CillaM
Jag har ett problem som jag gått och irriterat mig över i några år. Sedan de stora släntrabatterna blev klara och satt sig har en viss erosion skett. Ska se om jag kan förklara vad jag menar.

Altanen som ligger på framsidan av huset är delvis på berg och delvis på sprängsten. Precis i kanten av det hela står en gammal oxelhäck (som jag helst hade velat ha bort helt). För 4 år sedan hade jag grävaren här. Han tog ner hälften av altanens uppbyggnad av sten och fyllde sedan upp med jord mot väggen som blev kvar. Nu har alltså detta satt sig vilket är jättebra. Men oxelhäcken med sina livskraftiga rötter trycker på och utåt, som ni kan se på bilderna.

Nu har jag en idé som innebär att jag vill ta bort oxeln, från altanen, alltså att grävaren gräver bort dom IN mot altanen och huset. Detta innebär att slänten och ovankanten på altanen möts på ett mjukare sätt och går ihop. Men jag kan också tro att allt eftersom åren går efter detta så har mycket eroderat neråt. Vad tror ni?

Har sedan funderat på stora sten för att 'låsa' kanten, eller slipers (vilket jag i sig inte är direkt förtjust i) men också finns tanken att sätta upp ett luftigt staket och sedan låta vildvin förankra sig i fogen och klättra.

Nu vill jag läsa vad ni anser, tycker och kan.
anne-li i olofstorp
Förlåt en stackare som inget begriper, men var är altanen? blush.gif
CillaM
CITAT (anne-li i olofstorp @ 01-03-2009, 17:35) *
Förlåt en stackare som inget begriper, men var är altanen? blush.gif

på 2 av bilderna ser du det röda huset, mellan oxelhäcken. Där är altanen, eller egentligen skulle man väl säga terrass. Kanten på detta är det som sticker ut framför oxelhäcken.
anne-li i olofstorp
Ja då förstår jag!
Jag hade nog försökt få bort oxelhäcken, men sen beror det ju på vädersträck, vindskydd, solskydd, insynsskydd mm mm
att låta grävaren förankra betong- någonting i marken som både kan hindra oxeln, men även fungera som stopp om altanen börjar vandra nerför slänten.
Bara första tanken....
CillaM
CITAT (anne-li i olofstorp @ 01-03-2009, 17:57) *
Ja då förstår jag!
Jag hade nog försökt få bort oxelhäcken, men sen beror det ju på vädersträck, vindskydd, solskydd, insynsskydd mm mm
att låta grävaren förankra betong- någonting i marken som både kan hindra oxeln, men även fungera som stopp om altanen börjar vandra nerför slänten.
Bara första tanken....

Ja, jag funderade också på det ett tag men då får det vara en stödmur/L-mur som är lägre än de man vanligtvis ser. Sätter jag senare upp ett luftigt staket så klätterväxter kan få härja där så slipper jag insyn. Det enda bra med oxelhäcken är att den ger insynsskydd men jag är less på att klippa den då den växer 1-1.5 meter per år. Dessutom har jag oxelhäck nere vid tomtgränsen på ca 40 meter eller så, så det räcker liksom. Bra idé det där med stödmur tummenupp.gif
MariaS
Det finns en mursten som heter "Bender Megastone". Den har en låsklack på baksidan, som gör att man inte behöver gjuta eller liknande. Ju mer massor på baksidan, desto hårdare låser stenarna.

Har satt ett par såna här murar och måste få säga att det är inga problem att ensam sätta 40 meter 5stenar högt på en man och en dag.

CillaM
Tack Maria för den idén, ska tänka även på detta när jag pratar med grävaren senare. Problemet är att jag känner sådan aversion gentemot just sådan här "sten". Men kan man gömma det bakom silverarv, aubretia och annat krypande så varför inte. smile.gif
MariaS
Om jag inte minns fel, så är en sten 17cm hög. Man måste ju inte ha en hel mur, man kan ju terrasera med den också och då sätta lite högre växter mot den bakre muren och hängande kantväxter mot den främre... kanske...
CillaM
oj då, det låter ju bättre och bättre. Ska verkligen lägga fram dessa idéer. Misstänker att han kommer titta lite plurigt på mig, undrande... vilken stolle jag är som inte gjorde det från början whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon