|
diva&hero
27-02-2009, 18:02
Idag skulle jag baka en tårta till svärfar så jag förberedde med att göra tårtbotten i går kväll. Men nu har han blivit jätteförkyld så vi skulle inte fira honom idag,typiskt.. Va ju jättesugen på tårta! Så jag gjorde en iaf.. MUMS!! Hade i hallonsylt, vaniljkräm,banan,grädde. Garnerade med grädde,jordgubbar, gelé. Smälte choklad och spritsade fina`dekorationer'. Vad brukar ni baka, tänkte få lite nya ideér...
Åsa, mälardalen zon 2
27-02-2009, 18:23
Är just nu mest inne på att göra ganska invecklade och tidskrävande surdegsbröd ur Jan Hedhs bok. Idag ett finskt rågbröd + jag har påbörjat bakandet av ett tyskt surdegsbröd som blir som stenugnsbakat men det tar ganska lång tid att baka dem.
Vid födelsedagar blir det oftast denna tårtan, god och kan göras iordning och frysas långt innan födelsedagen:
God marängtårta med citron
2 färdiga marängbottnar
Fyllning:
4dl vispgrädde
1dl florsocker
3äggulor
skal + saft av 1 citron
Kolasås:
2dl vispgrädde
2msk socker
2msk sirap
en klick smör
Garnering: En halv påse mandelspån
Vispa grädden hårt (nästan tills det blir risk för smör), rör i socker, äggulor, citronsaft + skal. Lägg en marängbotten i en passande kakform ex. en sån med löstagbar botten, bred på hälften av fyllningen och lägg sedan på ytterligare en marängbotten, bred på resten av fyllningen. Låt stå i frysen i minst 4 timmar.
Blanda grädde, socker, sirap till kolasmeten. Koka 5-8min. Tilsätt smöret och låt kallna.
Ta fram tårtan ur frysen. Bred kolakrämen över. Rosta mandelspån och strö över kakan. Frys in. Servera något tinad. Det ska vara lite som glass över kakan.
diva&hero
27-02-2009, 18:28
Det lät gott!! Perfekt att man kan frysa in den. Måste testas.
zaaritha
27-02-2009, 23:17
Tårtan ser verkligen god ut!
Jag bakar sällan numera---men--om-- så blir det schwartswaldtårta eller cheesekake m citron!
diva&hero
28-02-2009, 23:57
CITAT (diva&hero @ 27-02-2009, 18:02)  Idag skulle jag baka en tårta till svärfar så jag förberedde med att göra tårtbotten i går kväll. Men nu har han blivit jätteförkyld så vi skulle inte fira honom idag,typiskt.. Va ju jättesugen på tårta! Så jag gjorde en iaf.. MUMS!! Hade i hallonsylt, vaniljkräm,banan,grädde. Garnerade med grädde,jordgubbar, gelé. Smälte choklad och spritsade fina`dekorationer'. Vad brukar ni baka, tänkte få lite nya ideér... Idag var den ännu godare! Kommer att se ut som en julgris... Ska ju försöka få på mig en bikini snart..
Red Top
01-03-2009, 08:49
Min favorit är chokladtårta. Fylld med moccasmörkräm. Den här bilden visar en, som jag gjorde hjärtformad. Den är väldigt mäktig och räcker därför till många personer.
[attachment=31364:Chokl.jpg]
Tårtbottnarna gör jag som vanlig sockerkaka,men byter ut 1 dl mjöl mot kakao.
Smörkrämen består av smör, kakao, starkt kaffe och florsocker, efter smak, allt vispas poröst och luftigt.
Tårtan får ett överdrag av smält mörk ckoklad, 70%. Sen brukar jag variera garnering efter tillfälle och humör. T ex gelehjärtan, ckockladpraliner eller som på bilden, smörkräm blandad med mörk ckoklad.
diva&hero
01-03-2009, 14:19
CITAT (Red Top @ 01-03-2009, 08:49)  Min favorit är chokladtårta. Fylld med moccasmörkräm. Den här bilden visar en, som jag gjorde hjärtformad. Den är väldigt mäktig och räcker därför till många personer.
[attachment=31364:Chokl.jpg]
Tårtbottnarna gör jag som vanlig sockerkaka,men byter ut 1 dl mjöl mot kakao.
Smörkrämen består av smör, kakao, starkt kaffe och florsocker, efter smak, allt vispas poröst och luftigt.
Tårtan får ett överdrag av smält mörk ckoklad, 70%. Sen brukar jag variera garnering efter tillfälle och humör. T ex gelehjärtan, ckockladpraliner eller som på bilden, smörkräm blandad med mörk ckoklad. Ser jättegod ut!! Och fin är den också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|