Ann i Göteborg
Någon typ av sjukdom eller ohyra sprider sig i avenbokshäcken. Bladen blir krulliga/krusiga och när jag klipper häcken första gången vid midsommar så är det inte roligt alls längre (jag tycker annars om att gå och klicka min stora och höga häck med en vanlig enkel häcksax! Rogivande!). När jag kommer åt häcken så virvlar det upp små, små flugor och de flyger in i näsa och ögon, en pärs att närma sig häcken på somrarna nuförtiden alltså.

Är det någon som vet vad avenbokshäcken angripits av och hur och när jag skall behandla den?
KURT
Det är nog ändå bladlöss, buskar och träd klarar sådan här angrepp utan problem. De varierar mycket med tiden, så det är nog ingen anledning att göra något alls.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det låter som bladlöss och man kan minska ner dem något genom att se till så växten får vatten + att man spolar av bladverket regelbundet med en hård stråle från slangen. Häcken klarar dock av lusangrepp så den överlever även om man inte gör någonting.
Ann i Göteborg
Tack

Jag skall pröva att attackera häcken med kraftig vattenstråle!

Hälsningar Ann
Annie-72
Jag har också problem med att några plantor krullar sig.. Jag har inspekterat dem men finner ingen ohyra.. Krullar sig och ser ledsen ut... Ska också fota för att visa eländet....

Annie
Annie-72
Jag har nu forskat lite mer om vad det kan vara. Enl de tips vi fått här skulle det handla om blad lus vilket inte verkar troligt då det inte är synligt för blotta ögat... Det troligaste är att det rör sig om gallkvalster vilket ter sig duktigt svårbehandlat. Nåt bra medel fanns tidigare i Sverige men är nu förbjudet... Skall återkomma när jag sökt mer men min häck är väldigt angripen med sämre tillväxt som följd....

Skall ut och fota nu....//Annie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon