Jag har 2 engelsk pelargon som har fått stå hela vintern. Nu har det börjat komma skott men inte på moderplantan (som på vanlig pelargon) utan runt om den. Har dom kommit nerifrån rötterna eller har dom eget rotsystem? Ska jag låta dom växa med moderplantan eller ska jag ta bort dom och sätta dom i egna krukor? Vilket blir bäst tror ni?
Carina
Meriona
07-03-2009, 21:43
Jag har för mig att det där är en sjukdom och att man ska klippa bort alla skott och slänga, sjukdomen följer med. Däremot smittar det inte till andra pellor. har läst detta i någon av pelargonböckerna jag har, men kommer inte ihåg vilken.
Min engelska pel. 'Svärdsjö' brukar få små sktt i jorden och jag tar upp dem .Ibland klarar de sig bra .
Men ngn sjukdom kan jag inte tro det är .
Knippebakterios växer ju upp direkt från moderplantan .
Men ta upp jordklumpen och kolla läget nu när du planterar om .
Läser på SLU:s sida
Knippebakterios Även denna bakterie ger upphov till missbildningar och kan vara särskilt besvärlig i pelargonodlingar eller i jordgubbar, där den orsakar s.k. blomkålssjuka. Liksom rotkräftan kan den angripa ett stort antal värdväxter, t.ex. pelargon, dahlia, krysantemum, luktärt, petunia, nejlika och ärt.
Skadebild
Plantorna får vid basen samlingar av tätt ställda skott, oftast förtjockade korta och missbildade. Normalt uppstår dessa i jordytan, eftersom bakterierna finns i jorden
Knippebakterios på pelargon. Angripna skott är korta och förtjockade.