Full version: ont i ryggen
aanderss
När jag vaknade i morse så hade jag ont i korsryggen och de har jag fortfarande. Har köpt voltaren. (skall inte jobba i natt)

Hur kan man få ont helt plötsligt så bara? någon som vet?
Eva-Helene
Jaa då! Det är hur enkelt som helst att få. Det är bara att ligga lite fel, lyfta fel, göra någon ovan rörelse...som sagt, hur enkelt som helst!
MariaS
Du kan ha gjort en felaktig rörelse redan när du klev ur sängen i går morse. Så länge du håller dig i rörelse känner du inte av det, eftersom musklerna hela tiden får arbeta. Det är först när de slappnar av, som svullnad och smärta sätter in.
aanderss
mm jag kan kanske ha legat fel. man får kanske skaffa ny madras
Huggorm
Det kan bero på någon muskel som låst sig, så var det för mig en gång. Fy satan så ont jag hade, det tog tre eller fyra dagar innan det plötsligt släppte
Aqvakul
Du tror inte det är latmasken som slagit till? crazy.gif
Platinum
Jag har en krämpa också..har ont i höften. Halkade omkull i november och ringde doktorn. >>>Kan du gå på benet så är det inte fraktur, troligen muskelinflammation...smörj med muskelinflammerande och ät ipren.>>> Ahup, det gjorde jag och det lindrade, nu åter igen i samma höft om jag gör speciella rörelser. Har jag fått fel? Finns det nått jag kan sätta under näsan?

Vart sätter sig diskbråck? Gjorde en stor bukoperation på sensommaren.
Om man har ischais har man ont konstant eller får man punktvis överont? Typ nån kör en kniv i en när man gör en viss rörelse?...

Vill ha så mycket som möjligt med mig om jag ringer doktorn, tycker inte om doktor...senast var det livmoderhalscancer (=opererad och frisk vill jag tro).

Bör jag söka för det eller säga åt min gynekolog att jag vill på röntgen å kolla så det inte är fel på benen
aanderss
CITAT (Huggorm @ 27-02-2009, 19:33) *
Det kan bero på någon muskel som låst sig, så var det för mig en gång. Fy satan så ont jag hade, det tog tre eller fyra dagar innan det plötsligt släppte

vad bra att de kanske försvinner om några dagar

CITAT (Aqvakul @ 27-02-2009, 19:34) *
Du tror inte det är latmasken som slagit till? crazy.gif

naughty.gif

CITAT (Platinum @ 27-02-2009, 19:52) *
Jag har en krämpa också..har ont i höften. Halkade omkull i november och ringde doktorn. >>>Kan du gå på benet så är det inte fraktur, troligen muskelinflammation...smörj med muskelinflammerande och ät ipren.>>> Ahup, det gjorde jag och det lindrade, nu åter igen i samma höft om jag gör speciella rörelser. Har jag fått fel? Finns det nått jag kan sätta under näsan?

Vart sätter sig diskbråck? Gjorde en stor bukoperation på sensommaren.
Om man har ischais har man ont konstant eller får man punktvis överont? Typ nån kör en kniv i en när man gör en viss rörelse?...

Vill ha så mycket som möjligt med mig om jag ringer doktorn, tycker inte om doktor...senast var det livmoderhalscancer (=opererad och frisk vill jag tro).

Bör jag söka för det eller säga åt min gynekolog att jag vill på röntgen å kolla så det inte är fel på benen

hoppas att du snat bli bra
mojan
Denna länk: http://www.1177.se/ är alltid bra och seriös. Är för allmänheten och bakom den står landsting och apotek, skriven av läkare och sjuksköterskor. Rekommenderas!
Åsa, mälardalen zon 2
Kan vara dålig säng också jag hade jätteont i korsryggen förut nästan varje dag, men sedan köpte jag en säng som passade mig bättre (Tempur) och nu har jag kanske bara ont några dagar per år + jag får lättare känningar från korsryggen ifall jag sitter för mycket så jag brukar försöka promenera varje dag.
aanderss
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-02-2009, 21:03) *
Kan vara dålig säng också jag hade jätteont i korsryggen förut nästan varje dag, men sedan köpte jag en säng som passade mig bättre (Tempur) och nu har jag kanske bara ont några dagar per år + jag får lättare känningar från korsryggen ifall jag sitter för mycket så jag brukar försöka promenera varje dag.

tack för dina råd
skånepåg
Är man lika lat som mej som bara låg isoffan och såg film i ett år så låser sej musklen, ont som satan som man får träna bort så jag tror inte det är nån större fara....
aanderss
CITAT (skånepåg @ 27-02-2009, 21:16) *
Är man lika lat som mej som bara låg isoffan och såg film i ett år så låser sej musklen, ont som satan som man får träna bort så jag tror inte det är nån större fara....

m jaha tack för svaret
pejori
Här kommer proffset när det gäller ont i korsryggen. flirting.gif
Ta det lugnt när det gäller att byta madrass och sådant.
När det gäller korsryggen, kan du i princip vrida huvudet för fort, för att korsryggen ger sig till känna.
Ett diskbråck i ländryggen föregås oftast av flera ryggskott, som gör infernaliskt ont.
Rör på dej mycket, men sitt inte på rumpan i nittio graders vinkel, utan gör som ungdommar, sitt på nederdelen av låren.(lite nedhasad i stolen, så du inte sitter på ryggen). Jag sitter ofta i "skräddarställning, lätt framåtböjd, även vid matbordet. Då belastas inte ryggen)

Värme...Skaffa dej en värmedyna och använd den så länge du har ont...Den gör underverk för en ond rygg.
Använd inte ryggen när du gör något, utan försök att böja knäna för att nå ner till det du vill nå.

Böjer du dej i ländryggen när du lyfter saker, får du förr eller senare ett diskbråck, så tänk på att stärka ryggens muskler och lyft utan vridrörelser..

Kram och lycka till.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har ju haft problem med ryggen so länge ja minns. Några operationer har jag gått genom.

En bra madrass är mycket viktig, skall själv köpa en ny igen.

I husbilen har jag ju min uppblåsbara bäddmadrass, utan den skulle jag inte kunna åka med. Hade ju problem med den bäddmadrassen eftersom den int ehöll luften längre. Hittade inte firman heller längre. Fick panik redan. Men så ringde jag uppfinnaren av det och han hjälpte mig.

Utan den Bäddmadrassen skulle jag aldrig kunna ta Stenabåten till Kiel, som vi gärn agör emellanåt.
Eller åker ut med husbilen.

Men man måste lära sig att röra sig rätt. En pytteliten fel rörelse kann göra att jag ligger.

Att sitta mycket är det sämsta man kan göra. Att stå kan jag inte göra en längre tid. Och det där är ju gubbens otur för då får han laga mat.

Elisabeth
aanderss
CITAT (pejori @ 28-02-2009, 16:53) *
Här kommer proffset när det gäller ont i korsryggen. flirting.gif
Ta det lugnt när det gäller att byta madrass och sådant.
När det gäller korsryggen, kan du i princip vrida huvudet för fort, för att korsryggen ger sig till känna.
Ett diskbråck i ländryggen föregås oftast av flera ryggskott, som gör infernaliskt ont.
Rör på dej mycket, men sitt inte på rumpan i nittio graders vinkel, utan gör som ungdommar, sitt på nederdelen av låren.(lite nedhasad i stolen, så du inte sitter på ryggen). Jag sitter ofta i "skräddarställning, lätt framåtböjd, även vid matbordet. Då belastas inte ryggen)

Värme...Skaffa dej en värmedyna och använd den så länge du har ont...Den gör underverk för en ond rygg.
Använd inte ryggen när du gör något, utan försök att böja knäna för att nå ner till det du vill nå.

Böjer du dej i ländryggen när du lyfter saker, får du förr eller senare ett diskbråck, så tänk på att stärka ryggens muskler och lyft utan vridrörelser..
Kram och lycka till.

tack för dit underbara svar

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-02-2009, 19:06) *
Jag har ju haft problem med ryggen so länge ja minns. Några operationer har jag gått genom.

En bra madrass är mycket viktig, skall själv köpa en ny igen.

I husbilen har jag ju min uppblåsbara bäddmadrass, utan den skulle jag inte kunna åka med. Hade ju problem med den bäddmadrassen eftersom den int ehöll luften längre. Hittade inte firman heller längre. Fick panik redan. Men så ringde jag uppfinnaren av det och han hjälpte mig.

Utan den Bäddmadrassen skulle jag aldrig kunna ta Stenabåten till Kiel, som vi gärn agör emellanåt.
Eller åker ut med husbilen.

Men man måste lära sig att röra sig rätt. En pytteliten fel rörelse kann göra att jag ligger.

Att sitta mycket är det sämsta man kan göra. Att stå kan jag inte göra en längre tid. Och det där är ju gubbens otur för då får han laga mat.

Elisabeth

tack för dit fina svar
aanderss
jag har betydligt mindre ont i dag änn vad haf hade i går
Alba
En sjukgymnast sa en gång att det onda kan komma 2-3 dagar efter att man orsakat det.
Du kanske bara halkade till lite för några dagar sedan utan att tänka på att det var något speciellt med det och sen 2-3 dagar senare kommer det onda. Då har man ju glömt vad man gjort.

Så skönt att det är bättre nu. Voltaren är otroligt bra att smörja med.
aanderss
mm men jag vet inte hur jag orsakat de
Björken
Ett litet tips i största allmänhet när man har ont i ryggen. Sitta är inte bra det känner nog alla till som har ont i ryggen men det kan också vara jobbigt att stå eller ligga hela tiden. Jag kom på när jag var på jobbet och skulle sätta mig och fika med fritidsbarnen en dag att jag vände stolen bakfram och satte mig och lutade mig fram över ryggstödet. Kanonskönt för mig i vart fall, det kan vara värt att testa.
aanderss
CITAT (Björken @ 01-03-2009, 18:30) *
Ett litet tips i största allmänhet när man har ont i ryggen. Sitta är inte bra det känner nog alla till som har ont i ryggen men det kan också vara jobbigt att stå eller ligga hela tiden. Jag kom på när jag var på jobbet och skulle sätta mig och fika med fritidsbarnen en dag att jag vände stolen bakfram och satte mig och lutade mig fram över ryggstödet. Kanonskönt för mig i vart fall, det kan vara värt att testa.

men tack för tipset
Aqvakul
Föreslår att vi gör som vi brukar och förbjuder eländet...

aanderss
CITAT (Aqvakul @ 01-03-2009, 19:35) *
Föreslår att vi gör som vi brukar och förbjuder eländet...

rotfl.gif
Bee
Nu har det gått flera dagar så du är säkert bra i ryggen igen.

För några år sen fick jag plötsligt akut ont i korsryggen/ländryggen (det är väl samma sak?)
Jag råkade prata med min gamla pappa just när gjorde som värst ont. Han frågade vad jag ätit. Jag hade kvällen innan ätit en stark och god kycklinggryta med massor med röd curry i. Då sa pappa att det är välbekant att man kan få ont i njurarna av för mycket röd curry! Pappa var på sjön i sina aktiva år och vistades mycket i Asien där han åt mycket stark mat.
Han sa att det var bara att dricka vatten och vänta ut "ontet". Och ja, det försvann efter ett tag och sen dess har jag varit försiktig. Fast jag gjorde ett prov igen ett tag senare och det blev samma effekt.

Vad jag vill säga är att ryggont kan ha med njurarna att göra också. Och kanske inte bara pga röd curry.
Heda
CITAT (Bee @ 03-03-2009, 11:31) *
Nu har det gått flera dagar så du är säkert bra i ryggen igen.

För några år sen fick jag plötsligt akut ont i korsryggen/ländryggen (det är väl samma sak?)
Jag råkade prata med min gamla pappa just när gjorde som värst ont. Han frågade vad jag ätit. Jag hade kvällen innan ätit en stark och god kycklinggryta med massor med röd curry i. Då sa pappa att det är välbekant att man kan få ont i njurarna av för mycket röd curry! Pappa var på sjön i sina aktiva år och vistades mycket i Asien där han åt mycket stark mat.
Han sa att det var bara att dricka vatten och vänta ut "ontet". Och ja, det försvann efter ett tag och sen dess har jag varit försiktig. Fast jag gjorde ett prov igen ett tag senare och det blev samma effekt.

Vad jag vill säga är att ryggont kan ha med njurarna att göra också. Och kanske inte bara pga röd curry.

Nämen så himla intressant!! Va? Har jag aldrig hört!! Tack för rolig och nyttig kunskap!!

//Heda
Christina47
Ett tips för dig som har ont i ryggen är att försöka röra på den trots att det gör ont. Att vila och hoppas att det ska bli bättre är ingen bra idé, då blir du bara mer stel och får mer ont. Det kan lätt bli en ond cirkel. Om du kan röra på dig så gör det. Jag har surfat runt på en del sidor på nätet och tycker att www.minrygg.se verkar bra. Där finns det bra tips och fakta om ryggen.
Motti
Ja ibland undrar man va sjutton man gjort när man vaknar och har ont i ryggen eller i hela kroppen men det kan vara så lite som ställer till det!bara ett fel lyft eller att man sovit tungt och legat galet eller räfsat löv.Kan tala om att Jysks har en maddras som heter Wellpur som tryckavlastande , i stort set lika som Tempur men är mycket billigare,här har de en drive nu! en 80 maddras för 700 kr.Ska nog köpa mig en själv efter råd från andra som säger dom är toppen att sova på.
mamamaggan
aanders , hoppas du är bättre nu i din rygg. Är du inte det så råder jag dig att gå till doktorn.

Du har fått många råd här men det finns ryggåkommor som inte mår bra av en del av råden , klankar inte der på dem som gett dig råden , men som sagt var , gå till doktorn om det inte släpper.

Har själv fått en åkomma där det bästa är just att sitta och röra mig minimalt i övrigt . Ett annat knep kan vara att ligga platt på golvet och ha fötterna och underbenen på en stolsits och låren i vinkel mot sidan på stolen. Brukar hjälpa vid t ex ryggskott.

OOPS ! Såg nu att detta var en riktigt riktigt gammal tråd . Men ställer mig fortfarande tveksam till " generella " råd om rörelse, inte sitta osv. Vi vet inte vad det är som orsakat smärtan i ryggen , så mitt råd blir som förut , går det inte över , gå till doktorn !!
officinalis
Stress, ångest och nedstämdhet kan också sätta sig i musker och leder hos många människor.
Meriona
Varför drar man upp såna här gamla trådar? Märkligt tycker jag.
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 13-10-2010, 12:44) *
Varför drar man upp såna här gamla trådar? Märkligt tycker jag.

För att göra reklam för en websida givetvis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon