot.

När du vattnar den, låter du den stå i ca 10minuter eller tills du ser att rötterna blir gröna.

Brudorkidéerna gillar inte direkt sol. De blir lätt brända då. Har du den i ett söderfönster är det bättre att du drar in den en liten bit in i rummet istället.
Fatamorgana
Jag hänger på orkideefrågesessionen.

När blommorna ramlat av stängeln. Hur gör man då bäst för att få den att blomma igen confused.gif . Har köpt orkideenäring..

Kan tillägga att den överst delen av stängeln är lite rosa. Kan se att det finns något slags skott på den men än ser det inte ut som en blomma.

Någon sa till mig. Ställ den i mörker i tvättstugan....hur hänger det ihop med ljuset den behöver?

MariaS
CITAT (Fatamorgana @ 05-03-2009, 19:15) *
Jag hänger på orkideefrågesessionen.

När blommorna ramlat av stängeln. Hur gör man då bäst för att få den att blomma igen confused.gif . Har köpt orkideenäring..

Kan tillägga att den överst delen av stängeln är lite rosa. Kan se att det finns något slags skott på den men än ser det inte ut som en blomma.

Någon sa till mig. Ställ den i mörker i tvättstugan....hur hänger det ihop med ljuset den behöver?

Du ska inte ge den näring nu och det stämmer med att den inte behöver så mycke ljus, nu när den inte blommar. Börja med att byta komposten på den. Ställ den någonstans där det är lite svalare (ej nödvändigt), men gärna mörkare. Många brukar ställa sin orkidé bakom soffan. Ge den inte så mycke vatten, utan "glöm" bort den, så att säga. Om några månader tar du fram den i ljuset igen och börjar vattna den som vanligt. Gärna med lite näring i vattnet, så ska du se att det börjar hända saker igen.
Bassam
Tack för frågan

ofta blomor vissna inne i huset,när de behöver vatten , så beror temperaturen inne hög och fuktighet lite.

H: Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 05-03-2009, 23:06) *
Tack för frågan

ofta blomor vissna inne i huset,när de behöver vatten , så beror temperaturen inne hög och fuktighet lite.

Brudorkidén liksom kaktusarna, är nog den växt som är mest anpassad för vår varma och torra inomhusklimat. En brudorkidé får INTE utsättas för fukt i och ovanför bladrosetten, då ruttnar den. Det är enbart rötterna som ska ha vatten.

Ett annat litet tips till er orkidéodlare. Tag en ytterkruka, 3-4 nummer större än orkidékrukan. Häll lecasten eller natursingel i botten så orkidén kommer upp i ljuset. häll vatten så det står i jämn höjd med lecan/gruset. Ställ allt över ett element. Detta ger en fuktighet runt rötterna som gör att orkidén trivs kalas.
Det är heller inte nödvändigt att orkidén står i glasytterkruka. Har man blomman över ett element, kan glaset göra så att rötterna bränns. (glas leder värme och kyla fortast)
Bassam

Tack för frågan

Du har rätt, som jag har sagt att växterna inte tycker om torka rötter specielt dag blommor.

Elendil
CITAT (MariaS @ 06-03-2009, 09:00) *
Ett annat litet tips till er orkidéodlare. Tag en ytterkruka, 3-4 nummer större än orkidékrukan. Häll lecasten eller natursingel i botten så orkidén kommer upp i ljuset. häll vatten så det står i jämn höjd med lecan/gruset. Ställ allt över ett element. Detta ger en fuktighet runt rötterna som gör att orkidén trivs kalas.
Det är heller inte nödvändigt att orkidén står i glasytterkruka. Har man blomman över ett element, kan glaset göra så att rötterna bränns. (glas leder värme och kyla fortast)

Nu har jag prövat med att ge två av mina orkidéer lecakulor i botten av ytterkrukan och vatten, den som har haft det i drygt en vecka ser lite piggare ut faktiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon