EJoy
Hej,

är ny-gammal här. hade ett konto innan under namnet "Emma26", tror jag. Men det var ett bra tag sedan och koden hade jag glömt bort....men nu är jag här igen!

Jag och min man ska stycka av en bit mark av en kompis till oss i Uppsala, zon3 ev zon4, för husbygge. Just nu används det till åkermark. Vad behöver jag göra för att få den "brukbar"? Vilka växter trivs i den typen av lerjord?

Vore tacksam för all hjälpjag kan få....innan hade jag bara balkong! flirting.gif
Piccante
CITAT (EJoy @ 26-02-2009, 21:37) *
Hej,

är ny-gammal här. hade ett konto innan under namnet "Emma26", tror jag. Men det var ett bra tag sedan och koden hade jag glömt bort....men nu är jag här igen!

Jag och min man ska stycka av en bit mark av en kompis till oss i Uppsala, zon3 ev zon4, för husbygge. Just nu används det till åkermark. Vad behöver jag göra för att få den "brukbar"? Vilka växter trivs i den typen av lerjord?

Vore tacksam för all hjälpjag kan få....innan hade jag bara balkong! flirting.gif

Brukbar är den ju redan om det är en brukad åker men då använder de väl iofs traktorer för att bearbeta jorden. Är det ren lera eller uppblandad? Tung lerjord är ganska jobbig att odla i, ska du odla rotgrönsaker så överväg att odla i pallkragar eller annan upphöjd bädd med sand eller jord. Annars funkar det med perenner på lerjord.
Åsa, mälardalen zon 2
Lera är ofta väldigt näringsrik så grönsaker brukar gå bra att odla i lera, även om vissa rotsaker som ex. morot ibland kan få lustiga former då de dlas i lera.
Elendil
I det huset jag växte upp i gränsade tomten till en åker och de sista metrarna var åkerjord, där hade vi två hallonland som gav mängder av hallon, rekordet är nog 150 lit på en sommar.
EJoy
Oki, men vilka perenner funkar bra i lera då? Funderar också på frukt träd och buskar.

Några bra förslag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon