mammamonstret
01-03-2009, 12:19
Hej!
Vi bor på landet vid skogsbryn och torp. När vi byggde garage anlade snickaren en stenkista som jag skulle vilja trolla bort med lite växter. Problemet är att den delen av trädgården har ett varierande jorddjup och ligger delvis på stenhäll, delvis på ett lager halvstora stenar. Det växer redan en ginst samt en stor gammal rönn på området. Är det någon som har tips på lantliga växter som inte äts upp så gärna av skogens rådjur och som klarar av att stå med inte alltför stort jorddjup?
Soliga hälsningar
Eva
Sedum och taklök, kräver bara några mm jord för att få fäste, om ens det.
Sen har du förgät-mig-ej och lite ormbunkar som inte har så höga krav.
Men eftersom det är en stenkista, är det ju väldigt väl drenerat. VArför anlägger du inte en kryddträdgård där? Kryddor vill ju helst ha torrt och magert, för att trivas.
mammamonstret
28-03-2009, 22:01
Hej!
Tack för ditt svar! Jag ska försöka mig på några av råden. Jag skulle gärna anlägga en kryddträdgård men vet inte om de många rådjuren skulle äta upp den under semestern. Men jag gör ett försök!! Det är så svårt att planera och att se vad som skulle bli snyggt. Stenkistan ser ut som ett betongrör rakt upp. Kanske kan jag lägga klematis över den och plantera i området runtom.
Tack igen och ursäkta att jag tog så lång tid på mig att svara.
Eva
Fågelvägen
29-03-2009, 11:38
Svårt att ge tips på växter då jag inte riktigt kan föreställa mig hur din stenkista ser ut. En bild skulle hjälpa!
Jag skulle ju ta fram berghällen - ofta vacker som den är! - och använda de halvstora (hur stora?) stenarna till ett stenparti, en stengång eller en mur nedanför berget.
Men om du vill dölja stenarna och ha växterna i fred för rådjur så är MariaS kryddväxtförslag ett bra alternativ. Åtminstone hos oss lämnar rådjuren timjan, oregano, mynta, gräslök och salvia i fred.
Tack för frågan
Det finns mycket du bara välja den lämpligaste
T.E.X Timjan Kattfot Smultron- Lammöron 'silver carpet'.- backtimjan-- Kryddtimjan, backtimjan, gråtimjan, citrontimjan, kryptimjan, stortimjan, apelsintimjan --mina timjan blir inte torra och risiga även om sommaren är varm och torr. dock kan en del arter bli lite vissna på vintern och bruna.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.