CITAT (Nauti @ 02-03-2009, 21:42)

Kallvita kring 6400K är väl det som rekommenderas. Du kan ju annars kolla om du skall köpa lysrör om den har en topp i det blå färgspektrat, då går det ju bra. Det är främst blått ljus de vill ha i det vegetativa stadiet.
Jag kör alla mina saker under belysning, det verkar effektivare än att bara ha det ståendes i fönstret. Då man kan kontrollera såväl typ av ljus som fotoperiod med växtbelysning.
Fast lågenergilamor går att ha till större ytor och fler plantor än så. Man får se till att använda en reflektor av något slag bara. Att ha en lågenergilampa hängandes vertikalt är ju i princip meningslöst.
Jag hade min lågenergilampa till att driva upp växter på 1m^2 yta fram tills i dag då jag satte in HPS:en eftersom de blivit för stora.
Jag... förstår vad du menar

Nu! när jag har läst på om belysning... men i början var det som grekiska för mig!
emwpecj- jag förstår att/om... du inte förstår...

. (Men det kanske du gör??) Men...
För att få fröna att gro behöver du "bara" ljus... för att få planterna att växa, behöver du helst lysrör... för du kommer få måååååånga små krukor med plantor. och då räcker inte en liten "vertikal" lampa! ytan blir så stor...
Ett lysrör som är bra är 36w och nr 840. Fråga gärna mera...