Full version: fläckiga bestick
vanjalarsa
undrar hur man löser problemet med fläckiga bestick ,diskade i diskmaskinen.
Väldigt ofta är besticken fläckiga och fula när jag kört dem i diskmaskinen. Frågade på affären och fick tipset att köra maskinen tom med diskmedel på högsta temperatur för att få rent i den. Har gjort det utan effekt.
Har också putsat besticken med medel avsett för putsning av rostfritt. Men tycker inte att man ska behöva putsa bestick som kommer ur diskmaskinen.

Har någon samma erfarenhet och vad gör man ?

tacksam för tips och råd.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
*Stintan*
Har du salt och sköljmedel i maskinen?
vanjalarsa
Ja både salt och sköljmedel. Fick rådet att ha salt trots mjukt vatten.

tack !
Ciczi
Jag har helt slopat spolmedel och har endast i ättika i min maskin. Besticken blir mer sällan prickiga.

Kan det ha något att göra med spolmedlet som "fastnar" på besticken medan maskinen torkar...?

Dessutom tycker jag att det är miljövidrigt att kalla en produkt miljövänlig som har den här meningen i sitt produktblad Avfallskod 20 01 29, rengöringsmedel som innehåller farliga ämnen.

Detta hämtade jag från produkten Nila Spolglans faktablad

// Ciczi
Bee
Mina bestick blir också fläckiga i diskmaskinen. Jag tror det har med själva torkprocessen att göra. När man handtorkar så blir det inga fläckar.
Det är samma med diskhon. Det blir fläckar där när vattendropparna självtorkar.
Kan det ha med stålkvaliteten att göra? Konstig fråga kanske men jag har några udda rostfria bestick från 1940-talet. Dom blir aldrig fläckiga! Och jag märker en väldig skillnad på min ett år gamla diskho och den förra vi hade som var från 1995 (!).

Elendil
Pröva att köra utan salt i maskinen, det kan orsaka fläckar och ibland rost trots att besticken är rostfria. Det är inte på så många ställen man behöver salt i maskinen, här på Öland behövs det men man brukar kunan ställa nivån på låg, när jag bodde i Umeå rostade besticken för mig när jag använde salt (mjukt vatten).
Tobb
Men hur kan saltet orsaka någon skada om man har en fungerande avhärdare i maskinen som inte läcker ut saltvatten i disken. NaCl är tillsätts för att "ladda" avhärdaren med nya joner, så att joner från dricksvattnet kan bytas ut, då främst att man vill få bort Kalcium och Magnesium. Vill gärna veta hur det kan bli så smile.gif
vanjalarsa
fRån början använde jag inte salt eftersom vi har mjukt vatten i kommunen. DEt sa man på affären att man måste ha oavsett hur mjukt vatten man har. DE sa att de moderna maskindiskmedlen inte har full effektivitet utan salt. Diskmedlen är avsedda att användas med salt i maskinen. Enligt vad man sa när jag undrade om dessa fläckiga bestick.
Det är ingen skillnad ,salt eller inte salt vad gäller fläckarna.
tack för alla tips!
karjo
Jag blev lite nyfiken på att ha ättika istället för spolglans. Hur funkar det? Tål alla maskiner det? Hur stark ättika pratar vi om? Berätta mer!! smile.gif
Eva i Höga
CITAT (karjo @ 03-03-2009, 10:07) *
Jag blev lite nyfiken på att ha ättika istället för spolglans. Hur funkar det? Tål alla maskiner det? Hur stark ättika pratar vi om? Berätta mer!! smile.gif

Jag vill också veta!
karjo
Ja, Ciczi, berätta!
Ciczi
Minns inte riktigt hur jag på det där med ättika i stället för spolglans men jag provade det redan i min gamla maskin. Kanske läste jag det någonstans eller så fick jag ett tips av en bekant.
Ättika är en alltigenom naturlig produkt. Läs gärna innehållsförteckningen på en spolglans, vilken som helst, någon gång sick.gif och jämför.

Jag häller Perstorps 24% ättikssprit direkt i spolmedelsfacket och ställer in den på lägsta nivån. När man fyller på blir det alltid lite som rinner utanför och då kan man få en ättiksdoftande disk. Annars märks det inte att jag har ättika i maskinen.

Jag är dessutom övertygad om att det blir en liten hinna kvar av spolglansen på disken och detta riskerar man att få i sig. Ättika har folk hällt i dricksvattnet för att fräscha till det i många årtionden.

Fördelarna är många med att använda ättika men den största tycker jag är att jag inte släpper ut onödiga gifter i avloppet.

// Ciczi
karjo
Bra tips! Tack, detta ska provas! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon