Gossen Ruda
02-03-2009, 12:32
Tillverkade en gång i forntiden en liten kopparskål i metallslöjden. Tyvärr har den sedan använts som förvaringsplats för läckande torrbatterier med påföljd att den fått gravärg. Finns det något enkelt sätt att få bort detta med någon syra eller liknande eller är det smärgelduk som gäller? Vanlig kopparputs är meningslöst.
Lägg skålen i ett annat kärl, som du fyller med vatten. VAttnet ska stå över skålen. Tillsätt sen en påse citronsyra (finns bland kryddor i affären) / 5 liter vatten. Vänta några dygn. Har inte allt släppt, kan du polera med ketchup.
Citronsyrereceptet fungerar föresten på plåt med rost också. Använder man det på en bil t.ex. så blandar man ner lite tapetklister i vattnet, så sitter blandningen kvar även på sidan av en bildörr. Smidigt om man inte har en sandbläster...
Margith
02-03-2009, 13:17
Jag har frågat nåt liknande tidigare.
Här får du (förhoppningsvis) en länk till de svar jag fick.
koppar
Gossen Ruda
02-03-2009, 14:11
Tackar, all vetenskap finns på Odla. En del på Wikipedia också. Egentligen borde jag nog snokat upp lösningen själv men hjärnat har inte vaknat riktigt än. Det är bara salpetersyra och koncentrerad svavelsyra som löser koppar så det mesta går nog att använda. I med skålen i en plastbytta och lite varmvatten och sen den citronsyran jag hade, även en gammal påse med askorbinsyra pytsades i. Sen var det bara att stå och se hur kopparn började glänsa. Om det sen hjälper mot den kraftigaste ärgen återstår att se, det bubblar om den iaf.
Ja gamla husmorsknep, ska man inte förakta
Gossen Ruda
02-03-2009, 16:30
Så är det. Jag har läst på lite mer och fattar nu hur det ligger till. Ärg, dvs kopparkarbonat, är ett basiskt salt och därför löses det upp av syror. Tydligen går det bra med dom flesta syror och där finns det en del att välja mellan i köksskåpen. Lingon innehåller en del syror, natriumbensoat inte minst, så därför fungerar det. Går säkert bra med hjortronsylt också.

Attiksprit också. Däremot är jag tveksam om det fungerar med ammoniak som är basiskt.
Beträffande den lilla skålen så är ärgen borta nu men har efterlämnat mörka fläckar. Jag hällde på lite natriumbensoat och kokande det hela men det räckte inte ända fram. Det blir nog till att använda Häxans kopparputs också och slipa bort en del ytlager.
Gossen Ruda
02-03-2009, 20:46
Jaha, då var det klart. Efter alla syrabad och kokning så var den fortfarande lite svart här och var. På med Häxans kopparputs och sen gnubbning med urtvättad Svinto. Det blev helt perfekt, fin glans och inga märken alls. Det går att se lite porer där ärgen var som värst men då får man leta.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2009, 20:46)

Jaha, då var det klart. Efter alla syrabad och kokning så var den fortfarande lite svart här och var. På med Häxans kopparputs och sen gnubbning med urtvättad Svinto. Det blev helt perfekt, fin glans och inga märken alls. Det går att se lite porer där ärgen var som värst men då får man leta.
Gossen Ruda
07-03-2009, 21:56
Tar upp min tråd igen för ärgborttagningen fortsätter. Nu har jag gett mig på en souvenir min pappa köpte i Antwerpen när han var där sommaren 1939, strax innan kriget bröt ut. En gjuten mässingsplakett ca 11 cm i diameter, vikt 275 gram! Den hade också ärgat på ett par ställen, vad som nu har legat där. Bad ett par timmar i ättiksyra spetsat med citronsyra och lite borstning tog bort ärgen, men efterlämande tyvärr också en svag kopparbeläggning. Mässing består ju av koppar och zink, oftast. Har försökt gnubba bort kopparn med häxan och en tandborste men allt går inte bort. Gjutningen är ju i relief så det är svårt att komma åt nere i försänkningarna. Skrakar jag blir det för blankt, kanske blir det mattare med tiden?
Så en fråga om nån känner till Antwerpen. Plaketten förställer denna byggnad:
Bilden Nån som vet vad det är, en kyrka? Gör man en bildgoogling så hittar man många bilder där kåken syns men jag har inte hittat något namn än. På baksidan finns det en stämpel: DÉPOSÉ. Vad 17 kan det betyda? Franska är inte min starkaste sida så att säga.
Ok, länken är rättad.
Bilden
Byggnad

jag ser bara ett tåg!
Aqvakul
07-03-2009, 22:00
fräck tågbild...

, försök igen...
Gossen Ruda
07-03-2009, 22:18
Borde kanske kollat men forumet är så otroligt segt just nu. kanske därför som det blev fel länk också? Låter otroligt men...
Aqvakul
07-03-2009, 22:25
Vad jag kan se är detta katedralen Onze Lieve Vrouwe-Kerk - översättes från flamländska till "Vårfrukyrkan", dvs. en av många kyrkor helgad till Jesu moder den heliga Maria.
Gossen Ruda
07-03-2009, 22:32
Ok, tack. Då var jag rätt ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.