jan_malmberg
28-02-2009, 19:50
När är det lämpligt att beskära toppen, att ta sidoskotten kommer jag att ta efterhand..
Hoppas på hjälp.. Mvh Janne
blomkronan
28-02-2009, 19:57
Man låter den växa "rakt upp" och tar bort sidoskotten... tills man är nöjd med längden på stammen då klipper man av toppskottet och den delar sig där... då klipper man igen när man vill att den ska dela sig... och så håller man på tills man blir nöjd

tar in den för Vinterförvaring svalt innan det blir frost ute, vintertid vill den ha mycket lite vatten, till våren beskär man den kraftigt...
glömde svara på frågan

min är toppad vid ca 70 cm
jan_malmberg
28-02-2009, 20:04
Man får tacka för detta svar..
Så man skall låta den resa sig ca 70 cm , men då är man väl tvungen att stödja den väl???
" Första testen "
blomkronan
28-02-2009, 20:30
CITAT (jan_malmberg @ 28-02-2009, 20:04)

Man får tacka för detta svar..
Så man skall låta den resa sig ca 70 cm , men då är man väl tvungen att stödja den väl???
" Första testen "
Ja det blir nog till att stötta den... den jag har var uppstamad när jag köpte den. Jag kan tänka mig att man kan låta den bli längre... jag har oxå små sticklingar som jag köpt nu. Dom som växer bäst... tänkte jag stamma upp

Ska vi se vem som kan få den längsta
jan_malmberg
28-02-2009, 20:45
Köpte några igår och dom är bara ca 5-7 cm, men får väl gödsla och sätta dom under en lampa
Bruna fingrar i Handen
28-02-2009, 20:54
Ingen hjälp här att ge tyvärr, utan jag tänkte haka på dej å din fråga
Behöver man x-tra ljus till de små? Köpte mina på Plantagen ida´,å står nu å kliar mig i huvudet över vad jag ska ha för strl. på krukor till bebisarna.*suck*
Iof är jag bara glad om de överlever...
Mvh Malin
blomkronan
28-02-2009, 21:06
Visst vill dom ha extra lyse, det är fortfarande för lite ljus från dagsljuset dagtid.
Mina står svalt 15 grader och extra lyse 14 timmar per dygn. Står dom svalare så växer dom inte för fort... då blir dom kraftigare. Men har du "bara" rumsvärme går det oxå bra...
Men 18 grader är nog den bästa! för små stickningar.
jan_malmberg
01-03-2009, 10:50
Hej på er!!
Det är väl kul att det finns fler som hänger på och är intresserade av uppstamning av den arten.
Tror oxå på att plantan behöver mycket ljus (kanske 10 -14 timmar per dygn) och relativt svalt som någon poängterade.
Vi låter tråden leva vidare.. Mvh Janne
Åsa, mälardalen zon 2
01-03-2009, 11:47
Tänk på att stammen inte blir högre så toppar du vid 70cm så kommer stammen att fortsätta vara runt 70cm i framtiden. Det är bra att ha en stödpinne så att stammen blir rak.
Olika sorter funkar olika bra till uppstamning och olika sorter växer ju olika fort + blir olika stora. Ex. den starkväxande Celia Smedley som blir en jättebuske kan man gärna låta få en stam som är någon meter eller t.o.m ännu högre. En väldigt svagväxande och liten sort kanske man ska ha en jättelåg stam till lite á la bonsai. Vilken sort är det du ska stamma upp.
jan_malmberg
01-03-2009, 18:57
Hej Åsa!!!
Man får tacka för denna information, jag vet ju inte om just denna är en lämplig kandidat för min experiment lusta.
Namnet på växten är Dark Eyes.
Den är idag ca 8 cm.
Väntar på ett positivt svar..
Janne
Hej Åsa!!!
Man får tacka för denna information, jag vet ju inte om just denna är en lämplig kandidat för min experiment lusta.
Namnet på växten är Dark Eyes.
Den är idag ca 8 cm.
Väntar på ett positivt svar..
Janne
Lady Hamilton
01-03-2009, 20:03
Även jag har stammat upp växter Både Fuchsia o Marguriter. Själva uppsatmningen är väldigt enkel man bara låter plantan växa till lämplig höjd stödd med en kraftig pinne innan man kapar toppen, tar bort alla sidoskott som man inte vill ha. Problemet brukar vara att övervintra växterna för de allra flesta blir ju inte "någonting" förrens år 2 eller 3. En lämlig fuchsia sort för de som vill testa är Becon.
Åsa, mälardalen zon 2
02-03-2009, 08:58
Dark Eyes blir nog svår att stamma upp, det är en hängfuchsia efter vad jag kan hitta, så den har inget upprättväxande växtsätt.
Det är nog lättare att stamma upp en fuchsiasort som har ett upprättväxande växtsätt + som gärna är kraftigväxande.
(Tänk på att fuchsior ska planteras om gradvis i större krukor, i för stor kruka så stannar de ofta i tillväxt + risken för övervattning ökar. +Fuchsia ska ha mycket lucker jord så man får inte trycka till jorden så mycket när man planterar om dem).
jan_malmberg
02-03-2009, 10:21
Man får tacka er för för denna överkurs.
Får väl låta min planta bli en vanlig växt och kanske införskaffa någon av dom ni nu rekommenderat.
Hoppas på fler och givande svar...
Janne i Halland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.