Full version: Vitro, TC?
Smed
Hej alla!

Är det någon här som har testat "Tissue Culture Propagation", vitro-odling? Jag vill ha kontakt för att kunna lära mig mer.

/Smed
Ingrid på Västkusten
Du menar den däringa hemgjorda setuppen med agar agar och tryckkokare som man kan göra hemma? Jag vet nån som testat en gång i alla fall - bidrog med nått gott råd där - den har goda möjligheter att lyckas faktiskt även hemma! Om man är mkt noggrann....

Hälsar ingrid
KURT
Jag har provat att odla in vitro (även om jag inte gjort det hemma). Men med en liten tryckkokare och en mikrovågsugn att smälta agar i så går det säkert bra. Det kräver en viss grundteknik att jobba sterilt och bränna av allt man jobbar med. Men det handlar egenligen bara om att man tänker sig för och sedan är det bara en vanesak. Agar kostar ganska mycket (men det går inte åt så mycket man brukar ha ~1.5% agar att odla i), sedan vet jag inte vad salter och hormoner och andra kemikalier kostar . Sterila plastvaror kostar förmodligen endel, förr använde man sterla glaskärl som man kunde diska och sterilisera själv.
Åsa, mälardalen zon 2
Svenska namn på metoden är vävnadsförökning, mikroförökning, meristemförökning

http://www.elitplantstationen.m.se/framsid/mikro.htm
Ingrid på Västkusten
Agar kostar itne så mkt i en asiatisk affär och kan man komma över en begagnad autoklav så vore det kanon annars kommer man långt med tryckkokare.

Hälsar Ingrid
e_sedell
Vad ska man med tryckokaren till? Att sterilisera jorden med eller?

Jag skulle jätte gäna vilja teste. Jag har diskuterat det här på forumet... Det är ju svårt att mäta upp 0.005g magnesium typ. Hur ska man göra?

Var får man tag på recept? Kemikalierna?
Ingrid på Västkusten
En bra våg t ex :-D
fast jag ahr en som klarar två decimaler, den kostade tillräckligt tyckte då jag. Man kan söka på www så hittar Diu beskrivningen hur man gör hemma i köket.

Hälsar ingrid
Smed
Det är just tillgången på kemikalier och hormoner jag undrar mest över. Jag brukar fråga på apoteket när jag väl kommer ihåg det, vilket inte är ofta. Jag hittar många sidor om detta och har även talat med odlare i Tyskland som lever på TC-odling. Men ingenstans hittar jag det jag behöver här i Sverige. I USA finns det några "kitchen TC-kits" att köpa, men det är lite för mycket besvär och för dyrt.

e_sedell; Det är mediet man kok-steriliserar och samtidigt smälter agaren i. Ofta rekommenderas microvågsugn till detta nuförtiden.

Professor Acram Taji's sida om TC i hemmet
e_sedell
Okej. Våran klarar inte av några dacimaler dessvärre. Jag har för mej att en kompis fick tag på en gammal sjukhus våg med massa decimaler. Kanske kan få låna den...

Om någon får tag på något så hör av er. Annars kanske ett sådant där kit från USA vore bra att dela på eller köpa två tillsammans och drela på frakten. Vad kostade det? Väldigt dyrt?
Smed
De jag har hittat är i USA och kostar från $75 och uppåt. Då ingår några burkar, kemikalier och hormoner samt lite kringutrustning. Tror det är väldigt svårt att som privatperson importera hormoner och kemikalier från USA. Kunde man hitta kemikalier och hormoner här i Sverige så skulle det ju underlätta betydligt. Utrustningen i övrigt är ganska simpel, en plastback liggandes på sidan, sterilisera utrustningen med sprit, växtdelar med klorin osv.
Jag hade en länk till en engelsk sida om detta, men den är bortslarvad. Jag återkommer om jag hittar den igen.

editering; Länken till Cambrian Carnivores
e_sedell
Okej. Går det inte att kontakt något göretag som sysslar med detta? De borde ju kunna hjälpa till....
Ingrid på Västkusten
Vilka hormoner krävdes? Jag har för mig att det mesta som behövs till TC fins att köpa i en vanlig handel även hemma i Sverige....analyserar man ingredienserna i vissa av hanses metider ser man att de ingår i en massa annat icke receptbelagt.....såsom vitamointabletter och huvudvärdkstabletter.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon