Full version: Kvällsros
gulmåra
Juno, en fransk centifoliaros från före 1832. Går från riktigt bolliga blommor till mer skålformade. Det var det bolliga jag föll för en gång i Fredriksdals rosenträdgård. wub.gif
Min Juno ränner iväg lite på höjden och det fungerar inte så bra när rosen i sig har ett hängande växtsätt. Måste alltid komma ihåg att klippa ner den i rätt höjd. Enligt LÅG ska det vara ca metern. Ska klara zon 4.
[attachment=31391:Juno_2__Large_.jpg]
[attachment=31393:Juno_4__Large_.jpg]

..och här syns det hur härligt bollig den är från början.
Här är den som vackrast!
[attachment=31394:juno_5b__Large_.jpg]
Ezereht
Den var verkligen jättefin smile.gif
Stiffe
Juno, den har jag missat på Fredriksdal. Doftar den? Är den frisk?

(Om den inte doftar så är det iofs en god orsak till att jag inte har lagt den på minnet).

/S
gulmåra
Klart den doftar!!! smile.gif
.... och den doftar gott enligt min näsa.
Frisk? Jo, jag kan inte påminna mig något annat.

Nu har jag inte varit på Fredriksdal på några år! Det var nog 13-14 år sedan jag hittade Juno där.
noranettan
Jag köpte en Juno på höstutförsäljningen 07 och såg verkligen fram mot att få njuta av den. MEN.....de förhatliga fyrbeningarna under jord såg till att det inte blev så! Men den är ju så ljuvlig att jag får nog införskaffa den igen.
Ezereht
Stackare Noranettan, dom är verkligen hårda med dig.. *kram
noranettan
CITAT (Ezereht @ 03-03-2009, 08:28) *
Stackare Noranettan, dom är verkligen hårda med dig.. *kram

Det värmer! (fniss) giggle.gif
gulmåra
Nä, sorkar är inget kul! -cry-.gif

Klart att Juno är värd ett nytt försök!
Kajsa
gulmåra, jag hittar den inte i LÅG men ser att Rosenposten säljer den upp till 1.50 hög skriver dom. Gillar den där ljuslila färgen.
noranettan
Kajsa, om du är sugen så gå inte över ån efter vatten. Den finns hos plantis i Lbg och eftersom dom tillhör Bo Grönt numera så kan jag inte annat än tänka mig att din egen Bo Gröntbutik tar hem den om de inte redan har den i sortimentet. Så svag som kronan är nu så blir rosor från Danmark och övriga Europa katastrofalt dyra, för att inte tala om frakten.
Kajsa
Anette, vilken tur i år då att man beställt rosorna från Koggens och Flora Linnea, ja det blir dyrt nog men är ändå inom landet. Jag ska kika hos Bo Grönt i sommar, springer där ständigt, Juno gillade jag skarpt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon