Full version: Väcka apelsinen
flinga100
Hej!

Efter att ha lyckats döda en stor passion och en pelargon efter vintervilan är jag nu rädd för att ta in den tioåriga apelsinen i värmen...

Den ska beskäras ganska hårt i år dessutom, eftersom jag aldrig gjort det tidigare.

Hur gör jag för att apelsinen inte ska chockskadas? Finns det något jag borde tänka på eller är det bara att ta in den rakt av? (Jag har också en oliv som fortfarande står i vinterförvaringen - ska jag ta in den också?)

Tacksam för svar!
Alexander-VG-zon3
i vilken temp har du apelsinen,oliven nu i ?

du har ju några alt

alt1- ta in den och placera den inne i ca +20c +15c. denna vinter tog jag in min apelsin från ute(okt-nov) in i direkt rumsvärme, och det klarade den väldigt bra. den började blomma och sätta frukt redan i dec-jan och har kanske max tappat 5-10blad. håll luften fuktig.

alt2- är att du har den kvar i svalt temp tills du kan ta ut den direkt. placera den då först i nord/öst läge så du inte bränner den och sedan när den vant sig sätt den lite soligare och sedan in full sol. då tar du ut den när tempen är ca +5c +10c(ta in vid ev frost).

samma funkar på oliven bara att den är känsligare att tas in direkt i värmen och kan tappa fler blad.

MariaS
CITAT (flaxss @ 01-03-2009, 12:47) *
i vilken temp har du apelsinen,oliven nu i ?

du har ju några alt

alt1- ta in den och placera den inne i ca +20c +15c. denna vinter tog jag in min apelsin från ute(okt-nov) in i direkt rumsvärme, och det klarade den väldigt bra. den började blomma och sätta frukt redan i dec-jan och har kanske max tappat 5-10blad. håll luften fuktig.

alt2- är att du har den kvar i svalt temp tills du kan ta ut den direkt. placera den då först i nord/öst läge så du inte bränner den och sedan när den vant sig sätt den lite soligare och sedan in full sol. då tar du ut den när tempen är ca +5c +10c(ta in vid ev frost).

samma funkar på oliven bara att den är känsligare att tas in direkt i värmen och kan tappa fler blad.

Jag måste få fråga dig nu flaxss. Jag har sett flera gånger att du just rekommenderar detta läget. Men solen är ju som starkast på våren när den går upp i öster. Är det då så bra att placera en växt i det läget?
Nordväst till väst, borde ju då rimligen vara bättre, eller...
flinga100
Tack!

Jag tar in den direkt i rumsvärme. Vi har gansla svalt inne, 17-18 grader, hoppas det ska fungera. Nu står både den och oliven i runt 7 graders värme.

Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 01-03-2009, 13:31) *
Jag måste få fråga dig nu flaxss. Jag har sett flera gånger att du just rekommenderar detta läget. Men solen är ju som starkast på våren när den går upp i öster. Är det då så bra att placera en växt i det läget?
Nordväst till väst, borde ju då rimligen vara bättre, eller...

för växten är öst och väst lika starkt så det har ingen större betydelse. men oftast blåser det mer på västsidan. och växter som direkt kommer ut tål inte blåsten därför är inte västläge lämpligt. i nord/öst är det ändå lite sol så att dom vänjer sig och ändå inte för kallt och det blåser mindre på östsidan. på norrsidan kan det bli för kallt för en del växter speciellt om det blåser eller varit en svalt natt.

dock en del växter är ju känsligare än andra. en del kan man sätta ut direkt i södersol och andra måste man skydda mot solen.

jag kanske ska tillägga det nästa gång att jag inte enbart tänker på solens inverkan. utan alla faktorer.

just för apelsin är solen värre än blåsten, så den hade nog också funkat lika bra i ett nord/väst läge. bara det när jag haft citrusar i väst vs öst så har dom blivit fulare i väst än öst.

CITAT (flinga100 @ 01-03-2009, 13:38) *
Tack!

Jag tar in den direkt i rumsvärme. Vi har gansla svalt inne, 17-18 grader, hoppas det ska fungera. Nu står både den och oliven i runt 7 graders värme.

lycka till! sätta gärna upp extra ljus också. och försök hålla luften så fuktig som möjligt.
MariaS
Det är nog lite olika på olika platser då. Här är den absolut värsta vinden just från nordost, särskilt om isen ligger kvar på Vänern. ALLT på den sidan om vårt hus, antingen dör eller blir mycket sena av den anledningen.
Så det är kanske dags att fundera på fler faktorer än bara solen, vid avhärdning på våren. Skyddat läge i ej direkt sol, kanske vore bättre...
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 01-03-2009, 14:34) *
Det är nog lite olika på olika platser då. Här är den absolut värsta vinden just från nordost, särskilt om isen ligger kvar på Vänern. ALLT på den sidan om vårt hus, antingen dör eller blir mycket sena av den anledningen.
Så det är kanske dags att fundera på fler faktorer än bara solen, vid avhärdning på våren. Skyddat läge i ej direkt sol, kanske vore bättre...

fast nu skrev jag ju allmänt. och vinden ligger oftast på från väst. ''oftast'' och det gör den av att sverige ligger som det ligger på jorden. läser du mitt inlägg igen så skrev jag att det ''oftast blåser det mer på västsidan'' inte regel men oftast.

och igen nu skrev jag om apelsin och oliv, kräver växten skyddat läge så skriver jag det. kräver växten fiberduk eller annat för att den är extra känslig så ''skriver'' jag det. smile.gif

tråkigt att du har en sådan väldigt kraftig nord/ost vind som gör att växterna dör. här i VG zon 3-4 växer fikonen superbra och sätter frukt på just östsidan även om det ibland blåser norrvindar och östvindar så trivs dom ändå bra där.
MariaS
CITAT (flaxss @ 01-03-2009, 14:55) *
fast nu skrev jag ju allmänt. och vinden ligger oftast på från väst. ''oftast'' och det gör den av att sverige ligger som det ligger på jorden. läser du mitt inlägg igen så skrev jag att det ''oftast blåser det mer på västsidan'' inte regel men oftast.

och igen nu skrev jag om apelsin och oliv, kräver växten skyddat läge så skriver jag det. kräver växten fiberduk eller annat för att den är extra känslig så ''skriver'' jag det. smile.gif

Vill inte bråka eller så kram2.gif Var mest bara en tanke som så. Kollade lite anteckningar från utbildningstiden också och där har jag just skrivit "skyddat läge i ej direkt sol". Sen bör ju även de som bor kustnära kunna göra sin egen bedömning om vart det blåser mest ifrån, om man skriver så....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon