Full version: brugmansia
4:an
Jag undrar om någon kan råda mig vad jag skall göra med min brugmansia. Första vintern och den har övervintrat i en ouppvärmd kolonistuga i Malmö. Den är ca 1 meter hög och har en v-delning ca 10 cm över jordytan...vad gör jag med den nu??? Har aldrig haft en brugmansia förr... help.gif Har sett att den är skrumpen de översta 20 cm..skall jag kapa den där eller ....?
MariaS
Klipp den strax ovanför det skrumpna slutar i det skrumpna. Ställ den varm och ljust ge den försiktigt med vatten och håll ett öga på den. Så snart det börjar spricka fram grönt, ökar du vattningen. När den börjat komma igång ordentligt, planterar du om den i U-jord eller ko på påse. Du kan beskära rötterna (försenar blomningen något) eller sätta den i större kruka.
4:an
Tack skall du ha! Jag blev tveksam eftersom jag läst lite olika angående brugmansian. På något ställe stod det att man skulle beskära den långt ner och på några högt upp....! Blev förvirrad! dunno.gif
Alexander-VG-zon3
beskär du ner den helt så tar du veck Y-delningen och därmed försenar blomningen till sensommaren,hösten och ibland också utebli det året om sommaren är dålig.

när du klipper så klipp ca 10-5mm ovanför en bladknopp/bladpar. änglatrumpeter gillar inte att man lämnar kvar stumpar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon