Martin T
Hej!

Undrar om någon här kan hjälpa mig att identifiera vad för slags djur jag fått på mitt avocadoträd.

Här är tre bilder jag försökt ta på djuret, den är ca 3 mm lång med massor av taggar åt alla håll och någon form av borst som sticker ut uppåt. Ser ut lite som såna där fossildjur man kan se på bilder.

http://picasaweb.google.se/Trankell/Avocad...278490586578450
http://picasaweb.google.se/Trankell/Avocad...278457090382786
http://picasaweb.google.se/Trankell/Avocad...278435404118226

Det verkar inte som att avocadon tagit någon skada av djuret (än) men det har lämnat exkrementer efter sig över hela trädet.

Någon som kan hjälpa mig?
Piccante
ser ut som ullöss.
Bassam

Tack för frågan
Jag döpte honom att den heter ULLÖSS.

H: Bassam
MariaS
Ser ut att vara ullus.

Bästa sättet att bekämpa, är att först mekaniskt plocka bort allt synligt för hand. Det du kallar excrementer är förmodligen nya äggsamlingar.

Knyt fast en plastkasse runt krukan. Sen lägger du försiktigt ner plantan i duschen eller badkaret och duschar hela plantan med ljummet vatten. VAr noga med att du duschar lika mycket på ovansidan som undersidan av alla blad och hela stammen. Låt sedan växten rinna av och torka upp. Upprepa behandlingen ca två ggr/vecka.

När man får ohyra på en växt, är det oftast en symptom på att växten inte mår bra. Om du har den i vanlig rumstemperatur inomhus, är de troliga orsakerna, för torr luft, för dåligt ljus och för varmt. Nu när den får duscha regelbundet, kommer den att piggna till. Kan du dessutom förse den med extra belysning, kommer du att bli belönad laugh.gif laugh.gif
Bassam

Tack för frågan

Du måste förbättring av miljön i hemmet .

Martin T
Ok, tack för alla svar.

Extra ljus har den, däremot är det ganska torr inomhusluft. Tror att lusen kom in med en orkide som min mor ställt in under avocadon. Jag har torkat av den så gott det går, men duschning låter sig tyvärr inte göras annat än med blomspruta (den är för stor för att flytta) men jag får göra så gott det går och hoppas på det bästa.

mvh Martin
MariaS
CITAT (Martin T @ 02-03-2009, 21:54) *
Ok, tack för alla svar.

Extra ljus har den, däremot är det ganska torr inomhusluft. Tror att lusen kom in med en orkide som min mor ställt in under avocadon. Jag har torkat av den så gott det går, men duschning låter sig tyvärr inte göras annat än med blomspruta (den är för stor för att flytta) men jag får göra så gott det går och hoppas på det bästa.

mvh Martin

Blomspruta är lite för dålig. Duschen är till för att spola bort de djur och äggsamlingar som är så små att de inte syns. Försök åtminstone torka med en våt disktrasa i alla fall. På alla blad på över och undersidan.
Undrar om det inte är enklare med duschen i alla fall... giggle.gif Det är möjligt att lusen kommit med orkidén, men du måste ändå vara säker på att få bort all ohyra. Att använda kemikalier fungerar ju också, men då bör man inte äta eventuell frukt denna säsongen.
Oasen
Att duscha med såpvatten (vatten blandat med vanlig gulsåpa) kan hjälpa mot vanliga bladlöss (om man är ihärdig). Annars kan man duscha med Pyrex, men det är som sagt giftigt.

//Oasen
tessan1
Blev bara lite nyfiken, men hur stort är ditt träd och får du frukt?
Martin T
Hej Tessan

Det finns en till bild som är mer på hela växten om du klickar så att du tittar på hela albumet på bildlänksidan jag postade i första inlägget.

Det är kanske inte så värst likt ett träd, den har blivit kapad 7 - 8 gånger strax ovanför fönsterhöjd (ca 2.0 m?) pga att det inte finns något mer ljus däröver, men varje vår drar den iväg med 5-6 stänglar flera meter upp i snedtaket som inte blir nåt vettigt med, så den är verkligen livskraftig. Stammen är ca 40 - 50 mm i diameter nere vid botten. Tyvärr ger den ingen frukt, har läst någonstans att avocado väldigt sällan ger frukt i "fångenskap" smile.gif Den är ca 15 år gammal nu.

Det är lite synd att den inte fått stå i ett växthus eller så med mer fönster över 2,20 m nivån, som det är nu har den fullt med stubbar på stammen vid den höjden och ser väl lite konstig ut smile.gif

Angående lössen så har jag torkat så gott jag kan, ska även prova att duscha med såplösning, ev. skulle man kunna använda bekämpningsmedel då jag ju inte tar någon frukt från den.

Går det åt skogen får jag vänta till det blir varmt ute så att jag kan ta ut den på balkongen och spola med trädgårdsslangen. Det fungerar helt enkelt inte att få in den i en dusch.

mvh
Martin
Åsa, mälardalen zon 2
Ullen som ullässen täcker sig med skyddar dem mot insektsmedel = de klarar ofta duschning med div. medel.

+Ullöss brukar även kunna hittas på rötterna så ofta när man tror man har utrotat dem så dyker det upp nya efter ett tag.

Tyärr svåra att bli av med, provado är nog det som funkar hyfsat bra pga att medet tas upp av växten så lössen blir förgiftade då de suger på växten (medlet brukar dock mest finnas i de gröna växtdelarna så lössen som sitter på rötterna kan ofta klara sig tyvärr).

Bionim brukar dock funka men det är väldigt dyrt och inte så lätt att få tag på.
Bassam
Tack för frågan

Om du kan byta översta lagret av marken till ett djup av 10 cm,och lägga istället jord som innehåller lite organiskt gödselmedel.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon