DragonLady
Funderade en sömnlös natt på om det var någon som har odlat vitpeppar och dyligt någon gång.. har inte sett någonting om detta någonstans och undrade varför.
Ni i forumet odlar ju allt möjligt och omöjligt giggle.gif och undrade varför jag inte sett något om just vit o svartpeppar någonstans g.gif det måste ju finnas en anledning till detta..
Vad behövs för att odla detta, och är det någon som kan berätta om hur odlingen går till?
Piccante
Grön, vit och svartpeppar är alla samma art Piper nigra. Grönpeppar är det omogna bäret, vitpeppar det mogna. Svartpeppar får man genom att jäsa och senare torka grönpeppar.

(Svart)peppar är en tropisk växt som man mest ser på botaniska trädgårdar i tropikhusen och inte på friland. Vet inte hur det funkar med att odla egen men Peperomia är ju en vanlig krukväxt och det är systersläkte till Piper.
DragonLady
Jo tropisk trodde jag nog att den var också.. och att grönpeppar var den omogna frukten visste jag också men jag visste inte att man jäste den för att få svartpeppar.
Är rose´peppar en annan sort?
Peperomia kan man bara använda som prydnad eller?
Skulle varit spännande om man kunde odla peppar men man behöver ju då ha ett tropiskt klimat hemma och det har man ju inte giggle.gif
Piccante
CITAT (DragonLady @ 02-03-2009, 21:35) *
Jo tropisk trodde jag nog att den var också.. och att grönpeppar var den omogna frukten visste jag också men jag visste inte att man jäste den för att få svartpeppar.
Är rose´peppar en annan sort?
Peperomia kan man bara använda som prydnad eller?
Skulle varit spännande om man kunde odla peppar men man behöver ju då ha ett tropiskt klimat hemma och det har man ju inte giggle.gif

Rosépeppar är ingen "peppar" (släktet Piper) alls den heter Schinus molle och hör till familjen Anacardiaceae (sumakväxter). Peperomia är nog bara prydnad och inget man ska överväga att odla för att äta, vissa Piper-arter är lätt hallucinogena så jag tror inte man ska experimentera med pepparfamiljen.
Piccante
här kan man läsa om odling av svartpeppar
DragonLady
Intressant att läsa om att man blötlägger pepparkornen i sakta rinnande vatten i ett gäng dagar för att det köttiga på kornen ska ramla av... det e därför mao att vitpepparkornen är mindre än de svarta o gröna och inte så rynkiga happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon