Irene_Larsson
02-03-2009, 21:20
Jag sår mina lavendel i plastlådor, vattnar och sen placerar ute vid husgrundet.Där får dom stå och frysa,tina upp och frysa igen.Kastar på dom lite snö ibland.När det sen blir varmare ute placerar jag dom i österläge(ej i söder där det blir för soligt)När dom börjar gro så fint och tätt i lådan måste man hålla bädden fuktig naturligtvis.Jag brukar ha fiberduk över för att skydda dom från fåglar m.m.Senare på våren åker dom in i växthuset för vidare drivning och omplantering i krukor.Planterar sen ut dom i trädgården på sensommaren och följande år blir dom stora och fina. Har på detta enkla vis dragit upp många fina kraftiga plantor.
Egorina
03-03-2009, 14:11
Tack för tipset! Har sått lavendel ett par gången men inte lyckats - nu vet jag varför. Blir nog att försöka en gång till, jag har nämligen pippi på allt som doftar.
Eva i Höga
03-03-2009, 14:19
Åh, så bra! Nu vet jag hur jag ska göra för att få många lavendel, har försökt med sticklingar men detta verkar lättare. Tack så mycket!
mjonass
24-03-2011, 19:45
Jag har sått lavendel inomhus och det har kommit upp massor.
Hur gör jag nu?
Ska jag plantera om en och en i varsin kruka?
Kan man ställa ut dem i vårkylan nu eller kommer de att frysa då när de inte är vana vid kyla?
kerstin z5-6
24-03-2011, 20:54
de flesta lavendel behöver en kylperiod på 4 v med temp + 4 -4 under den tiden.Därefter gror de bra
De som grott inne utan kyla är nu lika känsliga som vilken blomma som helst som grott i + 23
dvs de måste skyddas mot ljus, kyla mm och avhärdas innan de kan sättas ut.En o en i var sin kruka
Sätta ut dem dagtid kan du när tempen är på + 10..Men de måste skyddas mot svår frost, till dess de är helt avhärdade.Nästa år klarar de frost förstås
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.