Full version: vitt på jorden!
golo
hej!

det har bildats nåt slags vitt pulverliknande på ytan av jorden som min gardenia står i! är det någon som vet vad det är och hur det botas?

tack på förhand! smile.gif
Piccante
CITAT (golo @ 28-02-2009, 02:21) *
hej!

det har bildats nåt slags vitt pulverliknande på ytan av jorden som min gardenia står i! är det någon som vet vad det är och hur det botas?

Om det inte är kalk eller salt som fäller ur ditt vatten så är det förmodligen någon svamp eller mögel på ytan. Mögel/svamp behöver inte vara farligt men ett husknep som många verkar använda är att vattna med atamon.
golo
jaha tack så mkt! jag gissar nog också på någon sorts svamp, nu har det blivit lite gulaktigt också.
tack för hjälpen
Blomsterfrun
CITAT (golo @ 28-02-2009, 03:21) *
hej!

Funderar samma sak som du... en del av mina krukväxter har nu en tid haft som en vit skorpa på jordytan och även på själva växten har det på vissa ställen bildats en gulbrun skorpa... Vad gör man?
pejori
Lyd Marcus H:s råd och vattna med atamon. tummenupp.gif
Går också bra med mjällschampoo.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon