Full version: Dagens ROS
svennis
En Svensk ROS som alla borde ha! yes.gif
Poppius. Zon 8. Blommar tidigt
I huvudsak engångsblommande.
Pimpinellros eller som det skall heta idag ’Rosa spinosissima ’ , för det hette det när Linne levde.

Poppius.JPG

Stiffe
Poppius har överraskat positivt. smile.gif Ser verkligen fram mot sommaren, som blir säsong 2 för min Poppius. Tycker den är bättre i verkligheten än den litteratur som jag läst. Den har inget specifikt som sticker ut och retar "måste ha"-tarmen, men som sagt - den vinner i verkligheten. Bra med pimpinellerna är att de blommar tidigt. Utmärkt komplement till "ädelrosorna" när det gäller att ha blomning i trädgården över hela säsongen.

[attachment=31369:Poppius.JPG]
Poppius

[attachment=31370:Poppius_nypon.JPG]
Poppius får fina nypon. Gottis för fåglarna.

/S
Ezereht
jag har funderat om man skulle våga plantera ut lite pimpineller eller sådana där nästan "ogräsrosor" längs med gångvägen? Den är så trååååååååååååååkig. Vad tror ni? Tänkte börja lite smygigt med Tonrnedalsrosen som ju ger mig rotskott i oändlighet varje sommar ^^ Poppius kanske kan bli ett senare exteriment. Har funderat på Single cherry också, om den inte är för klen. Det är ett projet över tid som ni förstår och inget högprioriterat. Men många sådana där jättefina saker som blir stoooooooooora ryms ju inte på lillgården här och som sagt gågnvägen är trååååååååååååkig så ... hehe.. Finns flera långa gångvägar härikring. Skulle vara fint ner mot bäckarna som rinner, där är det naturliga gläntor också.
svennis
Du fattar ju lätt! biggrin.gif
Ängelholm skall bli ROSORNAS stad... Varit ute med 6st Poppius idag, dagen till ära... a0a.gif
Kajsa
Stor och frodig ros svennis, läste att Poppius blir ca 3 x 2.5 m, jag behöver en trädgård som är dubbelt så stor !
Thé
I somras planerade jag att titta på Poppius i rosariet i Ystad, men som ni säger blommar den tidigt. När jag tog mig dit fanns det inte en enda blomma kvar att titta på.
gulmåra
JAAA, Poppius är en "måsteharos"!
Jag som gnällde lite tidigare på mina pimpineller som står och stampar, här stampas det inte! Skickar ut rotskott både kors och tvärs. Är närmare 2,5 meter hög! Vackra blommor, vackra rödaktiga nypon! Dessutom blommar den gärna om senare på sommaren. Inte med samma enorma flor som tidigare men tillsammans med nyponen blir det fint. yes.gif
Härdig tom zon 8!!

[attachment=31390:Poppius_8__Large_.jpg]
renate
Den kommer att ingår i min planerade rosenhäck på baksidan mot vilddelen(kommunens),men först ska fårstängslet sättas upp där och grävas så till hösten kanske.Ni har rätt en måsteha ros.
Ezereht
Aha... Svennis jag tror vi måste ha en liten stickling-diskussion närmre vårkanten wink.gif

Fortfarande massor av snö här. Mina stamrosor är begravda, fast det är väl för att det driver lite mot dem. Fick skotta för att kunna parkera bilen i går. Sen tog jag pulkan för att hämta barnet på dagis.. men där fanns redan bobben. Så dra barn, bob, pulka och bära grejjor hem genom snöyran... Gav pinnen som stack upp av min Rose de Recht en smäktande blick när jag gick in.

Btw.. doftar Poppius?
Stiffe
Klart att Poppius doftar. biggrin.gif Inte vrålstarkt, men gott. Kommer tyvärr inte ihåg några närmare detaljer så här på rak arm. Vänta till början av juni, då vet jag. yes.gif
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon