renate
[attachment=31417:2009_03_...__Large_.JPG] [attachment=31418:2009_03_...__Large_.JPG]
[attachment=31419:2009_03_...__Large_.JPG] [attachment=31420:2009_03_...__Large_.JPG]
[attachment=31421:2009_03_...__Large_.JPG]
När jag skulle torka av bordet såg jag nåt konstigt,skulle precis torkat bort det när det plötsligt rörde på sig.En larv........en larv,var kom den ifrån.Jag hade inget på bordet förrutom tallrik och glas,ingen frukt,jo en banan på tallriken skalat.mysko,så jag tog fram kameran.
Färgen är rödbrun.
Sussie F-Flower
Du har inte haft främmande av någon som har haft lite maggots i sin ficka...? naughty.gif
(någon som ville busa lite...?)
Gossen Ruda
Den KAN vara en fjärilslarv men mer vågar jag inte säga. Inte heller hur den kommit dit.
renate
Kan ja kommer från en växt,men jag har inga växter på köksbordet,inte heller krukat om där.Noja jag slängde ut den i snön.
Motti
Tycker det ser ut som en Fläskängel larv,en sådan som trivs bland mjöl makaroner osv alltså en skafferisnyltare ,den kläcks till en skalbagge som är svartbrun med rosabeige fläckar på vingarna,dom ska man helst försöka städa bort -fear-.gif
Azur
Hade den några ben? Skalbaggs och fjärilslarver har ben.

Det ser faktiskt ut som en rödfärgad fluglarv (maggot), men såna har inga ben. Fläskänger-larver ser ut så här:
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/flaskanger2.htm

Rödfärgade fluglarver är färgade för att de används vid ismete. Ingen som varit och pimplat nyligen?
Chamomille
Brrrrr! Jag köpte en gång en påse med mandlar som jag öppnade och lade i skafferiet. Sen kröp det larver i hela skafferiet! -fear-.gif Dom hittade alla hål (såna man ska stoppa piggar i som man ska sätta hyllor på) och la ägg. Urrp, jag hade larver överallt. Sen var det bara att kasta allt som fanns i skafferiet. Dessa djur fanns överallt i alla påsar. -fear-.gif Det var som små nät i alla påsar. Urrrk.

Edit: Nu är det ett gulligt djur på TV. En surrikat. Eller hur det stavas.
amaira
Jag tycker också det ser ut som en fjärilslarv, alternativt stekel? Är tyvärr dålig på larver, så jag är inte till mycket hjälp.

Men jag är lite bättre på bildbehandling wink.gif så jag har ljusat upp bilden lite, färgkorrigerat och förstorat en smula.

Någon fläskänger - eller något sådant skadedjur - är det inte i alla fall, så du kan andas ut.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon