sussie83
Altså kan man det.
Föda upp kanin utan pellets. Å endast ge dom hö, färskt gräs blad växter grenar, grönsaker och någon enstaka frukt. Och om det går kan man börja redan när kaninen är 7-8 veckor. Eller ska dom ha tillgång till pellets ibörjan medan dom växer. smile.gif
zaaritha
Vår kanin o hans kompis: Zenith o Zephyr äter gurka, morötter, sallad. tomater,
hö, foderblandning .
Heda
Jag hade en kanin som hette Pelle. Pelle var tjock och hade problem med magen. Blev rekommenderad att köra ENDAST hö i minst 4 veckor. Han blev smal och fick fint bajs! Eftr det levde han hela liver på bara hö och några pellets om dagen, som godis! Han fick gräs och örter på sommaren och även torkade persiljestjälkar på vintern. Han mådde hur bra som helst och hade riktiga "harbajsar", dvs bruna platta!

Jag hade också en kanin som helle Piggelina, hon var smal som ett streck och fick pellets. Men jag såg alltid till att hon åt tillräckligt med hö. Om hon började minska på höet fick hon ingen pellets på ett par dagar, så att hon kom igång med hö-ätandet! Hö är det viktigaste och inne kaniner klarar sig oftast på det! Men se till att det är ett BRA hö!! Mina kaniner som bodde i stallet fick pellets på vintern. Där kunde det ju vara -10 grader om det var kallt ute. Men det slutade varje vinter med att några av dom var för tjocka, så pelletsen drogs in. På sommaren fick "stallkaninerna" ingen mat alls, förutom kvistar och att jag flyttade burarna en gång per dygn. De hade stora 2x1m burar som stod på en äng (inte på en klippt gräsmatta). De mådde utmärkt!! Å ängen var välbetad!

//Heda
Malvia

Basföda för kaninen är hö och vatten, det ska dom alltid ha fri tillgång till även på sommaren.
Tillskott: rotfrukter, kvistar, havre, solrosfrö, maskrosblad vid säsong.

Men visst älskar kaninerna pelletsfoder, men ge inte för mycket om ni ger det.

Ge ej kål och äpple då det bildas gaser i magen av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon