Full version: Beskära nu ?
tepa
Hej

Måste visa bilder på en av mina tre Fuchsior, som varit och är fortfarande på vinterförvaring. Den har fått nya gröna blad, man ska ju beskära på våren, men NÄR ? NU ? Jag måste ju ha kvar dom där ett tag till, men hur länge ? Jag kan väl ta ut dom i slutet av april och ta in vid frost ? Det är första gången jag har haft de här växterna, så jag vet ingenting. Hur mycket ska jag beskära på Fuchsian ? Klippa ovanför det gröna på varje kvist ?

Och så Änglatrumpeten. Vill ju inte klippa bort något grönt, men måste jag ?

Och när ska de omplanteras ?

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar göra det så snart vädret tillåter att jag kan släpa ut dem och plantera om dem (+ ev. beskära) utomhus, nu är det snö och många minusgrader så här kommer det dröja ett tag till. Så snart jag törs har jag dem ute dygnet runt fast i början sätter jag dem i uterummet i en sån där hylla med plastöverdrag (inte allt för soligt jag vill ju inte koka dem det kan bli hett i en sån hylla i soligt läge), ofta är det nog runt april jag brukar plocka ut dem, i uterummet + i hyllan blir det ju något varmare + de klara ju att det går nedåt nollgradigt även om de skulle ha örtartade skott.

På fuchsian klipper jag just bara bort det som dött på våren, jag klipper dem ganska hårt på hösten för att de ska få plats på hyllan i förrådet.
tepa
Tack, Åsa. Jag vet ju inte om dom kvistar, som inte har fått något grönt, har liv ? Jag får väl vänta lite då ? Men tycker du jag ska kapa något alls på Ängeln ? Den är ju "kort" som den är, eller den kanske blir buskigare om jag kapar ?

Hälsn Tepa
MariaS
Jag skulle inte kapa något på ängeln. Det är en Brugmansia sanguinea, och deras växtsätt är mer buskigt redan från början. Så den kommer förgrena sig utan beskärning.
Alexander-VG-zon3
fuchsian kan du sätta ut vid +5c (ta in vid frost). sätter du ut den tidigt så härdas den av naturen. så du behöver inte hålla på att täcka mot sol och annat. fuchsia trivs bäst i östläge.

fuchsia behöver du inte klippa, jag tycker dom blir vackra om dom är lite ''grövre''. och dom får mängder med skott och blir gröna på snabb tid. men du kan toppa in dom om du vill. var försiktigt med vattningen nu. fuchsia drunknar lätt i detta stadiet ''skapa nya blad och rötter''. plantera om kan du göra när dom fått en aktiv tillväxt.

Änglatrumpeten klipper du inte, så gör som Maria skrev. den kan du plantera om nu i näringsrikjord eller så väntar du och planterar om när du sätter ut den. den kan du placera ut när det är ca +10c(ta in vid frost).

änglatrumpet sätter du direkt i fullsol. den växer så snabbt så det gör inget om några blad blir brända.

tepa
Jättefina råd, tack så mycket !

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Jag märkte inte detta på min senaste bild av Fuchsian. Nämligen KNOPPEN ! Har ju tre fuchsior på övervintring. Två av dom visar fortfarande inga livstecken ! Kan dom ha dött ? Konstigt, för två är köpta samtidigt på samma ställe, och fått samma skötsel, men bara den ena har fått nya blad. Men kolla KNOPPARNA !

Mvh Tepa
Bassam
Tack för frågan

Du kan vet om branscher dog eller inte genom stt du ska skrapa barken av dom , om under barken ser ut grön , det betyder att de lever.

Obs om branscher dog betyder inte att rötter dog också.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
olika sorter tar olika lång tid på sig, en del måste komma ut innan dom får blad.
tepa
Tack Bassam, jo jag vet om det där att skrapa. Men har inte gjord det, kvistarna är lite tunna så jag får väl av en kivst om jag skrapar. Kanske jag kan försöka skrapa på själva stammen.
Flaxss, den som har blad är ju samma sort som den ena som inte har blad. Den andra som inte har blad har jag bara en av, så den hyser jag nog hopp om då. Tack, bra att veta. Men ingenting ska slängas, iaf inte på länge...

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu har vi haft sex till tio plusgrader på dagarna i en par veckor, och mina Fuchsior och Änglatrumpeten har varit ute på dagara och in i ouppvärmda isolerade förrådet på natten. Påsken var ett undantag, då var det 16 grader i skuggan. Jag har inte planterat om men jag har köpt jorden. Koskitpåse och U-jord. Jag tror jag tar U-jorden till både Fuchsiorna och Ängeln. Någon tillväxt har jag inte sett men jag har vattnat tre gånger nu på två veckor. Jorden är fuktig. Bra så ? Ska plantera om i helgen. Ängeln har också varit ute fast det varit under tio grader, menar du att det är för kallt för den, Flaxss ?

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon