Donald
Hej!

Jag håller på att avsluta ett husbygge nära Vaxholm och kommer börja anlägga trädgården så fort det blir lite varmare (kan inte vänta tills det är dags). I vilket fall jag behöver ganska mycket jord till gräsmatta och en blomsteräng, cirka 100 kbm. Från gräsmattan räknar jag med att få grönmassa till att gödsla en biodynamisk odling i liten skala.

Därför är jordkvaliteten viktig även för gräsmattan. Jag tänker då på risken för tungmetaller, medicinrester etc som kan finnas kvar i matjorden som man köper (som ofta kommer från rötslam om jag förstår det rätt).

Så min fråga är, var kan jag hitta garanterat "ren" jord i Stockholmstrakten?

Jag undrar också om någon har tips för jorden till ängen som ska vara mycket mager och läggas på gammal skogsmark.

Stort tack för alla tips!
MariaS
Sök på "harpad matjord" så får du säkert upp åkerier som hanterar denna typ av jordar. Har för mig att det ska finnas någon år Åkersbergahållet....
Åsa, mälardalen zon 2
Rölunda (hittas i skokloster så det är nära stockholm) skriver på sin hemsida såhär:

Rölunda Jordgaranti
Landets första - och enda?Efter ett strängare förbud mot deponi av organiskt material har det börjat dyka upp ”nya råvaror” i jordpåsarna i trädgårdshandeln. Restprodukter från industri och kommunala komposter förpackas under nya namn och till subventionerat pris, för att kunna spridas över större ytor.
Risken ökar nu att främmande material paketeras till konsumentjord utan att varken mängder eller ursprung syns på förpackningen. Vi tycker det är viktigt att råvarorna deklareras bättre för konsumenten, så att du kan göra ett medvetet val i butiken.

Rölunda Jordgaranti – märket för en bra produkt!
• Alla råvaror deklareras i innehållsdeklarationen.
• Alla tillsatser är till för att förbättra odlingsegenskaperna.
• Inga råvaror som vi inte skulle använda i vårt eget jordbruk.
• All naturgödsel är från svenska frigående djur.
• Jordarna är garanterat fria från rötslam.
• Jordarna är garanterat fria från industriella restprodukter.
• Eventuell mineralgödsel har garanterat lågt innehåll av tungmetaller

Så de verkar inte använda sånt som rötslam och liknande, de säljer främst småförpackningar till konsument men det står på hemsidan att de säljer i större volym (antar storsäck) eller på flak till yrkesodlare men du ska ju ha ganska mycket så jag gissar att de inte tackar nej till att sälja ett lass även till en privatperson.
Donald
Stort tack för tipsen! Nu har jag begärt offert både från Rölunda och Åkersberga LBC. Rölunda verkar mycket intressant och kanske till och med unikt i sin kvalitetsgaranti. Jag såg även på min Änglamark plantjord som är KRAV-märkt att det är Rölunda som har producerat. Jag har även skickat ett mejl till antroposoferna i Järna för att se om de har några tips.

blomkronan
Spännande, va kul att få bygga upp en trädgård från början... glöm inte ta före och efter kort smile.gif Som du sen kanske kan dela med dig och visa oss hur det blev smile.gif
Donald
Jag tar absolut kort! Just nu ser marken ut som rena tundran smile.gif Men det ska bli jättekul när det börjar tina upp!

Har nu varit i kontakt med Rölunda och de fokuserar på jordförbättring och planteringsjord, så de kan inte erbjuda anläggningsjord. Däremot gör Hasselforsgarden det. Det kan också visa upp testresultat så just nu lutar det dit. Det säljer även påsar med KRAV-jord. Har frågat om jag kan köpa ett lass av den kvaliteten till plantering av fruktträd etc.

Har begärt offerter från Rimbojord och BRAjord (som levererar från Hasselfors). Någon som har erfarenheter av dem? Rimbojord ligger något billigare om jag räknar in transporter.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon