Sidor: 1, 2
Thomas Wahlqvist

Oseriösa privata planthandlare
Ett gnälligt inlägg, men ändå viktigt.
Jag är så förbaskat trött på folk som säljer plantor och lovar mycket men håller tunnare än vatten.
Folk som ska ha flera hundra kronor betalt och själva är så lata att de inte orkar fixa ett lämpligt paket. Tänk att inte ens orka att packa in varorna. Det värsta exemplet för min del är ett paket bestående av 3 dyra plantor i en plastpåse.
Sen var det ett varv vanligt presentpapper runt påsen.
På presentpappret var det skrivet med en bläckpenna OBS VIK EJ. Paketet var lika styvt som en fuktskadad bilaga från dagstidningen och cirka 40-50cm långt.
Jag hoppas att vi kan hjälpas åt att skvallra för varandra när sånt här inträffar.

GGGGggggggrrrrrrrrrr
Misty
Vilket företag är det?
Piccante
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 01-03-2009, 19:20) *
Jag hoppas att vi kan hjälpas åt att skvallra för varandra när sånt här inträffar.

GGGGggggggrrrrrrrrrr

Nu är detta ett forum och ingen skvallercentral. Tror inte folk här är intresserade av ditt skvaller.
jegi
Tvärtom säger jag. Nog kan sådant dryftas på ett sånt här forum.
Alexander-VG-zon3
så du tyckte inte det var nog att trakassera mig på hotmailen,pm på odla utan du ska fortsätta här öppet?

när andra inte vet vad det handlar om så är det ju svårt för mig att försvara mig mot detta. men jag har åtminstone 3-4personer som håller med mig i denna saken.

och du har fått förklarat på mail varför det blev som det blev och du har vägrat att lyssna. och du har också fått erbjudande att få pengarna tillbaka om du skickade plantorna tillbaka (dyra kvalitets plantor från Europa som är ovanliga i sverige därav det dyrare priset som du fick billigare). men du skit i detta erbjudande och kommer här nästa år och vill ha pengarna tillbaka för att du tagit död på dom?

tyvärr vill man ha pengarna tillbaka så får man göra det snabbt. och inte komma nästa år och begära det.

förövrigt resten av plantorna blev alla mina kunder väldigt nöjda med och inga problem alls. konstigt nog bara du.

av att jag skickade dom i papper (och väl inslaget med band och plast och namn etikett), jag styr inte postens hantering.

men att jag skickade som jag gjorde var att jag den dagen var stressad och ville ge dig dom så fort som möjligt. och att jag gav dig dom största och finaste jag hade och därav så passade inte mina riktiga plantboxar. har bett om ursäkt och erbjudit dig att skicka tillbaka.

Piccante
CITAT (jegi @ 01-03-2009, 19:42) *

jo om det gäller företag eller privatpersoner som systematiskt slarvar eller säljer dåliga varor men när gnälliga människor ägnar sig åt personangrepp på forum så hör det verkligen inte dit.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 01-03-2009, 19:42) *

och där kom du också, helan och halvan.

jag skulle aldrig gjort nåt sånt här då jag respekterar andra människor och är inte den typen som hänger ut folk.
Thomas Wahlqvist
smile.gif
Christer i Falköping
Eftersom du fått ett erbjudande att skicka tillbaka plantorna och få pengarna tillbaka är det ju bara rent fånigt av dig att gnälla här! Skärp dig!
Christer.
Alba
Så ojust att hänga ut en kompis på Odla på det viset.
Du har ju fått ett erbjudande om kompensation. Han är ju villig att ersätta dig. Vad är då problemet ?
Om han inte hört av sig till dig då skulle jag ha förstått.....men nu...icke. no.gif no.gif

Thomas Wahlqvist
O juste- att hänga ut, nä stick åt.

Ska jag få pengarna tillbaka?
Inte vad jag vet i allafall.

Det måste väl anses ojuste att skicka dyra växter i en plastpåse utan vellpapp.

Jag hänger inte ut nån-vederbörande har ju själv valt att presentera sig.

Jag förtydligar-jag skall inte få några pengar tillbaka.
Piccante
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 04-03-2009, 21:23) *
Jag hänger inte ut nån-vederbörande har ju själv valt att presentera sig.

Vem skapade tråden??? Lägg av nu du är bara patetisk, du fick returnera plantorna men ville inte då och då kan man inte komma månader efter och gnälla. Ångerrätt brukar gälla 2 veckor inte 2 år.
*Stintan*
Va inte den leveransen förra året? Varför skickade du inte tillbaka dom redan då om du inte var nöjd? Hade du gjort det hade du ju fått tillbaka pengarna vad jag förstår av det Flaxss skrev i sitt inlägg.

Tror inte att han ljuger och därför är det dålig stil av dej att gnälla här nu.

Thomas Wahlqvist
Ja´det var dumt av mig att ta upp det.
Jag ångrar mig helt.
Alexander-VG-zon3
Thomas du har terrat mig både här igenom PM och på hotmailen, exempel har du skickat obegripliga Pm med bara en massa frågetecken. förutom det så brukar du vara efter mig på andra forum. exempel skickade du en fårbild i ett inlägg som pekade mot mig. och får vet ju folk vad det ibland står för.

jag har förklarat på hotmailen vad som hänt men du har varit riktigt otrevlig själv, exempel sa du att jag inte brydde mig och bara är ute efter folks pengar. inte konstigt att man blir irriterad av sådana saker. och som jag sa så skickade du plantorna tillbaka så får du pengarna tillbaka och du VET att jag skrev så i höstas 2008.

och det var i OKT har jag för mig, och nu kan du inte komma här och kräva pengar tillbaka när du antagligen själv tagit död på dom av dålig skötsel.

då jag inte fick några plantor i okt-nov 2008 så borde dom ju då levt?

hade du varit smart så hade du skickat plantorna och fått pengarna. om du nu inte blev nöjd. det brukar folk göra.

och att hänga ut folk så här SKULLE jag aldrig göra. och sådana här saker tas privat.

att jag blockat dig överallt TROR jag att du FÖRSTÅR av hur du beter dig när du skriver till mig. och jag vill inte ha mer att göra med dig NÅGON SIN I MITT LIV verken i REAL LIFE eller på NÄTET. även om jag inte har nåt större val på nätet.
Thomas Wahlqvist
Du menar December va? Inte höstas

Och jag ångrar mig att jag tog upp det-förlåt
Alexander-VG-zon3
CITAT (*Stintan* @ 04-03-2009, 21:38) *
Va inte den leveransen förra året? Varför skickade du inte tillbaka dom redan då om du inte var nöjd? Hade du gjort det hade du ju fått tillbaka pengarna vad jag förstår av det Flaxss skrev i sitt inlägg.

Tror inte att han ljuger och därför är det dålig stil av dej att gnälla här nu.

exakt , hade jag fått plantorna (för att inte bli lurad) så hade han enkelt och snabbt fått pengarna tillbaka. inget konstigt alls.

CITAT (Thomas Wahlqvist @ 04-03-2009, 21:50) *
Du menar December va? Inte höstas

Och jag ångrar mig att jag tog upp det-förlåt

ja OCH?

okt-nov dec what ever. jag har för mig det var innan nov men visst eller är nästan säker att det va innan dec. det är ändå liksom för långt efter att kräva tillbaka. när jag erbjöd dig det direkt efter du fått plantorna hem. det gäller liksom inte i evighet.
nelly.trott
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 01-03-2009, 19:20) *
Oseriösa privata planthandlare
Ett gnälligt inlägg, men ändå viktigt.
Jag är så förbaskat trött på folk som säljer plantor och lovar mycket men håller tunnare än vatten.
Folk som ska ha flera hundra kronor betalt och själva är så lata att de inte orkar fixa ett lämpligt paket. Tänk att inte ens orka att packa in varorna. Det värsta exemplet för min del är ett paket bestående av 3 dyra plantor i en plastpåse.
Sen var det ett varv vanligt presentpapper runt påsen.
På presentpappret var det skrivet med en bläckpenna OBS VIK EJ. Paketet var lika styvt som en fuktskadad bilaga från dagstidningen och cirka 40-50cm långt.

GGGGggggggrrrrrrrrrr

Oj siken röra !
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 04-03-2009, 21:23) *
Det måste väl anses ojuste att skicka dyra växter i en plastpåse utan vellpapp.

plastpåsar ? nej

jag skickade med etiketter med fullständigt namn, jag band om rötterna,bladen och rullade dom i fuktat papper plus i en plastpåse om jag inte mins fel. sedan utan på det 1-2lager av inslagspapper.

ja jag hade inte så mycket mer än det hemma VILKET jag skrev till dig, och att jag inte packade dom i riktiga plantboxar i hårdplast är för att jag inte villa ''vika'' bladen, och dom hade långa blad då jag valde dom största och finaste till dig för du skulle bli nöjd förutom det fick du också dom billigare, man ska väl få nåt för att man köper hem från Europa eller?.
och jag var stressad den dagen och ville skicka dom så snabbt som möjligt till dig. jag skrev noga på bägge sidorna OBS mycket ömtåliga plantor.

sedan att det går sönder I POSTENS HANTERING händer!!!!!!!! kan knappast jag hjälpa.

och som jag också skrev ibland har man inte alla hönsen hemma jag hade det inte den gången, tyvärr och jag har sagt förlåt och bett om ursäkt flera gånger.

man är faktiskt bara människa!!

och jag erbjöd som sagt flera gånger att du skickar tillbaka och du får pengar tillbaka.
Thomas Wahlqvist
ja men då kan jag väl göra det då, skicka tilbaka plantorna och få tillbaka pengarna!

Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 04-03-2009, 22:33) *
ja men då kan jag väl göra det då, skicka tilbaka plantorna och få tillbaka pengarna!

du förstår inte va?

det gällde då jag erbjöd mig det. av att du dödat dom nu kan ju inte jag rå för. därmed är det försent att få pengar tillbaka.

Thomas Wahlqvist
Du erbjöd dig att betala tillbaka häromdagen och sen några timmar senare ändrade du dig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 04-03-2009, 22:37) *
Du erbjöd dig att betala tillbaka häromdagen och sen några timmar senare ändrade du dig.

jo men efter att diskuterat det med med mamma och med mormor, så sa dom jag inte skulle erbjudit pengar tillbaka efter hur du bettet dig. jag håller med också.

OCH efter denna tråden är du mindre värd att få pengarna tillbaka. så med denna TRÅDEN har du SUMPAT ALLA DINA CHANSER. klart slut.

OCH du var så fräck så det räckte inte med odla utan du skrev samma tråd i andra forum!.

och varför jag svara dig vet jag inte?, det borde jag sluta med.

NU lämnar jag denna tråd för gott, så kan du Thomas va här och leka själv. jag hoppas admin tar bort denna tråd.
kicki.p
Men kära värld,....... skicka plantorna till mig så ersätter jag dig Thomas vad du lagt ut. Samtidigt skickar jag tredubbel summa till S.O.S barnbyar i Kambodja för att poängtera att sådana här I-landsproblem är verkligen inget att hetsa upp sig över. Det skapar bara osäkerhet och rädsla, och vem vill leva med det??? Jag som trodde att vi trädgårdsmänniskor var jovialiska och harmoniska.......
kontakta mig via PM, så får du adress
mvh
kicki.p
Thomas Wahlqvist
Tack kicki-du är en ängel.

Nu är frågan utagerad.
kicki.p
Nej Thomas, i den här frågan är faktiskt alla förlorare; utom S.O.S barnbyar. Du har förlorat i anseende, flaxss har förlorat för att du misskrediterat honom öppet i forumet, jag har förlorat: jag får döende plantor till ett pris fyra gånger högre. Enda vinnaren är barnbyn i Pnom Pehn.
mvh
kicki.p
Thomas Wahlqvist
Har jag ?
Jag namngav ingen.
Platinum
Nu vet jag inte vad som sålts. Men vad är problemet?

Bristande emballage? Dålig kommunikation?

Som jag läser det...så har en växt sålts i nov/dec förra året och nu kommer klagomål i mars. Handel mellan privatpersoner lyder inte under samma lagar som butiker när det gäller reklamation. Företag på nätet har 2 ångersveckor men vad gäller privat så är mig veterligen köpt köpt, då gör man upp i godo om nått faller fel.

Vad gäller det för växt? Vissa växter vilar ju när det är vinter och tar inte mycket skada av den låga temperaturen.

Emballage? Det beror väl som på vad växt det gäller det med? Vissa växter kan man skicka i en plastpåse utan bubbelplast medan andra kräver att man blåser upp en plastpåse så de inte skakar sönder i kartongen, post-airbag typ.

ninja.gif Om jag läst lagpargraferna fel så behöver ni inte hänga mig för det, det räcker med att informera mig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 04-03-2009, 23:05) *
Har jag ?
Jag namngav ingen.

inga namn i första inlägg, men du har ju höllt med i dina andra inlägg att det var mig det handlade om smile.gif. åtminstone antytt. du har ju inte skrivit Nej flaxss detta handlar inte om dig. så hur du än listigt försöker ta dig ur så har du ju ändå hängt ut mig här.

f''n jag som inte skulle skriva mer här.

Thomas Wahlqvist
Du har fel
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 04-03-2009, 23:27) *
Du har fel

förlåt för mitt inlägg Thomas.

men du gick på din egen spik. när du sedan svarat efter mitt första inlägg så är det uppenbart för alla på odla vem du menar.

exempel skrev du LAXXS bland träd och buskar och där i skrev du om palmerna ''snällt och lugnt'' att du ville ha kontakt. sedan brister bomben och så har du inte skrivit namn har du inte uthängt någon heller. men du kan ju ändå skriva om vad som har hänt. typ linda in det försiktigt.

se om jag går på nappet, visst. men du gjorde det själv också när du höll med om vad som hänt och att du antydde det från första början.

nu ska jag verkligen sluta skriva här. och vet du vad detta ska jag komma ihåg !

nu ska jag lyda ett mycket gott råd rån en ny funnen vän på odla.

Thomas Wahlqvist
Pengarna då? Dom var kul att få!
Rosmarin
Okej, jag förstår att du Thomas blev besviken om plantorna kom fram i dåligt skick.

MEN: Flaxxs verkar ju gjort vad han kunnat för att ersätta dig på ett hederligt sätt. Vad mer begär du?

Det är bra att denna kommunikation har skett via mejl och nätet. Mejl gäller som bevis om situationen skulle förvärras. Hoppas att mejlen finns sparade.

Eva i Höga
CITAT (kicki.p @ 04-03-2009, 23:04) *
Nej Thomas, i den här frågan är faktiskt alla förlorare; utom S.O.S barnbyar. Du har förlorat i anseende, flaxss har förlorat för att du misskrediterat honom öppet i forumet, jag har förlorat: jag får döende plantor till ett pris fyra gånger högre. Enda vinnaren är barnbyn i Pnom Pehn.
mvh
kicki.p

yes.gif
kasam
CITAT (Eva i Höga @ 05-03-2009, 08:41) *
yes.gif

yes.gif

Jan Lindgren
Hej!
Hela den här tråden handlar om problemet med att köpa plantor osett. Jag har stött på det här problemet när vi gjort gemensamma importer. Det är ofta någon som tycker att plantorna är för små eller dåliga och inte vill betala. Vem som ska lösa det hela bryr sig inte den klagande om. Jag undviker att skicka plantor för att inte hamna i samma situation som Flaxss. Är det någon som vill ha plantor av mig så får de komma hit så att de ser vad de får. Hellre missar jag intäkter än att har en massa bråk.
Beställer man plantor osett så får man faktiskt ta risken att man inte alltid blir nöjd och inte gnälla alltför mycket efteråt.
MVH
Jan Lindgren
gunvor

Men vilket kärringgnäll!!
Dito Verde
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 04-03-2009, 23:00) *
Tack kicki-du är en ängel.

Nu är frågan utagerad.

Jag måste bara fråga....
Du menar väl inte på allvar att du går med på Kickis förslag?
I så fall är det riktigt oroande.
/p
nelly.trott

Nu får du tänka på hur du skriver ! för häromdagen kunde ha blivit för 3-5 dagar sedan! och sedan igår blev det UNDERLÄGE för dig och situationen förändrades.

Det hade också varit svinit av dig att sälja dessa plantor vidare till tjejen som vill skicka pengar till välgörenhet.
Gör du det så kan man se direkt vilken människa du är- bryr sig om INGEN än sig själv.
Tjejen kan gott och väl skicka mer pengar utan att gynna dig. plantor hämtar sig vilket fall (om du sköter de rätt)

Thomas Wahlqvist
Jag håller med Jan, det är dumt att handla osedda plantor.

Min svinighet kan jag inte se- jag har betalat många hundratals kronor och säljaren orkade inte slå in paketet i annat än tunt presentpapper som dessutom var uppblött av plastpåsarna med växter.
Växterna var alltså skadade, paketet paj.

Säljaren erbjöd sig att skicka tillbaka pengarna.
När jag påminnde om detta så .......hade säljaren ändrat sig.

Tack för alla PM jag fått.
Med vänlig hälsning Thomas

Angående välgörenhet så skänker jag 10% av min inkomst till välgörenhet smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 05-03-2009, 19:44) *

Min svinighet kan jag inte se- jag har betalat många hundratals kronor och säljaren orkade inte slå in paketet i annat än tunt presentpapper som dessutom var uppblött av plastpåsarna med växter.

många hundratals kronor?, du fick dom billigare och det var OVANLIGA plantor som jag själv köpt hem privat av en odlare i England!!!!!!!!!!!!!!!! med frakt och flera plantor som är ovanliga i sverige att få tag på. och jag har jämfört pris med övriga som var mycket dyrare än vad jag sålde dom för. dessutom köpte du 3 plus frakt tror jag det landade på ca 400kr jag kommer inte ihåg exakt. jag dessutom skickade tillbaka pengar av att frakten blev billigare. kan du smutskasta mig mer eller?

jag kan be dig och odla att läsa mina andra inlägg om hur jag slått och och vad som har hänt, du verkar ha missat det. då gör dig bara löjlig när du skriver ''jag orkade'' ''jag tar folks pengar'' ''jag bryr mig inte'' m.m.

jag har förklarat varför jag gjorde som jag gjorde och allt, att det sedan blir så i postens hanteringar kan inte jag hjälpa, tror du att jag blött upp pappret eller? kan det regna eller ?

JA jag erbjöd dig pengarna tillbaka FÖRRA året , samma VECKA som du fått plantorna, men då fick jag inga plantorn i retur. nu när du dödat dom av dålig skötsel vill du ha pengarna tillbaka NU NÄSTA ÅR.

FÖRRA året fick jag ingen bild eller några plantor. och då för att inte bli lurad heller ej några pengar tillbaka.

och dom FLESTA tror jag förstår MIG.

nu ska jag verkligen sluta att besvara dig, som sagt du kan skriva vad du vill och du kan smutskasta mig hur mycket du vill. jag bryr mig inte, spy galla över mig, jag bryr mig inte. tyvärr tas tråden inte bort heller.

CITAT (Jan Lindgren @ 05-03-2009, 11:01) *
Hej!
Hela den här tråden handlar om problemet med att köpa plantor osett. Jag har stött på det här problemet när vi gjort gemensamma importer. Det är ofta någon som tycker att plantorna är för små eller dåliga och inte vill betala. Vem som ska lösa det hela bryr sig inte den klagande om. Jag undviker att skicka plantor för att inte hamna i samma situation som Flaxss. Är det någon som vill ha plantor av mig så får de komma hit så att de ser vad de får. Hellre missar jag intäkter än att har en massa bråk.
Beställer man plantor osett så får man faktiskt ta risken att man inte alltid blir nöjd och inte gnälla alltför mycket efteråt.
MVH
Jan Lindgren

JAN - Thomas såg plantorna innan han köpte dom, då jag laddade upp bilderna på forumet. så han har sett bilderna och jag har visat bilder på ALLT JAG SÅLT och dessutom flera gånger om. hare även visat bilder i mail till thomas.

han har själv godkänt köpet och sett plantorna. och han visste från första början vad han betalat och godkänt det också. och jag erbjud mig att betala tillbaka när han berätta vad som hänt.
Thomas Wahlqvist
Kan du tänka dig att ge mig hälften av pengarna tillbaka om jag skickar dig plantorna?
Kan det vara rimligt då du ändå håller med om att du inte hade tid att slå in paketet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 05-03-2009, 20:08) *
Kan du tänka dig att ge mig hälften av pengarna tillbaka om jag skickar dig plantorna?

efter denna tråd? och på vad du skrivit här och på det andra forumet ?

som jag skrev innan har du sumpat dina chanser av hur du har bettet dig här på odla och på hotmailen mot mig.

och jag tror du vet hur jag känner mot dig.

herre gud , varför skriver jag här i denna tråd?

nu ska jag absolut sluta skriva i denna tråd. och som jag sa innan jag bryr mig inte längre och jag skiter i om du fortsätter att spy galla här.
kicki.p
Vad är du för kille som inte håller avtal????? Jag har läst att du accepterat mitt förslag, det gäller likaväl som ett muntligt!
kicki.p
Thomas Wahlqvist
vassego och donera dina likvida medel kicki- sånt känns alltid bra.

MariaS
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 05-03-2009, 20:08) *
Kan det vara rimligt då du ändå håller med om att du inte hade tid att slå in paketet.

Hade du gjort som flaxss erbjöd, förra året, så hade du säkert fått dina pengar. Jag hade inte handlat annorlundare jag!. Det finns faktiskt tillfällen när jag skickat växter i förpackning efter konstens alla regler och sen visar det sig att det är totalt mos på grund av postens hantering!
Skickar man efter växter från andra odlare, och samma sak händer, ja då får man pengarna eller nya växter VID UPPVISANDE AV REKLAMERADE VÄXTER Det finns någonting som heter ÅNGERVECKA Det är under den vecka reklamationen ska ske! INTE flera månader senare!
Det finns INGENTING i konsumentköplagen som håller för dina argument, däremot ligger du VÄLDIGT bra till för stalking just nu!
Du har gjort din kommentar tydlig på allt för många sätt, så nu tycker jag att det är dags att du lägger av! Just nu gör du dig bara mer löjlig och flaxss får bara fler sympatisörer.
Så länge du inte förljer din del i avtalet (skickar bilder eller växter inom en vecka) så har DU brutit avtalet! INGEN ANNAN!!!!!
nelly.trott
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 05-03-2009, 19:47) *

Angående välgörenhet så skänker jag 10% av min inkomst till välgörenhet smile.gif

Du har verkligen INTE FÖRSÅT mitt inlägg- mer kommer jag inte skriva för du verkar som bubblare bara ! DU LÄSER UTAN FÖRSTÅELSE
MariaS
Jag kan tillägga att forumansvariga har vid flera tillfällen varit inne och kollat vad du skriver! Undrar vem som ligger sämst till där....
kicki.p
Du måste försöka inse Thomas; att detta måste få ett slut! Det är illa för alla medlemmar på Odla, illa för alla besökare på Odla, men mest illa för dej! Till alla andra; även FN:s fredsstyrkor måste ibland vidtaga åtgärder SOM KAN SE UT som om fienden får fördelar, men så är sällan fallet, det slår oftast tillbaka....
kicki.p
nelly.trott
CITAT (kicki.p @ 05-03-2009, 20:13) *
Vad är du för kille som inte håller avtal????? Jag har läst att du accepterat mitt förslag, det gäller likaväl som ett muntligt!
kicki.p

Det är precis som han är - en kille som inte håller avtal !!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon