Hej!
Senare under våren ska jag byta sticklingar, alltså skicka sticklingar via posten. Men hur gör man? Tar man ett stort kuvert och stoppar sticklingarna i och vad mer behövs??
Vore jättetacksam om ni kunde svara...
Ta sticklingarna orotade - slå in i tidning och ev bubbelplast (beroende på temperatur) lägg i kartong och skicka
Rotade- slå in rötterna i Glad Pack Slå in i tidning och ev bubbelplast (beroende på temperatur) lägg i kartong och skicka
Så tycker jag det funkat bra att göra
blomkronan
28-02-2009, 22:59
Själva plantan mår inte bra av att bli inplastad... (bubbelplast=får ingen luft) låt bara foten vara inplastad med fuktat papper eller bomull. Vänta till i vår med att skicka sticklingar då det är mindre risk för köld skador...
Men tycker inte det varit några problem med bubbelplast bara man givetvis har tidningspapper emellan
växten och bubblet
Lady Hamilton
01-03-2009, 04:29
Jag har skickat många sticklingar i mina dagar och jag brukar göra som Eva St skriver

och det fungerar bra.
( bara man har "koll" på vilken dag man skickar
så man inte riskerar att de blir liggande någonstans över någon helg......)
blomkronan
01-03-2009, 09:55
Tyvärr så har jag nog haft lite otur... vid två tillfällen har posten tagit tid på sig...

två dygn innan dom har kommit fram. Då hade hon packat utan papper!!! bara bubbel. Kan hålla med om att om man packar med tidningspapper, går det bättre.
Men det är för tidigt nu! jag fick hem änglar, men dom klarade inte kylan då dom fastnade på posten ett dygn extra!!!! innan dom kom fram

Posten är inte så snabba längre som dom var tidigare. Även när jag fått busfrön har det tagit både två och tre dagar innan dom kommit fram... det gör ju inget när det är frön... men när det är växter!!!
Jag brukar köra ner mina sticklingar i en toa- eller hushållsrulle. Orotat eller ej fuktat papper runt fötterna och en plstpåse och sedan ner i rullen. JAg har skickat både barrotat och rotat i brikett och orotat på detta viset. Det har fungerat utmärkt.
En gång hade jag hårda pressade pappkanter som hade varit stöd till ett kylskåp under transport över och dessa sågade jag itu och tejapde i hop med en stickling inuti. Tejpade i hop botten och toppen och sedan på med en adressetikett. När adressaten tog emot paketet fick jag ett mail tillbaka om att sticklingen inuti kom fram i utmärkt skick. Den hårda pappen går inte att böja med handkraft och överlever således hårdhänt hantering på posten.
// Ciczi
En grej man kan göra när man lindat in den i papper eller vad man nu gjort är att ta en vanlig fryspåse som man sprejar vatten inuti och blåser upp. Jag brukar andas några gånger i påsen för att höja koldioxidhalten också, om det gör någon egentlig skillnad, det vet jag inte

Sedan tejpar man igen så har den både fukt, koldioxid och man minskar risken för att de blir krossade.
Jag har de senaste åren enbart skickat rotade sticklingar. Antingen har de rotat sig i jord eller i vitmossa men oavsett hur de är rotade så lindar jag in basen med rötterna, försiktigt med Torky-papper som sedan blöts ner ordentligt. Sedan ner i en plastpåse som jag blåser upp och sedan förpackar jag det hela i gamla vinkartonger (som inte bara är mina utan som jag får från familj och vänner då de vet att jag skickar sånt här). Tejpar igen alla håligheter på kartongen, och ser till att plastpåsen i inte studsar omkring när man skakar. Gör den det är det bara att skrynkla ihop tidningspapper till luftiga bollar och försiktigt stoppa igen håligheterna i kartongen. Presentpapper på det och iväg med det hela, helst en måndag eller tisdag.
Ja papprullar brukar ju fungera, men man kan använda sig av små plastaskar typ gamla pennskrin, eller videoaskar, inte dom i papp, utan dom andra som är i plast. Jag har fått från sydamerika i alla 3 varianter, men dom som låginlindade i papper plus bubbelplast klarade inte flygtemperaturen, men däremot dom andra 2 var perfekta, lite luft har dom ju i asken, och där blev dom ju inte klämda alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.