Full version: Dagens ros
Kajsa
Soupert et Notting, fransk mossros från 1874. Blir en liten buske 80 - 1 m hög bara, för framkanten.

Blomman blir ganska flat med ett öga, doftar gott, mossan är kort och brungrön.

Blommorna är ganska små, en prydlig putteros, zon 4 ros. Remonterar flitigt !

Det får bli sista mossrosen i serien ! I mitt album Centifolia - Muscosa har jag även Nuits de Yuong men den får ruskigt mycket mjöldagg så den borde jag grävt upp, tror att det är en varm vägg som är det stora felet där. Har ni andra fina bilder av den, visa gärna dom ! Eller andra mossrosor !
I höstas planterade jag en ny mossros, Mme Edouard Ory, som jag är spänd på i sommar.
AnnammA
Härlig färg, Kajsa! rolleyes.gif
renate
Härlig din mossrosserie Kajsa,jag har inte så många ännu,bara Henri Martin,Comtesse de Murinais.Nuit de Young köpte jag som stickling 2006 så den växer på egen rot.Den har blommat bra fast jag fattar inte att jag inte ha fler bilder av denna ros.När jag planterat henne stack jag en stickling av Adele Prevost bredvid rosen och glömde bort den,i somras upptäckte jag en stor buske som hade växt ihop med NdY,min stickling haha jag flyttade den i höstas.
attachment=31346:2008_06_...__Large_.JPG] Dett är den enda bild från Nuit de Young jag hittade.Den är frisk.
svennis
Trevligt! Fina mossrosor. Några var nya för mig... smile.gif
gulmåra
Åh, den här var en riktig goding...också! biggrin.gif
Annars är mina favoriter Comtesse de Murinais, Julie de Mersan och NdY bland mossrosorna!
Fast jag har väldigt få bilder upptäcker jag nu....hm.

Min NdY har börjar sprida sig in bland stjärnflockan och det är en riktig fullträff med blandningen ljust och mörkt. Typiskt så har jag inte någon bild på det men en har jag iallafall med rätt färgnyans. Är marigt att få till den mörka färgen på bild. Har alltid varit frisk, så du har nog rätt Kajsa om att din står för torrt!

Nuit de Young

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon