octachoron
Jag fick en glad överraskning i dag, det dök upp en liten rosbit från England med posten.
Men med tanke på vädret ute, tre decimeter snö och minusgrader så kommer det att dröja innan jag kan plantera ut rosen.
Hur ska jag förvara den tills dess?
Den har redan skickat ut några gröna skott på en cm.
Nu har jag satt den i en stor kruka med grusig, väldränerad torvjord och satt in den i ett mörkt källarförråd som för tillfället har ca +4 grader C.
Är det bra eller ska jag flytta den till garaget där temperaturen ligger runt/under nollstrecket?

Jag bor i zon 4.
Åsa, mälardalen zon 2
Om den har skott skulle jag inte låta det bli minusgrader så den står nog bra där den står.
Stiffe
Tricky. Mörkt ger vita mjälla skott som knappast överlever att komma ut i solen. Idealet är nog 0-1 grad och ljust. Minusgrader i en kruka => frysta rötter => inte bra. Låter som att välja pest eller kolera.

Jag har ungefär samma (o)möjligheter här, vilket gör att allt vad övervintring av krukade växter heter är bannlyst.

/S
gulmåra
Ja, det här var marigt.... g.gif

Jag har själv ett källarföråd fyllt med en massa rosor som ramlade in när jag inte kunde plantera. De står som din i krukor med en jordblandning med mycket grus. Temperaturen växlar mellan 5 - 10 grader MEN jag har extraljus för att kompensera den högre temperaturen. Än så länge har knopparna bara svällt lite.
Risk för minusgrader låter inte bra. Bäst är nog där den står trots bristen på ljus.... Den kan inte få en liten liten lågenergilampa över sig?? Jag har pelargoner som står i matkällaren, (nä där finns inte en endaste potatis biggrin.gif ) , och har extraljus av en 15 w lågenergi och de är jättefina!

Appropå långa bleka skott.... För många år sedan skickades en packe rosor till mig utan att jag fick avisering. Resultatet efter 4 veckor på posten var inte vackert. Låååånga bleka skott. Gråtfärdig planterade jag rosorna i hinkar och placerade rosorna i skugga utomhus. Rosorna överlevde och fick nya skott stället för de bleka. Så det går säkert bra ändå även om skotten bleknar.

Ezereht
Men vad är det för ros då ^^ Man blir ju nyfiken biggrin.gif
octachoron
Det är en tuff rosablommande pimpinellifoliaros så när den väl etablerat sig ska den väl klara sig:-)
Den ska komplettera en annan pimpinellifolia med vita blommor.
Kajsa
Låt krukan stå i mörka garaget, bleka skotten kan du klippa in till våren. Har mina stamrosor i mörka garaget + 2- 5 grader i ca fem månader och jag tar ut dom april/maj, dom får alltid bleka skott efter vintern, det dör dom inte av. Pimpineller är mycket tuffare än stamrosor och det är ju en mycket kort tid till våren. Så fort tjälen släpper gräv ner rosen och släng över lite extra jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon