|
Tänkte prova att så dom inne, för att ta ut dom , men nu slog det mig att ni alltid brukar säga at man ska ställa ut dom när dom har grott. Hjärtbladen kom snabbt, men ett par har fått sina riktiga blad och har samtidigt börjat att böja sig... Jag har haft dom under plast, och varje gång jag har tagit bort plasten har dom riktiga bladen antingen skrumpnat eller blivit "blött" som ett salladsblad som har legat för länge...Då sådde jag några nya frön , och idag hade jag plasten borta under dagen och såg att en av dom långa hade blivit utan blad. Så nu vet jag inte om jag ska ta bort plasten eller sätta ut dom??? Tempen ute dagstid är runt 16 och natt typ 8 ( tror jag) [attachment=31286:DSCN7875.JPG]
Oj! Där har du nog missat. Ställ inte ut dem om de nyss har grott. De måste avhärdas först. Däremot gör du rätt som börjar lätta på plasten, men ta inte bort all plast på en gång. Du ska bara ta lite i taget, så de vänjer sig vid den lägre luftfuktigheten först. När de första karaktärsbladen visar sig, skolar du om dem i egna krukor. Låt dem växa till sig ett tag till innan du sen ställer ut dem.
Tack MariaS...Något konstigt var det att karaktärsbladen skrumpnade ihop totalt under det att Hjärtbladen (?) inte verkade bli berörda alls..man tycker ju att det borde vara tvärt om. Dom står inne men i full sol, och har aldrig försökt så dom inne förut. Här är det rätt svårt att ha växter inne, åtminstonde hos mig, tex Hibiskus, pellisar,etc fungerar absolut inte inne, egentligen kan jag bara ha Gullrankor, Hoyas, en del crasas och nån Dracena, resten dör snabbt, och det är nog anledningen till att jag försöker få ut dom snabbt... Dessutom brukar ni väl säga att man ska ut med dom så fort som möjligt för att dom inte ska ränna upp och bli rangliga, men jag kanske har missuppfattat det hela, för det kanske bara gäller vissa växter, eller är det för att jag har sått dom under plasten
Att växterna "ränner", beror på för lite ljus i förhållande till för mycke värme. Det gäller att få balans. Jag tror annars att du förväxlar omskolning med att ta ut. Visst, man ska ta ut dem ur drivningen, men då genom att sänka luftfuktigheten stegvis och därefter skola om till ny kruka.
Oh, jag trodde att ni tog ut dom i kylan, t om under snö !! Men det kanske gäller frön.. Idag tog jag bort plasten tt tag, och redan efter nån imme så började dom som har riktiga blad att sloka så smått, så plasten kom snabbt tillbaka. Jag har dom inte alls lång från ett element, kan det vara därför?? Jag hade tänkt ha allihop i en större kruka, ska jag vänta med den omskolningen tills dom nästan har växt ur krukan dom finns i nu för att inte störa rötterna för mycket?? Jag tycker att dom har en viss tendens att bli lite rangliga, och eftersom jag kom över frön från en buske som hade strimmiga blommor så hoppas jag att dom blommorna blir likadana, om dom nu överlever den första etappen.. TAck för hjälpen MariaS
Eva 33c
01-03-2009, 10:36
Om du har temperaturer runt 16 grader på dagtid (vi som ger råd måste komma ihåg att Lissa bor i Barcelona...) så tror jag att du ska försöka ställa ut dina sådder åtminstone under dagen. Där får de det ljus de behöver så de inte blir rangliga. Sätt dem i skugga till att börja med och vindskyddat. Att de slokar så fort du tar bort plasten tror jag beror på att de är lite "bortskämda" med varm och fuktig luft. Du kanske måste lyfta plasten lite succesivt dagligen tills de vant sig. (Själv tar jag bort plasten nästan så fort det grott för alla plantor. ) När de klarar sig utan plast kan du skola om dem. De kommer att utvecklas bättre då. Mirabilis får ju med tiden en ganska rejäl rot. Oftast är små plantor mindre känsliga för omplantering än större.
(Och det där med snö gäller som sagt bara fröer som behöver kyla för att börja gro. Det gäller inte växter från varmare kontinenter som tex mirabilis)
CITAT (lissa @ 01-03-2009, 04:19)  Oh, jag trodde att ni tog ut dom i kylan, t om under snö !! Men det kanske gäller frön.. Det är själva sådden INNAN de grott! Vissa frön behöver stratifieras och enklaste sättet är då att låta naturen sköta stratifieringen under vintern. Så fort man ser att det börjar gro i dessa utesådder, tar man omedelbart in dem, om det är risk för frost.
Maggan H
01-03-2009, 12:53
Mina vita underblommor grodde snabbt och har idag blivit omskolade. De får allt hålla sig inne ett tag till innan dom får komma in i växthuset.
Aha, är det så det ligger till, bara frön under snön altså, tack för förklaringarna.. Jag tror nästan att dom får mer ljus där dom står inne än vad det blir i skugga ute. Vi börjar komma in i en svår period nu, för i solen kan det bli för mycket av det goda ( har problem med en clivia pga det) Jag sådde ute också, och där har en del börjat visa sig nu,och dom står i solen. för i skugga kan det bli kyligt, men det är kanske bra Undrar just varför jag trodde att dom små rötterna är mer känsliga än dom stora ?? Jag verkar ha fått allt om bakfoten vad det gäller Mirabilisen  Men jag har en känsla av att jag försökte skola om ett par småttingar i en stor kruka där jag redan hade en rätt stor förra året, men att dom inte klarade det hela...... I år har jag en vääldigt stor kruka, ja 2 storlekar att välja på, en ovanligt djup ( en svart papperskorg ) och i den tänkte jag ha chockrosa, vita och vita med rosa strimmor..om det inte kommer gula i också, helt säker kan man aldrig vara, hihii T om dom som har fötts ute i mycket ljus blir rangliga...Ja buskarna man ser i trädgårdarna är faktiskt så dom också, kan det kanske ha något med klimatet härnere att göra?? Vi har ju mindre soltimmar och dessutom mycket varmare, dag och natt, för klimatet ni har är jag avundsjuk på, svala ljusa nätter, här svarta, fuktiga och heta...men det har jag redan klagat på förr, [attachment=31398:DSCN7974.JPG] Så här ser dom ut idag..brukar i toppa dom eller får dom sköta det själva?? Jösses vad dom har växt snabbt... och här en möjlig mamma...Busken är stor med massa grenar som den aldrig riktigt orkar hålla uppräta, och det gör att den aldrig ser riktigt fräch ut, så det var därför som jag vill att det ska vara mindre grenar,, men ändå full kruka -- [attachment=31399:DSCN7314.JPG] Extra bild som tack, jag hade aldrig sett såna, men det är kanske vanligt?? [attachment=31400:DSCN0182__Large_.jpg]
Rosmarin
02-03-2009, 11:29
Hej Lissa! Mina Mirabilisar beter sig precis som du skriver. Blir långa och rangliga även utomhus trots att de växer utmed en solig mur. (Jag bor i Bourgogne, Frankrike) Brukar bli tvungen att spänna upp stödsnören kors och tvärs  allt eftersom de växer. Ja men visst kan man sakna de långa svenska sommarnätterna! Det håller jag helt med om.
Ja visst blir det så Rosmarin, men vi får ta det onda mot det goda, och det känns skönt att höra att det inte bara är mina som behöver extra uppbindningar hihi Det jag upptäckte i morse var att när jag tog av plasten för att följa era goda råd, så fastnade en av dom långa och då fick jag se att den så gott som inte har rötter, kan det vara det som är anledningen till att dom vissnar så fort den kommer utanför microklimatet som den har haft inne i "plastbubblan"..och rötterna har inte blivit avslitna, för det var så dom som jag försökte omplantera förra året i den större krukan.....men dom var inte så stora som den här, och jag trodde det var normalt DOm som har fötts ute har bladen jäms med marken, jag tror att jag sådde fröna djupare med avsikten att dom inte ska bli rangliga iår... När jag skolar om dom, ska man sätta dom lite djupare så att en bit av stjälken kommer under jord, eller ska man sätta enbart rotkulan..?? En sak till, den är inte av trots att det ser ut så..Jag har ofta sett att dom växer lite jäms med marken, precis som den här har gjort.. Passar på att tacka för alla svar..hoppas jag får det på den här frågan också [attachment=31433:DSCN8003.JPG]
CITAT (lissa @ 03-03-2009, 01:17)  Ja visst blir det så Rosmarin, men vi får ta det onda mot det goda, och det känns skönt att höra att det inte bara är mina som behöver extra uppbindningar hihi Det jag upptäckte i morse var att när jag tog av plasten för att följa era goda råd, så fastnade en av dom långa och då fick jag se att den så gott som inte har rötter, kan det vara det som är anledningen till att dom vissnar så fort den kommer utanför microklimatet som den har haft inne i "plastbubblan"..och rötterna har inte blivit avslitna, för det var så dom som jag försökte omplantera förra året i den större krukan.....men dom var inte så stora som den här, och jag trodde det var normalt DOm som har fötts ute har bladen jäms med marken, jag tror att jag sådde fröna djupare med avsikten att dom inte ska bli rangliga iår... När jag skolar om dom, ska man sätta dom lite djupare så att en bit av stjälken kommer under jord, eller ska man sätta enbart rotkulan..?? En sak till, den är inte av trots att det ser ut så..Jag har ofta sett att dom växer lite jäms med marken, precis som den här har gjort.. Passar på att tacka för alla svar..hoppas jag får det på den här frågan också [attachment=31433:DSCN8003.JPG] Vissa växter utvecklar grönmassan före roten. Detta är en sån växt. Det är därför man ska vänta med omskolning, tills växten fått sina första karaktärsblad. Anledningen att dina vissnar så fort, är att inne i plastpåsen har du nästan 100% luftfuktighet. Sänker man luftfuktigheten för fort, torkar helt enkelt växten ut, just för att roten inte hunnit utvecklas så mycket och kan vattendra som kompensation för bristen av luftfuktighet. Man kan göra små hål i plastpåsen i början, så de små groddarna börjar vänja sig. En del växter kan ta upp till en vecka på sig, för att acklimatisera sig till den torrare luften och låta rötterna växa till sig.
[attachment=31490:DSCN8002.JPG][attachment=31491:DSCN8031.JPG] Den som jag hade på det förra kortet är samma som det här, så början till karaktärsblad hade den fått..en din förklarning är perfekt, nu har jag fått till det lite på den här växten också..Det andra kortet är på krukan ute, den tar bra mycket mer tid på sig...dessutom har temperaturerna gått ner, jag hade bara 13 ute mitt på dagen.. Tack så mycket för hjälpen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|