Pia L
Jag har lite dåligt tålamod, så jag skulle vilja dra upp några fröer som ska vara perenner, men helst blomma redan första sommaren, finns det sådana?
Jag har en massa fröer av andra perenner, men jag tror att dom är andraårsblommande allihop.
Jag undrar även vilka fröer som skulle kunna klassas som "idiotsäkra" d.v.s. garanterat gror och helst fort, så att man kommer ihåg att vattna dom också
Lars-Olof Arvids
Isop och kungsmynta är perenner du knappast kan misslyckas med. De brukar vara bland de första som gror i min källare, växer sedan fort och blommar vackert på sensommaren.

Olle
Rosmarin
Hej Pia!

Det finns Echinaceae purpurea som blommar första året om man sår dem ganska tidigt. De är väldigt lättodlade.
Pia L
Tack för svar, kungsmyntan har jag redan bland dom andra myntorna, isopen ser inte så rolig ut, men Echinaceae purpurea ska jag nog ta och prova att så.
"ganska tidigt" ?? Har det redan varit eller kan jag så det nu?
Rosmarin
Det beror nog på vilken sort du väljer. Alla kanske inte blommar första året men jag vet att det finns flera som gör det. Så du nu, det hade jag gjort. yes.gif
Heda
Jätteprästkragar, Leucantemum superbum, är jättelätta och om du sår nu kommer nog i alla fall några hinna blomma fram på sensommaren. Det gjorde mina förra året. Men det är bara i år du kommer att ha sådär kort tålamod. Redan nästa sommar kommer du att ha flera perenner som blir överdådiga och då känns det ok att vänta till sommaren 2011 på de du sår nästa år!!

Apropå Echinacea så sådde jag tidigt förra året. En planta ville blomma redan på sensommaren, men den hann inte före frosten. Men jag vet ju att jag kommer ha stora HAAV med Echinacea i sommar så det gör inget!!

Temyntorna (Monarda didyma) växte suupersnabbt och två plantor blommade lite sparsamt i augusti-september.

Violkungsljusen, såddes ganska tidigt och två plantor blommade massor!! Men vi får väl se om de kommer igen i år, de brukar visst vara tvååriga eller kortlivade perenner.

//Heda
Kajsa i Arvika
Brinnande kärlek (kommer inte ihåg det latinska namnet) har blommat första året hos mej.. finns i rött, rosa och vitt.. e själv inte speciellt förtjust i den knallröda men den rosa och vita e jättefina.. tummenupp.gif

Isopen gillar jag med, finns också i olika färger och den doftar så gott när man tar i den..
Fru DC
Blågull av olika sorter har jag sått (förodlat) flera år och de växer jättebra och blommar frampå eftersommaren.
Pia L
Tack för alla svar, jag skriver upp dom efter hand som det kommer nya inlägg.
brinnande kärlek / studentnejlika har jag av den röda sorten (jag hatar rött) men den rosa eller vita skulle jag kunna tänka mig att försöka med.
Blågull visste jag inte att den blommade redan första året så den kommer jag att så, den har jag dessutom plockat frö av själv.
Kajsa i Arvika
Det gula blågullet e också jättefint och blommar första sommaren..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon