Balkongodlarn
Hej!
Jag har just införskaffat ett litet olivträd. ca 30 cm högt.
Ska jag beskära den nu på våren? Behöver den planteras om eller klarar den sig på den jord som finns i krukan från butiken,? Ska man ge den näring senare?
Kort sagt, alla tips om hur man lyckas få ett frodigt litet olivträd mottages tacksamt!

Tack och hej!

4:an
Hej! och grattis till ditt olivträd...nu kan jag bara bedöma utifrån mitt träd, men det behövde planteras om...jorden var hård och där var småväxtlighet på jorden vilket tydde på att det stått länge i samma jord och kruka. Sedan väntade jag några veckor innan jag började ge gödning och efter det beskar jag det...nu vet inte jag om det är rätt, men trädet lever fortfarande och ser ut att må bra! Det är idag 5 år gammalt och producerar en del, läs...rätt små, oliver! Lycka till!
Alexander-VG-zon3
sköt din oliv så här

Våren - ta ut det vid +1c +5c (ta in vid vårfrost,då in till ett svalt ställe), placerar den i halvskugga först.

Sommar - placera den soligare. ha den ute dygnet runt efter frostrisken. ge näring 1-2gånger i månaden från maj till juli. är det torrt väder ge vatten. men vattna inte igen förens den har fått torka upp i jorden.

Hösten - sluta att vattna och ge näring, har den kvar ute. och låt den gärna stå ute i ett par frost nätter ner till -3c -5c.

Vintern - vinterförvara den svalt inne ca 0c +10c. är det över +10c behövs extra ljus. vattna efter vintertemp dvs är det 10grader så vattna oliven 10gånger. är det varmare så håller du den lätt fuktig nere vid rötterna men låter den torka upp på ytan.

sedan i feb-mars kan du plantera om den om det behövs, köp plantjord eller blomjord som du blandar upp med grus,leca så det blir en lucker och luftig jord. oliver vill ha väldränerad jord. blanda gärna i lite kalk granulat och lite lergranulat exempel ''lite'' kattsand.
blomkronan
Nu måste jag få slänga in en fråga...

Min som jag köpte i höstas. Uppstamad och fin smile.gif stog i en kruka fullkomligt igen satt med "cement" jord!!!
Jag plantera om den nu, i citrusjord... har ju fått det tipset i någon tråd. Jag fick inte loss så mycket av den gamla jorden... så det mästa är kvar "cementen"

Min fråga är, hur känsliga är rötterna??? ska jag försöka få låss mera av den gamla jorden så jag kan ge den mera... ny jord?
CITAT
flaxss-så det blir en lucker och luftig jord
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 02-03-2009, 23:26) *
Nu måste jag få slänga in en fråga...

Min som jag köpte i höstas. Uppstamad och fin smile.gif stog i en kruka fullkomligt igen satt med "cement" jord!!!
Jag plantera om den nu, i citrusjord... har ju fått det tipset i någon tråd. Jag fick inte loss så mycket av den gamla jorden... så det mästa är kvar "cementen"

Min fråga är, hur känsliga är rötterna??? ska jag försöka få låss mera av den gamla jorden så jag kan ge den mera... ny jord?

oliver vill ha kalkrik jord så citrusjord är inte bra.

försök att få veck så mycket som möjligt utan att skada rötterna allt för mycket. men det gör inget om där blir kvar lera. nya rötter kommer växa ut i den nya jorden. leran som dom är planterad i funkar inte för odling i ''sverige'' då den blir allt för kompakt och för blöt.
blomkronan
DEn gamla lerjorden sitter som f*n... men jag ska försöka få loss mera "cement" och plantera den i blomjord istället... tack försvaret. Jag ska försöka ta mig igenom cement-jorden i morgon smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 03-03-2009, 00:35) *
DEn gamla lerjorden sitter som f*n... men jag ska försöka få loss mera "cement" och plantera den i blomjord istället... tack försvaret. Jag ska försöka ta mig igenom cement-jorden i morgon smile.gif

jo jag vet hur jorden är. ett tips är att ta in den i duschen och ta en hård stråle på jorden. vattnet gör att den lossnar mer i lerjorden. annars får du plantera om som den är.
MariaS
CITAT (blomkronan @ 03-03-2009, 00:35) *

När jag fått såna citrusplantor, har jag tagit en smal skruvmejsel, som jag stuckit in i klumpen. Sen har jag vattnat i hålen som blivit. Dagen efter lossnar en klump till...
Balkongodlarn
Tack snälla för alla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon