Irene_Larsson
Iår har jag provat att förvara min änglatrumpet i växthuset.Den är tre år gammal och krukan är på 50L, och stammarna är nu ganska grova och höga.Jag klippte ner den på höjden till 25cm,sen grävde jag ner den i jorden och täckte den med lönnlöv.Jag vattnar den ca 1 ggr i månaden.Har någon provat något så galet med trumpeter förr? Jag har ingen värme på där så detta är ett experiment.Bor i zon 4-5. Önskar tips till övervintring för kommande plantor,för den här överlever väll knappast.Återkommer senare om resultatet.
MariaS
Ja där uppe tror jag knappast att en ängel klarar de förhållandena (säger den som har änglar på friland för tredje året i rad)
Ja det är inget man ska rekommendera. Mina skjuter nya skott från roten varje år, men de hinner aldrig komma i blom, så jag får bara njuta av det enorma bladverket.

Ja, ja. Jag ska komma till saken. Bästa sättet att övervintra änglar, är frostfritt. Isolerat garage, frostfritt uthus eller liknande. Även matkällare fungerar. Bara det är svalt. Helst under +12grader, men inte under +4. Man håller jorden lätt fuktig under vintern. Har man +12 grader, vattnar man 12 ggr, har man +4, vattnar man 4 ggr under vintern. Nu i februari, tar man fram änglarna i värme och ljus igen. VAttnar igenom krukan ordentligt och väntar. Snart visar den livstecken igen.

Har man svårt att förvara en stor ängel över vintern. Kan man ta sticklingar under augusti, som man vinterförvarar istället.
Alexander-VG-zon3
änglatrumpet klarar av att övervintra i rumstemp utan större problem. dock desto varmare den har desto mer ljus måste man ha alltså extra ljus. plus om den står varmt så ökar risken för ohyra. men den blommar lika bra utan vinter vila eller med.

när vi odlar den här i mörka ''sverige'' så är det en fördel att ha den svalt och låta den gå in i vila helt och hållet. så den inte mår dåligt av det mörka ljuset och den får då också mindre ohyra.

jag själv har övervintrat änglar i +1c +5c och i ca +10c och någon vinter i +15c +20c. alla gånger har dom växt lika bra och blommat lika bra.

tog nyss fram mina idag från att ha övervintrat i en källare som håller ca +15c +20c. den hade fått en massa nya skott. just nu är den i badkaret och fått sig ett bad.

officinalis
Svalt alltså. Så ett förråd i en källare utan ljus skulle alltså fungera?
Jag har alltid haft bilden av kallt och ljust.
Alexander-VG-zon3
är det över +10c så behövs extra ljus. utan extra ljus ska till om du har den varmt.

men den kommer blomma och växa lika bra av att övervintras varmt eller svalt. men varmare det är desto mer sommar får du försöka skapa. så det blir ju enklare att övervintra den svalt och också en fördel då det är mörkt på vintern här. mörker och värme är ingen bra kombination på vintern.

ÄNDRAT SKRIV FEL
MariaS
Är det ÖVER +10 behövs extra belysning, men inte om det är UNDER
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 02-03-2009, 10:26) *
Är det ÖVER +10 behövs extra belysning, men inte om det är UNDER

jag trodde du förstod att jag skrev fel.

då jag alltid brukar skriva över +10c måste man ha extra ljus.

jag skrev så här innan i mitt andra inlägg också. uppenbarligen skrev jag fel.
''dock desto varmare den har desto mer ljus måste man ha alltså extra ljus''

så det va lite onödigt att punktera ut det så mycket.
MariaS
CITAT (flaxss @ 02-03-2009, 10:36) *
jag tror du förstod att jag skrev fel va?

då jag alltid brukar skriva över +10c måste man ha extra ljus.

jag skrev så här innan i mitt andra inlägg också. uppenbarligen skrev jag fel.
''dock desto varmare den har desto mer ljus måste man ha alltså extra ljus''

så det va lite onödigt att punktera ut det så mycket.

smiley_small_hug.gif

det var inte för att poängtera dig. Det var för att inga misstag ska ske. blush.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 02-03-2009, 10:38) *
smiley_small_hug.gif

det var inte för att poängtera dig. Det var för att inga misstag ska ske. blush.gif

varför då inte skriva exempel

Flaxss - du menade väl att den behöver ljus över +10c? ,, eller nåt likande.
MariaS
CITAT (flaxss @ 02-03-2009, 10:41) *
varför då inte skriva exempel

Flaxss - du menade väl att den behöver ljus över +10c? ,, eller nåt likande.

Okidoki smiley_small_hug.gif nästa gång kompiskram.gif
embees
I år har jag ett övervintringstält av bubbelplast i växthuset. Där förvarar jag änglatrumpeter, pellisar, fuchsior + lite annat smått och gott som inte får utsättas för frost. De allra största änglarna får övervintra i garaget som vanligt. De har enorma stammar numera och är alltför långa för att gå in i växthuset utan att kapa av dem nedanför delningsklykan.
Hoppas verkligen att de överlever men det ser så ut än så länge.
Irene_L
Jag övervintrar mina änglar i rumstemperatur utan extraljus. Det funkar faktiskt bra! De flesta överlever!
Alexander-VG-zon3
det funkar också utan ljus men dom mår bättre av det. denna vinter övervintrade ju mina i en ''varm'' källare som håller ca +15c +20c och då utan extra ljus. och dom har också överlevt.

har dom ljust också så minskar man risken för ohyra och att dom torkar i stammarna. plus så motverkar man långa och klena vinterskott.

Bassam

Tack för frågan

Det är naturligt att de växter som övervintra i över +10 gradar ,Behövet av att vatten och ljus eftersom det inte är situation full sova.

H:Bassam
tepa
Hej

Är lite i valet och kvalet var jag ska ha min Ängel i vinter. Nu står den i, man kan säga f.d. övervintringsrummet i garaget, plus 15 grader. Makens hobbyrum. Flyttade en del till extrarummet inne, plus tolv grader, och lökarna till ett isolerat förråd, där jag kan sätta på ett element. Skriver samma sak i flera trådar nu, men låt gå... Man verkar ju kunna göra både och...

Hälsn Tepa
4:an
Jag prövar lite olika varianter i år....en är kvar i en ouppvärmd stuga här i Malmö....gick inte så bra i fjol. Två har jag släpat hem till den inglasade balkongen så får vi se om någon klarar sig!!! whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon