lottapotta
Vi ska sätta en rosenbåge på tomten. Läget är zon 2 och åt söder, men vi har många, höga träd där vilket förstås gör att det blir en hel del skugga...
Jag vill ha en klätterros med mycket av allt... blush.gif
Den ska blomma länge, dofta mycket och gärna växa mycket även i lite skuggigt läge. Färgen spelar - hör och häpna innocent.gif - ingen roll! Det viktigaste är att vi får kraftiga, fina rosor med lång blomning och fin doft.
Finns det någon sådan?

P.s. Har ni även tips på kombinationer med ett par fina klematissorter är inte det helt fel! flirting.gif D.s.
Thé
Kanske Awakening, New Dawn eller Mme Alfred Carrière?
4:an
Själv älskar jag new dawn i kombination med en blå clematis...t ex en vanlig jackmanii...kan inte bli fel...och längst ner har jag satt aklejor...så ser det ut hos mig!
lottapotta
CITAT (Thé @ 02-03-2009, 08:43) *
Kanske Awakening, New Dawn eller Mme Alfred Carrière?

Tack för tipsen! Jag hade New Dawn i mina två förra trädgårdar, och jag älskar den! Däremot doftar den ju inte jättemycket, så jag tror minsann jag ska pröva Mme Alfred Carrière! Jag googlade på den, och den låter ju alldeles fantastisk! Så vacker och ganska lik New Dawn... wub.gif

CITAT
Själv älskar jag new dawn i kombination med en blå clematis...t ex en vanlig jackmanii...kan inte bli fel...och längst ner har jag satt aklejor...så ser det ut hos mig!

Mmmm...så fint det låter! Jag hittade en klematis förra sommaren som jag blev kär i. Det är en dubbel variant vid namn "Multi Blue" wub.gif . Vad jag förstår blommar den två gånger! Först med dubbla blommor och så en senare blomning med enkla. Jag undrar om den skulle funka som kombination?
AnnammA
Lite mer gammaldags look än "New Dawn", tycker jag...Men den är nog kinkigare än "New Dawn", noisetteros, som den är...
lottapotta
CITAT (AnnammA @ 02-03-2009, 11:42) *
Lite mer gammaldags look än "New Dawn", tycker jag...Men den är nog kinkigare än "New Dawn", noisetteros, som den är...

Ja, det är den säkert, men det kan det vara värt! Vilka fiiin bild! Oj, vilka fina rosor! Jag antar att de finns i din egen trädgård, Anna? Jag bara MÅSTE försöka. 000.gif
Stiffe
Måste man, så måste man. Tänker ändå föra fram mitt stalltips: Raphsody in Blue. tummenupp.gif Det enda osäkra är hur den reagerar på mycket skugga, confused.gif men det gäller nog alla klätterrosor.

[attachment=31431:RiB_20081.JPG]
Min RiB

/S
lottapotta
CITAT (Stiffe @ 02-03-2009, 21:43) *
Måste man, så måste man. Tänker ändå föra fram mitt stalltips: Raphsody in Blue. tummenupp.gif Det enda osäkra är hur den reagerar på mycket skugga, confused.gif men det gäller nog alla klätterrosor.

[attachment=31431:RiB_20081.JPG]
Min RiB

/S

Oj, oj, oj, det här blir inte lätt märker jag... sweatingbullets.gif
Ljuvlig ros! Det får nog bli en sådan också... whist.gif
gulmåra
Åh, vem vill inte hänga tvätt där!! happy.gif
Ezereht
Men Awakening är ju också jättefin, jag älskar min biggrin.gif den doftar. Mycket smaskigt, men inte jättestarkt, lagom. Fast jag tror den vill ha sol.

Kajsa
Svårt läge lottapotta, en hel del skugga och stora träd bakom, kanske ska man vara realist och välja bort en kinkig ros som ska blomma hela sommaren. Har samma läge här för Constance Spry, grannens jätteträd och sandig jord, en del skugga och denna Austinros klarar läget, men blommar bara en ggn mitt i sommaren.

Constance Spry, doftar starkt, blev 3 m snabbt. För mer bilder titta i album/Klätterrosor.

Plantera sedan tex en blå klematis, en Viticella/ Italiensk klematis som blommar juli, aug/sept. dom klipps ner helt sen höst och du slipper skräpet på vinter/vår. Titta i mitt album/klematis.

Etoile Violette, viticella, blir stor så dom måste ha mellanrum ros/klematis.

Viticella, växer vild i Europa, helt utan krångel, favorit. mörkblå.
lottapotta
CITAT (gulmåra @ 02-03-2009, 22:14) *
Åh, vem vill inte hänga tvätt där!! happy.gif

Precis! Vad bra att du la in det här inlägget, Gulmåra. Nu fick ju jag en jättebra idé! Klart man ska ha härligt doftande rosor där man hänger tvätt. Det blir trevligt att jobba, och vem vet - kanske tvätten får en magisk doft av rosor... wub.gif

CITAT (Ezereht @ 03-03-2009, 08:37) *
Men Awakening är ju också jättefin, jag älskar min biggrin.gif den doftar. Mycket smaskigt, men inte jättestarkt, lagom. Fast jag tror den vill ha sol.

Ja, den verkar vara jättefin enligt bilderna! 000.gif Jag förstod det också som att den trivs bäst i sol.
lottapotta
CITAT (Kajsa @ 03-03-2009, 20:31) *
Svårt läge lottapotta, en hel del skugga och stora träd bakom, kanske ska man vara realist och välja bort en kinkig ros som ska blomma hela sommaren. Har samma läge här för Constance Spry, grannens jätteträd och sandig jord, en del skugga och denna Austinros klarar läget, men blommar bara en ggn mitt i sommaren.

Constance Spry, doftar starkt, blev 3 m snabbt. För mer bilder titta i album/Klätterrosor.

Plantera sedan tex en blå klematis, en Viticella/ Italiensk klematis som blommar juli, aug/sept. dom klipps ner helt sen höst och du slipper skräpet på vinter/vår. Titta i mitt album/klematis.

Etoile Violette, viticella, blir stor så dom måste ha mellanrum ros/klematis.

Viticella, växer vild i Europa, helt utan krångel, favorit. mörkblå.

Tack snälla Kajsa, för många bra tips! bravo.gif
Jag ska fundera över att eventuellt plantera Constance Spry. Kan man inte plantera båda sorterna, för att gardera sig? happy.gif Mme Alfred Carrière verkar ju vara nästintill vit, och det kanske kunde vara vackert tillsammans med Constance Spry? Tror inte jag kan avstå MmeAC efter att ha sett dessa förföriska, tunga och nickande rosor... wub.gif
Vi har tänkt att vi ska ha en stor rosenbåge, och vi gör den själva av armeringsjärn. Om den både är bred och stor borde båda varianterna plus ett par klematiser få plats? Vad tror ni?
yvonne.r
Visst är Mme Alfred Carrière toppen fin! wub.gif

Jag köpte i höstas den och Awakening som jag hade tänkt att ha tillsammans på någon
rosbåde eller dylikt. Så tyvärr kan jag inte tala om hur det ser ut tillsammans men jag
är spänd av förväntan på hur det kommer att se ut.

Lycka till med valet! tummenupp.gif
Det är ju inte lätt men det är trevliga bekymmer! yes.gif

/Yvonne
gulmåra
CITAT (lottapotta @ 04-03-2009, 10:36) *
Nu fick ju jag en jättebra idé! Klart man ska ha härligt doftande rosor där man hänger tvätt. Det blir trevligt att jobba, och vem vet - kanske tvätten får en magisk doft av rosor... wub.gif

En magisk doft av rosor tror jag på! smile.gif
Stiffe
Ja, det är trevligt att hänga tvätten där. biggrin.gif
/S

PS Du måste väl ha fler ställen att ha klätterrosor på. Hela huset t ex. biggrin.gif
lottapotta
Ja, då var det shoppat!
Det blev två Awakening och två klematiser Multi Blue. wub.gif Jag tror det blir jättefint om de trivs där.
Hade de haft Mme Alfred Carriere på plantskolan hade det nog blivit den, men men...jag får väl vänta. Kanske bra, då kommer den på ett ännu soligare ställe som nog passar den bättre.
Vi ska i sommar börja bygga ett växthus av återvunna fönster, och när det är klart kommer det nog planteras Constance Spry och Rhapsody in Blue där. Nära tvättlinan... rolleyes.gif Dessvärre ligger det lite längre fram i tiden...

Tack snälla ni alla som kommit med tips! blomma.gif
strandskatan
Det blir säkert väldigt vackert! Jag har också en Awakening, blommade inte så mycket förra (första) sommaren, men den står skuggigt bakom ett staket, tanken är att den ska blomma bättre när den sträckt sig upp över staketet. Ibland får man ha lite tålamod! MAC satte jag i höstas, ser inte jättepigg ut, några grenar har dött, vintern var ju inget vidare för en nyplantad MAC, 11 minus och barmark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon