CITAT (MariaS @ 01-03-2009, 13:31)

Jag måste få fråga dig nu flaxss. Jag har sett flera gånger att du just rekommenderar detta läget. Men solen är ju som starkast på våren när den går upp i öster. Är det då så bra att placera en växt i det läget?
Nordväst till väst, borde ju då rimligen vara bättre, eller...
för växten är öst och väst lika starkt så det har ingen större betydelse. men oftast blåser det mer på västsidan. och växter som direkt kommer ut tål inte blåsten därför är inte västläge lämpligt. i nord/öst är det ändå lite sol så att dom vänjer sig och ändå inte för kallt och det blåser mindre på östsidan. på norrsidan kan det bli för kallt för en del växter speciellt om det blåser eller varit en svalt natt.
dock en del växter är ju känsligare än andra. en del kan man sätta ut direkt i södersol och andra måste man skydda mot solen.
jag kanske ska tillägga det nästa gång att jag inte enbart tänker på solens inverkan. utan alla faktorer.
just för apelsin är solen värre än blåsten, så den hade nog också funkat lika bra i ett nord/väst läge. bara det när jag haft citrusar i väst vs öst så har dom blivit fulare i väst än öst.
CITAT (flinga100 @ 01-03-2009, 13:38)

Tack!
Jag tar in den direkt i rumsvärme. Vi har gansla svalt inne, 17-18 grader, hoppas det ska fungera. Nu står både den och oliven i runt 7 graders värme.
lycka till! sätta gärna upp extra ljus också. och försök hålla luften så fuktig som möjligt.