AnnaFo
Har vintrat tre fuchsior i matkällaren. En verkar leva. Just nu är det + 4 grader i källaren som också är helt mörk. Den har inte börjat skjuta skott, men det kanske den inte gör då det är helt mörkt?

När ska jag ta upp den ur källaren?
Har en verkstad med fönster där vi just nu har 5-12 grader. Här har jag vintrat dem tidigare men ville prova källaren en vinter. Tänkte flytta krukan dit, men när? Vad gör jag med den när jag flyttat den? Beskär? Antar att jag väntar med omplantering tills den fått små skott?
Tidigare, då jag hade dem i verkstaden hade de små musöron vid den här tiden.

Nån som vet?
inglan
Hej!
Inte expert men så här gör jag och de flesta av mina fuchsior har överlevt, en del i många år! rolleyes.gif
Jag flyttade mina från helt mörk potatiskällare (ca +4) förra veckan, till ljus tvättstuga ca 15 grader. Det börjar komma små skott på någon, jag klipper inte ner nu, gör det på hösten. Sprayar med vattenflaska, vattnar lite. Ska plantera om endera dan.
Kolla om inte alla dina lever, mina såg helt döda ut allihop, men när man skrapar lite och det är grönt under barken så är det liv i den, hur död den än ser ut.

Lycka till!
Hälsningar Inglan smile.gif

Kajsa
Vinterförvarar mina i ett mörkt, svalt garage och dom får en del vita skott under vintern, ju äldre fuchsiorna är, lite grövre i stammar/grenar ju bättre övervintrar dom. Ställer ut mina direkt i en varm hörna i trädgården i april under fiberväv en lång tid, jag har dåliga erfarenheter av för varma rum. Vattna väldigt försiktigt en lång tid, lätt att man dränker dom i början ( har gjort det med en del ) Jag klipper in lite när dom kommit igång längre fram på våren, när man ser var bladen kommer och då planterar jag om fuchsiorna. Kruxet för dig är kanske att du bor lite kallt och måste vänta ett tag innan du törs ställa ut dom, kanske ska du prova din verkstad men vattna försiktigt, man kan duscha av stammar, grenar med en sprayflaska utan att det blir för blött i krukorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon