Full version: Svarta Vinbär
nilla
Hej!

Har surfat runt och försökt hitta nåt vettigt svar på när man ska beskära sina svarta vinbär. Det är inte lätt eftersom vissa trovärdiga källor bestämt säger hösten och andra våren.
Hur gör ni?

För- och nackdelar med respektive tid?

Mina två buskar är gigantiska, nästan 2m i diameter och har massor med grenar! Skulle behöva gallra ur dom ordentligt och kanske kapa grenlängden också om det är lämpligt.

tacksam för tips.

Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan beskära både höst och vårvinter men om man har tänkt sig att föryngra busken och man vill ha en riktigt bra skottbrytning så brukar vårvintern vara bäst.
Cilla
För buskens egen vällevnad behöver den bara gallras på sina äldsta grenar. Man tar dem ända nere vid marken.

Svarta vinbär får bär på grenar från 2-3-års ålder. När grenarna börjar bli 7-8 år brukar de bli torra, svarta och lite skrumpna. Om busken samtidigt skjutit sina nya, ljusare skott i busken kan man ta bort några av de äldsta till förmån för de yngre. Om det är en stor, tät buske brukar jag gallra bort ungefär så många gamla skott som det kommit nya.

Att vinbär blir täta brukar inte vara ett problem, ofta kommer ljus på bären ändå när grenarna böjer sig ned. Att grenarna blir långa brukar man avhjälpa med att sätta en ram runt busken, eller sno en klädlina om så att de inte faller till marken. Beskär man alla toppar förlorar man ju bären.

SOm Åsa skriver får man bäst skottbrytning om man beskär på vårvintern.
nilla
Tack ska ni ha!

Då verkar det ju bäst att vänta till våren.
Såvitt jag kan se är det bara enstaka skott som kommit i år, kanske att de är för täta för att orka?
Väldigt risiga är dom också så kanske kan jag behöver ta mer än antalet årskott?

Jag tror inte dom blivit gallrade på bra länge. Har ramar runt men dom räcker inte riktigt till - får nog snickra nya om dom ska hålla upp buskarna.

Men massor av bär ger dom i alla fall, härliga och fina - jag har haft tur! smile.gif

Gunilla
Gossen Ruda
Själv beskär jag alla buskar på våren. Dom som behöver det. En annan bra orsak till vårbeskärning är att ibland knäcker snön en del grenar. Han man kapat ner busken på hösten och sen snön tar resten så blir man inte glad. Det har hänt för mig en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon