|
Full version: Helskugga...
blomkronan
27-02-2009, 01:35
Jag har läst... och läst... men jag hittar inte många blommande växter som klarar helskugga. Jag har en altan och en rabatt i helskugga som jag vill ska blomma i sommar...
På altanen vill jag ha krukor och i rabatten vill jag ha perenner.
Det jag har hittat som blommar är löjtnantshjärta och flitigalisa
Jag vill hälst höra om era egna erfarenheter... VAD HAR NI haft i helskugga? som har fungerat?
Red Top
27-02-2009, 08:05
Visst finns det flera. Jag har just nu: Rododendron, Krollilja, Revsuga, Lungört, Kaukasisk förgätmigej, Funkia. Sen vet jag att man kan ha: Plymspirea, Ormrot, Gillenia, Bägarlönn, Treblad, Brunnäva Kom just på att jag oxå har vallmo, alunrot och lammöron i skugga
*Ulrica*
27-02-2009, 08:13
Hos mej har det i många år, redan innan jag kom hit stått Höstflox, Phlox paniculata, på norrsidan av huset, intill husgrunden. Alltså i helskugga och torrt. De klarar sig jättebra där och blommar fint så jag har delat några och flyttat dem till ett annat ställe i helskugga och de trivdes där också.
blomkronan
27-02-2009, 08:34
 Funkian hade jag glömt bort... bra nu blev jag påmind och jag har skrivit ner det denna gång i min "Att göra kalender" Jag har ju två Funkia i min rabatt i helsol dom ska jag flytta på... Sen kom jag på nu att jag glömde skriva Pelargonier... dom trivs ju oxå bra i skugga:) Kronlija, ormrot, Höstflox och Phlox paniculata var fina  Man kan väll ha lite såna i krukor...
Rosmarin
27-02-2009, 08:43
Växter som Bergenia, Astilbe, Anemone sylvestris, m.fl woodlandväxter.
Kaprifol har jag som klänger och blommar hejvilt mot en norrvägg där den aldrig får någon sol.
Våra goda vänner har en hortensiarabatt på norrsidan och de blommar jättebra där.
Red Top
27-02-2009, 08:52
CITAT (blomkronan @ 27-02-2009, 08:34)   Funkian hade jag glömt bort... bra nu blev jag påmind och jag har skrivit ner det denna gång i min "Att göra kalender" Jag har ju två Funkia i min rabatt i helsol dom ska jag flytta på... Sen kom jag på nu att jag glömde skriva Pelargonier... dom trivs ju oxå bra i skugga:)Kronlija, ormrot, Höstflox och Phlox paniculata var fina  Man kan väll ha lite såna i krukor...  Jag skullle inte råda dig att ha pelargoner i skugga! De är solälskare!  I skugga blir de bara långa och rangliga och blommar inte särskilt flitigt. Däremot kom jag på att gyckelblomster fungerar utmärkt i skugga. Det finns ju både blå och gula.
Hej
tycker du kan testa en buskros. Rhapsody in blue, blåvioletta blommor. Zon 4-5. Trivs i halv till hel skugga. Blommar hela sommaren. Den är väldigt vacker.
Sedan har du alunrot i alla dess färger.
skogstroll
27-02-2009, 10:32
jag har vintergröna, det är trevligt att ha lite grönt på vintern också - och på våren blommar de med blå blommor
Åsså kommer jag med julrosen igen...
lavendelgården
27-02-2009, 10:50
Jag har i många år haft sommarviva i kruka i helskugga. då får man doft på köpet. Konvaljbusken är fin och blommar på sensommaren - har också fin doft. Höstanemon växet varsomhellst. Julrosor är väl underbart att kunna ha nära sin terass. Liljekonvaljer och fotblad har också funnit sig väl tillrätta i mina skuggplanteringar. Åsa PS Intressant med förslaget om Rhapsody in Blue. Tack Ewert för det - måste prövas. Flyttar min ena i vår. DS
Alexander-VG-zon3
27-02-2009, 10:53
vill du ha nåt i krukor så älskar fuchsia skugga.
Rosmarin
27-02-2009, 14:28
CITAT (MariaS @ 27-02-2009, 10:43)  Åsså kommer jag med julrosen igen... Ja naturligtvis! Glömde den i mitt inlägg innan.
blomkronan
27-02-2009, 14:30
Ååå tack för alla tips...  Det är ju egentligen den egna erfarenheten som är bäst...  Kaprifol var en bra ide, jag ska sätt upp en spalje som behöver "kläs" (ett insynskydd) Hortensia  Jag tycker så mycket om den växten, men aldrig haft en!!! nu kan jag klämma in några på norrsidan Fuchsia  jag har ju en uppstammad som jag köpte i höstas, om den nu klarar sig... har varit lite fööör duktig med att vattna tror jag alla bladen har ramlat av... jag läste att man skulle beskära dom kraftigt på våren så nu har jag klippt in grenarna och väntar på ett liv... jag har skrapat på stammen och den är grön inuti  Så det kommer nog... ÅÅÅ vad jag nu längtar till VÅREN
vanjalarsa
27-02-2009, 15:47
ett par skuggälskare är ormöga och naturligtvis Flitiga lisa. mvh vanjalarsa
Krolliljan
27-02-2009, 16:13
Och gulbladig smällspirea. Mina favoriter i skuggan är blekgul nunneört. Jag har en bambu i skuggan som också stortrivs. Och rams  och till och med strandiris.
Pauline/Sthlm
02-03-2009, 20:39
(Eko:) Rams har jag tyckt låter lovande, skall riva upp en liten skuggnisch med gräsplantering vid entrétrappan i norr och plantera sådant som inte rasslar läbbigt i mörkret när man kommer hem, kombinera med funkia i någon ljus/vitblommig form. Alpklematis. Snäll clematis Plena alba växer också i ett åldrigt äppelträd i vår norrskugga. Am blåbär och hortensia klarar sig OK på lite morgonsol. Ovanstående tycks också ha fördelen att inte förtäras av den för****e rådjurshorden som stryker över tomten som ett annat gäng i vilda västern trots  och (peppar peppar och åter peppar) plågar mig mer än de enstaka sniglarna (men min tid kommer nog. Inte tu tal om vilka som är äckligast; fästingbärare eller ej) .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|