tomasz1985@hotmail.com
Hej!

Jag kommer förmodligen ta över en kolonilott i vår. Jag köpte en väldigt intressant bok på bokrean som heter "Handbok för köksträdgården" av Lena Israelsson och har läst på som attan. Men jag har några frågor och fler lär det bli. Än har jag ingen aning om vad det är för typ av jord men jag har tänkt att gräva djupbäddar eftersom det ska vara bra. Ska jag gräva upp hela landet eller enbart där jag tänkte odla i år?

Eftersom jag inte har tillgång till någon kompostmylla tänkte jag enbart använda mig av stallgödsel men är lite osäker på hur mycket jag behöver per kvadratmeter? Eller finns det något bättre alternativ till stallgödsel? Senare tänkte jag marktäcka med färskt gräsklipp. Behöver jag tillföra någon ny jord eller räcker det med att "boosta" den med näringen från stallgödslet och gräsklippet? Vad kan jag framföra för önskemål för den lott jag får? Finns det några saker som är speciellt viktiga när det gäller kvaliteten på en kolonilott? Är det något annat jag bör tänka på?

Varma hälsningar / Tomas
blomkronan
HEJ tomasz1985@hotmail.com och välkommen till Odla smile.gif

Nu är jag inte den som kan svara på vilken jord du ska ha... lite beror på VAD? du ska odla, men jag förmodar att det är grönsaker du vill odla.

Det råd jag ville ge dig var att skaffa pallkragar... Du känner ju inte till vad för ogräs du har i din mark i dag!!! men med pallkragar och markduk i botten, minimerar du risken för en massa ogräs... du inte vill tampas med!!!! om du ändå hade tänkt att fylla på med jord som du köper.

Bara ett litet tips från mig smile.gif Lycka till och du kommer säkert att få en massa råd av alla kuniga här på odla smile.gif
Preussen
hej tomaz.

själv gjorde jag som så när jag tog över min odlingslott att jag första året odlade potatis på stora delar på den uppgrävda delen för att lättare kunna hålla koll på ogräset. mellan raderna hade jag bondbönor för att få i lite kväve i jorden samt för att bondbönan är lättodlad och jäkligt god. i början av hösten gräde jag djupbäddar där jag odlat potatis, 3 st. odlar vitlök på en, satt rotfrukter och bladväxter på ena samt ska ha kål på den 3e. ska fortsätta att gräva upp resten av jordbiten på samma sätt till hösten.
jag grävde upp en jordbit till som jag odlade lite kvävekrävande växter på, kål och purjolök samt en kompis barn fick sätta sin solros där. resten ogräsrensade jag mekaniskt samt satte en rad sparris på. i år blir det potatis på denna del för att hålla koll på ogräs.
eftersom jag hade några pallkragar i min ägo ställde jag upp 2 st. om du inte vill lägga pengarna på växtduk så lägg dagstidningar i botten istället. överlag är det en odlingsform jag kan rekomendera. åtminstone blir arbetshöjden bra.

oavsett vad det är för stallgödsel du har så hade jag nog lagt den på kompost. detta med tanke på att du hade tänkt att täckodla med gräsklipp vilket ger din gröda bra med näring utan färsk stallgödsel. om du ska odla mer värmekrävande växter så använd dig av den färska gödslen för att höja jordtemperaturen. tror att Israelsson skriver om odlingslimpor.

sen så hittade jag en tråd om just gödsling på våren här på odla. kanske den ger dig något. vårgödsling

lycka till
Tulipanaros
Mitt främsta råd är nog: jobba inte ihjäl dig! Håll det på en nivå där du tycker att det är kul. Om du orkar gräva djupbäddar på hela landet och samtidigt rensa bort rotogräs är det förstås jättebra, men att gräva där du inte tänker odla i år verkar som onödigt arbete. Lite beror det också på vilken jord du har. Om det är tung lera är det bättre att höstgräva.

Brunnen gödsel kan du nästan inte överdosera, framför allt inte om den är uppblandad med torv eller halm (det är de bästa alternativen) eller strö (lite sämre, eftersom det drar ner pH, vilket inte alla växter gillar). Den man köper på påse är också mild. Men gödsla inte där du tänker odla potatis! Det försämrar smak och kokegenskaper. Baljväxter behöver inte heller så mycket gödsel eftersom de är kvävefixerande, medan t.ex. kål vill ha mycket. Annars har jag sett i en annan tråd att någon föreslår ett lager på tre centimeter över hela jordytan. Det låter inte så mycket, men är landet stort blir det mycket ändå!

Ett annat alternativ är att odla gröngödselväxter det första året. Det är växter som själva binder näring, och som berikar jorden när man så småningom arbetar ned växterna i myllan -- dessutom luckrar de. Men då kan du förstås inte odla grönsaker på just den platsen det året. Däremot är det ett bra alternativ på den del av lotten som du inte tänker odla annat på i år. Bra gröngödslingsväxter är blodklöver, rajgräs och honungsört -- de finns att köpa i storförpackningar. Och när jag tänker efter tror jag att jag kanske har ett par stora och oöppnade påsar över.

Lena Israelssons bok är jättebra, förresten, en god läromästare.

Ha det så roligt på kolonilotten!
tomasz1985@hotmail.com
Hej Blomkronan, Preussen och Tulipanaros! Tack för era svar. Det är nämligen så att jag gärna vill börja odla alla möjliga grönsaker till våren, jag skulle vilja göra fyra bäddar och göra smala rabbater runt hela lotten. Kanske är jag för ivrig? Riskerar jag stora problem med ogräs även om jag gräver djupbäddar och rensar bort ogräsrötter innan sådden? Jag vet att jag självfallet behöver rensa ogräs om det dyker upp.

Jag läste att marktäckning med gräsklipp är bra mot ogräs, kan jag få stora problem ändå? Kan problemen bli ohanterliga så tillvida att jag inte får bukt med ogräset under sässongen? Preussen: Så i princip behöver man inte gödsla på våren om man marktäcker med färskt gräsklipp, det räcker som gödsling?

Varma hälsningar / Tomas
Tulipanaros
Nej men kör loss förstås, om du tröttnar så märker du ju det och då kan du minska på ambitionerna! Marktäckning med gräsklipp är jättebra, du slipper både ogräsrensning och luckring. Dessutom är det är roligt att rensa ogräs!

Gräsklippet ger tillräcklig gödsling. På sikt ger det också mullämnen åt jorden. Det skadar ändå inte att boosta med hästgödsel eller annat - om du gräver djupbäddar ingår det väl i konceptet. Lena Israelsson säger att man ska hälla aska i sin djupbädd också - det skulle jag vara lite försiktig med. Aska är bra i små doser men det kan bli för mycket av det goda.
Preussen
CITAT (tomasz1985@hotmail.com @ 03-03-2009, 17:38) *
Jag läste att marktäckning med gräsklipp är bra mot ogräs, kan jag få stora problem ändå? Kan problemen bli ohanterliga så tillvida att jag inte får bukt med ogräset under sässongen? Preussen: Så i princip behöver man inte gödsla på våren om man marktäcker med färskt gräsklipp, det räcker som gödsling?

Varma hälsningar / Tomas

Tulipanros har gett ett bra svar men vill ändå förtydliga. Det beror även på vad du ska odla. Om du ska odla grönsaker som ej är så näringskrävande, tex potatis, hade jag varit försiktig med den färska gödslen. I övrigt gillar djupbäddar sånt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon