MariaS
Ja, just det. Jag är mycket förvirrad. blink.gif

Vi har ju som ni redan sett en älgko med två kalvar som hållit sig runt vårt hus nu i några veckor. Alldeles nyss när jag var ute, så hade trion blivit fyra. En maffig älgtjur har anslutit till sällskapet. (Tyvärr för dålig kamerazoom)
Kon ställde snyggt upp kalvarna i skogsbrynet, varefter hon sakta gick över gärdet mot tjuren. I skrivandets stund står nu ko och tjur och nojsar med varandra mitt ute på gärdet, medans kalvarna snällt står på behörigt avstånd och tittar på.

Ja de vuxna verkar väldigt kärvänliga och nafsar varandra i nacken och grejar. Men det är väl inte parningstid för älgar nu?! Eller vad håller de på med egentligen?
CillaM
Nää, det är inte parningstid nu, men man kan väl kela med varandra ändå? Det kanske är släktkalas, eller farsan har kommit för att se och heja på ungarna innan han ger sig iväg igen, vem vet? Hade mycket gärna velat se bild på detta!
MariaS
Tyvärr står de för långt borta. Ingen kamera i huset klarar avståndet crying.gif

Fast nu ligger det snart risigt till för att skaffa ett teleobjektiv...
anne-li i olofstorp
OK, men när är det parningstid för älgar och rådjur då? confused.gif
Här har mamma rådjur avlägsnat sig från kalvarna och dom går nu ensamna (eller nej dom går bägge två tillsammans, men dom var 3 för några veckor sedan,.....) unsure.gif
Annars är det ju gulligt med nojsande djur, även i älgarnas storlek kram1.gif
CillaM
Kon är ju dräktig nu, troligen iaf. Hon måste ju kläcka först, i maj eller juni, men när det är gjort så tror jag hon kommer i brunst nästan omedelbart och så håller de på i ett antal månader in på hösten. Rådjuren kläcker i maj/juni de också och deras parningstid börjar några veckor efter detta.
MariaS
Nu har jag varit ute igen. Försökte åter ta kort på dem, men när jag försökte smyga mig på dem, så försvann de upp i skogen istället -cry-.gif
Hade i alla fall med mig kikaren nu och konstaterade att tjuren var en stolt åttataggare.
anne-li i olofstorp
CITAT (CillaM @ 01-03-2009, 17:18) *
Kon är ju dräktig nu, troligen iaf. Hon måste ju kläcka först, i maj eller juni, men när det är gjort så tror jag hon kommer i brunst nästan omedelbart och så håller de på i ett antal månader in på hösten. Rådjuren kläcker i maj/juni de också och deras parningstid börjar några veckor efter detta.

"Kläcka" du är rolig du!!! rotfl.gif
Menar du att det kommer nya små marodörer,,,,, jaja det vet jag ju att det gör,,,,,, pust! -cry-.gif
Kan man ge dom p-piller eller nåt? Har dom aldrig hört talas om familjeplanering???
Kul som en parentes, i vinter har mina frörester (under fågelbordet) varit väldigt populära, så sent som i morse stod en långbent sak och käkade nedkastade frö från marken!
MariaS
Och här hålls de nog på grund av att grannen tagit ner en del skog. Mycket ris som ligger på backen. Rena älgsmörgåsbordet biggrin.gif
Gossen Ruda
Älgens parningstid inträffar i sep-nov. Dräktighetstid 36-38 veckor med födsel i maj-juni. Det händer att kor och tjurar träffas även utanför parningstiden, han kollar nog in läget och försöker charma kossorna.
MariaS
BAra för att ni ska förstå naturvidderna hos oss. Så lägger jag upp ett flygfoto på vårt ställe.
Kortet är taget rakt från söder. Tyvärr kom bara den norra stökiga halvan med...

Det var i alla fall på andra sidan vägen i norr och ca 150 meter till, där "mina" älgar rumsterade...

[attachment=31387:Solberga.jpg]

Som ni förstår, bor vi liksom mitt i naturlivet...

CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2009, 19:00) *
Älgens parningstid inträffar i sep-nov. Dräktighetstid 36-38 veckor med födsel i maj-juni. Det händer att kor och tjurar träffas även utanför parningstiden, han kollar nog in läget och försöker charma kossorna.

Jo det kan man lugnt påstå. Alla fyra luffsar fortfarande runt på markerna runt huset. Kon verkade inte alls tycka det var otrevligt i alla fall.
MariaS
Nu kan jag meddela, att alla fyra fortfarande håller ihop. Skymtade dem genom snöfallet ca 50 meter bort.

Tyvärr blev kortet helt grått, både med och utan blixt...
kicki.p
Underbart helt enkelt att få följa naturen på nära håll, visst blir man tagen....
kicki.p
Motti
Det händer att både rådjur och älg till och med samlas i flockar på vintern !som en "släkträff"ungefär,de är inte helt enstöringar hela året.Men för en del djur är det parningstid nu tex katter kompiskram.gif
officinalis
MariaS: Ni ser ut att bo helt underbart!
Chamomille
[attachment=31884:r_djur.jpg]

Gullepluttar.
Sussie F-Flower
CITAT (Chamomille @ 13-03-2009, 09:21) *
[attachment=31884:r_djur.jpg]

Gullepluttar.

w00t.gif w00t.gif w00t.gif wub.gif
NÄMEN!!!! Å vad har hänt med geten??? Har ni tagit hand om kidet? wub.gif
Chamomille
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-03-2009, 09:25) *
w00t.gif w00t.gif w00t.gif wub.gif
NÄMEN!!!! Å vad har hänt med geten??? Har ni tagit hand om kidet? wub.gif

Nää. Den lubbar runt med sin syrra här på gräsmattan och leker emellanåt... smile.gif Gullig som attan var den wub.gif

Edit: Morsan fick 3 ungar. En låg död i potatislandet sad.gif En (den sambon håller i) låg i svartvinbärsbusken och den tredje var med mamma någonstanns.
Sussie F-Flower
CITAT (Chamomille @ 13-03-2009, 09:28) *
Nää. Den lubbar runt med sin syrra här på gräsmattan och leker emellanåt... smile.gif Gullig som attan var den wub.gif

Edit: Morsan fick 3 ungar. En låg död i potatislandet sad.gif En (den sambon håller i) låg i svartvinbärsbusken och den tredje var med mamma någonstanns.

NU slog det mig! slap.gif Det är ju bara mars! Är bilden från nu i år? Redan ungar?
Chamomille
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-03-2009, 09:34) *
NU slog det mig! slap.gif Det är ju bara mars! Är bilden från nu i år? Redan ungar?

Nej den är från förra året smile.gif De föds väl Maj/Juni och tillverkas Augusti.
Sussie F-Flower
CITAT (Chamomille @ 13-03-2009, 09:44) *
Nej den är från förra året smile.gif De föds väl Maj/Juni och tillverkas Augusti.

Ja... Det var väl det jag tänkte.... Det var därför jag var tvungen att fråga... laugh.gif
Det var en gullig bild i alla fall... wub.gif
CillaM
Fina bilder på ursöta små varelser! wub.gif
Chamomille
CITAT (CillaM @ 13-03-2009, 09:53) *
Fina bilder på ursöta små varelser! wub.gif

Ja, speciellt sambon.
CillaM
giggle.gif
Chamomille
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon