Full version: Blåkorn
fröhamstern
Hallå alla i vårsolen. Var iväg igår o köpte en 20kg säck blåkorn som ja tänkte vattna trumpeter mm i krukor + rabatter. Men det finns ingenting på påsen om hur ja ska blanda???? Vill ju inte ställa till d när ja ska förbättra till mina skyddslingar g.gif . Har letat på forumet oxå men lyckas inte hitta...... nån som har en bra uträkning ?????? tack p förhand
Alexander-VG-zon3
blåkorn - som är korn lägger du på ytan eller blandar upp i jorden. funkar till krukodlat men passar bättre att ha i trädgården.

flytande blåkorn - som du köper i flaska späder du sedan ut med vatten och vattnar ut under hela säsongen. ca 1gång i veckan till 1gång i månaden beroende växt. flytande passar bra till allt som du odlar i krukor och i sommarplanteringar och i grönsakslandet. blåkorn(korn) passar bättre till trädgården typ buskar och träd,gräsmattan och rabatter.
MariaS
CITAT (fröhamstern @ 28-02-2009, 15:35) *
Hallå alla i vårsolen. Var iväg igår o köpte en 20kg säck blåkorn som ja tänkte vattna trumpeter mm i krukor + rabatter. Men det finns ingenting på påsen om hur ja ska blanda???? Vill ju inte ställa till d när ja ska förbättra till mina skyddslingar g.gif . Har letat på forumet oxå men lyckas inte hitta...... nån som har en bra uträkning ?????? tack p förhand

Granulerat blåkorn doseras till 1,5dl till en kvadratmeter. Har du då en 20-literskruka till din ängel, blandar du ner en msk granulat i jorden. Men det kommer ta ett tag innan granulatet gör verkan. Det är mer ett långtidsgödsel på lång sikt, men fungerar säkert på detta sättet också. BAra lite mer komplicerat...
fröhamstern
tack för svar. Jag förklarade mej lite dåligt, De va hur stor mängd blåkorn till liter vatten jag menade för de är väl vatten -lösligt.... jo de är de ju men så ja kan blanda ett lager själv istället för att köpa flytande och betala+bära hem vatten. Men de kanske är bättre och gräva ner hela korn o vattna
Bassam
Tack för frågan

Det är bättre om du gräva ner hela korn o vattna .
H: Bassam

MariaS
CITAT (fröhamstern @ 01-03-2009, 21:37) *
tack för svar. Jag förklarade mej lite dåligt, De va hur stor mängd blåkorn till liter vatten jag menade för de är väl vatten -lösligt.... jo de är de ju men så ja kan blanda ett lager själv istället för att köpa flytande och betala+bära hem vatten. Men de kanske är bättre och gräva ner hela korn o vattna

Ja, om 1,5dl blåkorn räcker till en kvadratmeter, Denna förelar sen näringen till 15cm djup = 150liter. Ger då 1,5dl blåkorn till 150 liter vatten. Eftersom man nu har löst upp ett långtidsverkande medel i vatten, bör man tänka på att späda detta ytterligare, för att inte bränna rotsystem. Jag skulle nog föreslå 1 till 10. Totalt. 1,5dl blåkorn, ger 1500 liter färdig bevattningsvatten. VAr ska du förvara det? giggle.gif

Blandar du istället ner blåkornen i jorden i blomkrukan, så löser de sig själva i den takt utsöndringen behövs.
fröhamstern
CITAT (MariaS @ 02-03-2009, 00:24) *
Ja, om 1,5dl blåkorn räcker till en kvadratmeter, Denna förelar sen näringen till 15cm djup = 150liter. Ger då 1,5dl blåkorn till 150 liter vatten. Eftersom man nu har löst upp ett långtidsverkande medel i vatten, bör man tänka på att späda detta ytterligare, för att inte bränna rotsystem. Jag skulle nog föreslå 1 till 10. Totalt. 1,5dl blåkorn, ger 1500 liter färdig bevattningsvatten. VAr ska du förvara det? giggle.gif

Blandar du istället ner blåkornen i jorden i blomkrukan, så löser de sig själva i den takt utsöndringen behövs.

Jätte jätte tack För uträkningen. ja blandar nog ner kornen direkt i jorden men ja har faktiskt 1500l tankar på pall som ja skulle kunna rengöra o använda.
Gunilla T
Om du väljer att använda Blåkorn som gödsel bör du vara uppmärksam så att inte kornen hamnar vid växternas rothals eller rötter får då kan de bränna sönder växterna.
fröhamstern
CITAT (Gunilla T @ 04-03-2009, 17:19) *
Om du väljer att använda Blåkorn som gödsel bör du vara uppmärksam så att inte kornen hamnar vid växternas rothals eller rötter får då kan de bränna sönder växterna.

Tack för tipps. kanske ja ändå ska blanda egen ``soppa`` flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon