4:an
Jag var på en plantskola och blev rekommenderad att kalka gräsmattan nu i februari/mars...nu hör jag att det kanske är fel...gör det skada? och när skall man lufta? Kolonin ligger i Malmö...bra jord överhuvudtaget! Är det ngn som har några gräsmatteråd??? Tacksam!
MariaS
Kalken gör bara så att näringsämnena i jorden frigörs, vilket innebär att gräset övergöds, växer som f*n och sen dör det. Då kommer mossan att kunna ta över okonkurretat.
Plantskolan ger gärna detta tipset, för då får de sälja mer dressjord, kalk och gräsfrön och tjänar "gräs" på förslaget.
Det bästa man kan göra om man har en gräsmatta med mossa, är att under april/maj hyra sig en vertikalskärare. Den skär av gräsrötterna och tillför luft i jorden, vilket gör att gräsrötterna triggas till att växa mer.
Ju mer gräsrötter, desto starkare gräsmatta.
Sen tar man en fin räffsa och krattar upp och forslar bort allt löst material (däribland mossan). Nu har du säkert några kala fläckar i gräsmattan. Dessa fläckar kan man behandla på olika sätt.
Vanligast är dock att lägga ut dressjord. Denna jorden borstar man ut med borste, så det blir ett lager om 5mm. Därefter sår man nytt gräs på fläckarna.
Så snart det nya gräset kommit igång ordentligt, gödslar man hela gräsmattan. Ett starkt gräs tränger automatiskt bort mossan.
Tänk sen på när du klipper gräset att inte ta bort allt gräsklipp. Det är ju i grässtråna som näringen sitter och kan man låta klippet ligga kvar, förs ju ingen näring bort.
MariaS
Anledningen till att man började tipsa om att kalka gräsmattan, kom på 70-talet från värmland, för att detta skulle hjälpa upp den då svåra försurningen i sjöar och vattendrag. Kalköverskottet liksom allt annat gödningsöverskott, hamnar ju där.
4:an
Jättetack för ditt svar! Så lurad man blir! Ja, nu var det ju ingen stor kostnad så jag överlever den förlusten....
MariaS
Tja. För plantskolorna och handelsträdgårdarna går det ju så länge det går...
kasam
MariaS - Tack för värdefullt svar!!!! thanks.gif

Nu vet jag vad jag ska göra i april/maj... yes.gif

/Kasam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon